INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Opóźnienia w realizacji programu UE - SES II

Marek Serafin, 2012-12-06
     

Jak poinformował Zastępca Komisarza ds. Transportu UE Siim Kallas realizacja programu SES II (Single European Sky) jest poważnie opóźniona. Bardzo istotnym jego elementem jest utworzenie dziewięciu FAB (Functional Airspace Blocks). Miały być one w pełni funkcjonalne do 4 grudnia 2012 i pokrywać cały obszar terytorialny UE plus cztery kraje: Norwegia, Szwajcaria, Chorwacja i Bośnia i Hercegowina.

 

Wdrożenie FAB-u oznacza ustanowienie wspólnej kontroli przestrzeni powietrznej nad terytorium co najmniej dwóch krajów.

 

Wiadomo, że wiele państw członkowskich nie wywiązało się z tego obowiązku z tym, że UE nie podało tu szczegółów.

 

Od czasu pełnej liberalizacji unijnego rynku nastąpił ogromny rozwój ruchu lotniczego, ale jest on nadal kontrolowany przez niezależne krajowe Agencje.

 

Wielkość europejskiego rynku lotniczego jest porównywalna z wielkością rynku USA. W Europie ruch lotniczy jest kontrolowany przez ponad 30 Agencji krajowych. W USA przez jedną. Koszt jednostkowy obsługi nawigacyjnej w USA jest o połowę niższy niż w Europie. Niewydolność europejskiego systemu kontroli powietrznej powoduje też znaczne opóźnienia w ruchu lotniczym.

 

Według założeń UE pełna realizacja programu SES II spowoduje:

  •  znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu lotniczego,
  • potrojenie pojemności przestrzeni powietrznej,
  • obniżenie o 50% kosztów obsługi nawigacyjnej
  • zmniejszenie o 10% negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko.

 

Fragmentaryzacja kontroli przestrzeni powietrznej w Europie zwiększa roczne koszty transportu lotniczego o 5 mld Euro. Średnia długość odcinka przelotowego jest wydłużona o 42 kilometry.

 

Utworzenie FAB-ów oznacza po raz pierwszy zniesienie granic państwowych, jeżeli chodzi o kontrolę ruchu powietrznego. Umożliwi to „wyprostowanie” korytarzy powietrznych. Wykonywanie operacji na bardziej optymalnych wysokościach i zniesienie niepotrzebnych procedur przy przekraczaniu granic państwowych.  

 

Komisarz Kallas zapowiedział wszczęcie odpowiednich procedur przeciwko państwom, które nie wywiązały się z terminu utworzenia FAB-ów. Może oznaczać to kary finansowe. Na wiosnę 2013 mają być też przygotowane nowe przepisy unijne, które zapewnią przyśpieszenie pełnej realizacji projektu SES II.

 

Pierwszy w pełni funkcjonalny FAB został utworzony w połowie roku 2008 przez Wielką Brytanię i Irlandię.

 

Polska i Litwa są wspólnie odpowiedzialne za utworzenie jednego z kolejnych FAB-ów. Nie ma obecnie oficjalnej informacji o stanie realizacji tej części projektu.

 

Wiadomo, że 17 lipca 2012 została podpisana przez oba kraje Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej. Umowa ta przechodzi obecnie proces ratyfikacji w krajach sygnatariuszach.

 

Dość niedawno, 19 listopada podpisana została umowa o współpracy w ramach FAB-u Bałtyckiego pomiędzy Agencjami kontrolującymi ruch lotniczy w Polsce i na Litwie.

 

Przewiduje ona, między innymi, powołanie Rady i Zarządu Baltic FAB, które będą sprawować pieczę nad strategicznymi kierunkami jego rozwoju i działalności.

 

Zawarcie tych umów stanowi niewątpliwie istotny krok w realizacji projektu Baltic FAB, najprawdopodobniej jednak nie został on jeszcze w pełni wdrożony a Polska i Litwa są wśród krajów, które nie dotrzymały terminu 4-ty grudnia.   

 

4-tego grudnia przewoźnicy europejscy zrzeszeni w AEA, ERA, ELFAA i IACA wydali wspólne oświadczenie, w którym ostro potępili rządy zainteresowanych państw za zdecydowanie niewystarczające postępy w realizacji projektu SES II i za niedotrzymanie terminu dotyczącego utworzenia w pełni funkcjonujących FAB-ów.

 

Zaapelowali do UE, aby podjęła wszystkie niezbędne kroki, w celu zapewnienia respektowania przyjętych przez rządy zobowiązań. Podobne stanowisko zajęła IATA.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Bezpieczeństwo | FAB | Komunikacja | Linie lotnicze | Nawigacja | Prawo | SES | Środowisko | UE | Umowa | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony