INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie w Sezonie Lato 2013 - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2013-03-27
     

Część Pierwsza – Cały rynek

 

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku.

 

Dane o oferowaniu w sezonie Lato są wyjątkowo ciekawe z kilku powodów:

  • pokazują, czy LOT rozpoczął już proces poważnej restrukturyzacji siatki połączeń,
  • pozwalają ustalić, czy Ryanair kontynuuje proces szybkiej ekspansji rynkowej a Wizz Air prowadzi nadal bardzo ostrożną politykę dotyczącą oferowania na naszym rynku,
  • czy po zakończeniu „eksperymentu OLT Express” ponownie rośnie oferta krajowa oraz jaki wpływ na oferowanie na trasach wewnątrz Polski ma przekazanie ich Eurolotowi,
  • jakie jest obecnie nastawienie do naszego rynku głównych graczy spośród linii sieciowych: Grupy Lufthansy, SAS, AF/KL.

 

Dane zawarte w tym opracowaniu odzwierciedlają informacje rozkładowe, które znalazły się w systemach rezerwacyjnych pod koniec lutego 2013 - są więc bardzo aktualne.

 

Uwaga: w części I i II raportu przedstawimy tylko najważniejsze parametry, ujęte w sposób bardzo syntetyczny. Instytucje/osoby zainteresowane opracowaniami bardziej szczegółowymi prosimy o kontakt z naszą redakcją.

 

Oferowanie miesięczne i sezonowe

 
Okres
 Fotele w tys.
Dynamika
Liczba rejsów
dynamika
IV
2 445
110,3
19 048
104,1
V
2 525
103,7
19 552
96,5
VI
2 508
101,6
19 518
96,6
VII
2 586
102,6
19 929
96,2
VIII
2 541
107,0
19 540
102,1
IX
2 515
106,4
19 647
103,4
X
2 553
109,3
20 076
104,4
Lato 2013
17 673
105,7
137 310
100,1
Zima 2012/13 do
Zimy 2011/12
 
109,0
 
105,5
Lato 2012 do
lata 2011
 
122,6
 
118,6
 
 

Komentując zmiany w oferowaniu w sezonie letnim należy uwzględnić, że w sezonie letnim 2012 mieliśmy do czynienia z kilkoma bardzo ważnymi czynnikami jednorazowymi.

 

Najważniejszy z nich to „eksperyment OLT Express”, który trwał od kwietnia do lipca 2012.

 

Bardzo istotne znaczenie miało wejście FR na rynek aglomeracji warszawskiej, po uruchomieniu portu w Modlinie – w połowie lipca 2012. Pewien wpływ na oferowanie w czerwcu 2012 miały też mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

 

Możemy więc powiedzieć, że dla ustalenia trendu bazowego zmian w oferowaniu warto przyjrzeć się indeksom w drugiej połowie sezonu – od sierpnia 2013.

 

Uzasadnione jest stwierdzenie, że indeks bazowy wynosi około 107%. Indeks wzrostu w październiku 2013 jest wyższy, ale istotną rolę odgrywa tu dość specyficzny czynnik.

 

Dane dla października 2012 dotyczą oferowania zrealizowanego, a dla października 2012 – planowanego. Jest bardzo prawdopodobne, że w trakcie sezonu niektórzy przewoźnicy, a szczególnie tanie linie dokonają korekty oferowania w dół, gdyż jest to okres niższego sezonu przewozowego.

 

Dane, podane poniżej pokazują, że praktycznie jedynym generatorem dość znacznego wzrostu oferowania jest tylko jeden przewoźnik – Ryanair.

 

Nieco więcej na ten temat poniżej.

 

Rynek jest nadal zdominowany przez dwie polskie linie państwowe i tu nowością jest „wybicie” się Eurolotu na pełną niezależność handlową od LOT-u oraz przez FR, W6 i grupę LH.

 

Oferowanie najważniejszych „graczy” na rynku polskim

 
Linia
Fotele w tys.
Indeks
(do lata 2012)
Udział w oferow.
łącznym w %
Zmiana udziału w
ppct (do lata 2012)
FR
5434,1
144,3
30,7
8,2!!
W6
3326,0
96,3
18,8
-1,9
LO
3286,6
77,3
18,6
-6,8!!
LH/OS/LX
1553,8
96,9
8,8
-0,9
LH
1303,9
96,9
7,4
-0,6
K2
1126,3
754,9
6,4
5,5
AF/KL
439,4
96,9
2,5
-0,2
DY
379,6
100,0
2,1
-0,2
U2
309,8
109,5
1,8
-0,1
SK
303,0
100,5
1,7
-0,1
AB
269,9
262,8
1,5
0,9
SU
167,3
110,0
0,9
0,0
AY
135,7
111,0
0,8
0,1
BA
127,7
100,0
0,7
-0,1
EK
109,8
-
0,6
-
QR
60,7
-
0,3
-
EI
42,5
38,3
0,2
-0,5
 
 

Udział „wielkiej piątki (FR, LO +K2, W6 Grupa LH) wynosi 83,3%, ale tylko irlandzki przewoźnik inwestuje w nasz rynek.

 

Większość linii bardzo ostrożnie zaplanowała oferowanie na sezon lato 2013. Oprócz FR tylko Air Berlin istotnie zwiększył skalę swoich operacji do Polski.

 

Nowością jest też pojawienie się dwóch linii z regionu Zatoki Perskiej, ale w tym przypadku największe znaczenie ma zwiększenie konkurencji na rynku przewozów do/z Azji.

 

Linie sieciowe

 

LOT - tak znaczny spadek oferowania wynika z przekazania wszystkich tras krajowych K2. Na trasach międzynarodowych następuje wzrost oferowania o 2%.

 

W szczycie sezonu letniego LO zwiększa oferowanie na Atlantyku o około 30%. Oznacza to, że wbrew zapowiedziom, zakłada możliwość wykorzystania, w tym okresie, na trasach interkontynentalnych B787.

 

Nawet bardzo zagregowane dane pokazują, że LOT nie dokonał jeszcze zapowiadanych strukturalnych zmian w swojej siatce.

 

Lufthansa (Grupa)

 

Lufthansa jak widać ma obecnie takie samo podejście do naszego rynku jak w przypadku całej Europy. Dąży do maksymalnej poprawy rentowności połączeń racjonalizując oferowanie – przede wszystkim na średnim zasięgu.

 

Również grupa AF/KL zastosowała tę sama taktykę w odniesieniu do oferowania warszawskiego.

 

Z punktu widzenia strategicznego pozycja rynkowa Grupy Lufthansy, zarówno w Warszawie, jak i portach regionalnych, nie ulega osłabieniu.

 

SAS

 

Po kilku sezonach agresywnego rozwoju skandynawski przewoźnik konsoliduje swoją pozycję. W kilku portach regionalnych, przede wszystkim w GDN, POZ i w mniejszym stopniu we WRO SAS stanowi obok LO jedyną alternatywę rynkową dla Grupy LH, jeżeli chodzi o sieciową ofertę tranzytową.

 

Jest to kolejny sezon, w którym IAG w znacznym stopniu „odpuściła” rynek polski.

 

Trwa zawieszenie połączeń Iberii a oferta BA jest bardzo ograniczona, jeżeli uwzględnimy potencjał przewoźnika.

 

Wśród „średniaków” bardzo dynamicznie rozwinął swoją ofertę AB i w mniejszym stopniu SU i AY, które walczą o rynek przewozów tranzytowych do Azji.

 

Zdecydowanie ograniczył obecność na naszym rynku EI.

 

Teraz możemy już mówić, że jako niezależny przewoźnik Eurolot pozycjonuje się rynkowo pomiędzy liniami sieciowymi i tanimi, współpracując, na zasadzie umowy code share, z LO.

 

K2 zrezygnował całkowicie ze swoich „ekstrawaganckich” pomysłów dotyczących międzynarodowych połączeń regionalnych a z regionalnych tras krajowych pozostał tylko rejs KRK-GDN.

 

Nieco więcej na temat nowej strategii K2 napiszemy w najbliższym czasie.

 

Tanie Linie

 

Nadal dominuje tandem FR-W6. Jego udział w rynku tanich linii (oferowanie) stale rośnie i zdecydowanie przekracza już 90%. (91,2%), Jest to jednak zasługa wyłącznie FR.

 

FR znacznie zwiększa swoją przewagę nad W6 i jako jedyny przewoźnik obsługuje wszystkie polskie lotniska.

 

Ryanair w okresie dwóch sezonów letnich zwiększył oferowanie do Polski o 91%!! (lato 2013 do lata 2011).

 

Pokazuje to skalę inwestycji w nasz rynek ze strony irlandzkiego przewoźnika.

 

Ponad 30% całego wzrostu ruchu Ryanaira w Europie, w roku 2012, pochodziło z rynku polskiego. W roku 2013 udział ten powinien się jeszcze zwiększyć.

 

W wartościach bezwzględnych przyrost oferowania FR w roku 2013 wyniesie 1667,2 tys. foteli podczas, gdy całe oferowanie wzrośnie tylko o 959 tys. foteli. Jeżeli od oferowania w roku 2012 odejmiemy oferowanie OLT Express to wzrost w roku 2013 wyniesie 1576,9 tys. foteli czyli mniej niż wzrost oferowania samego tylko Ryanaira.

 

Widzimy, w jakim stopniu polski rynek jest obecnie uzależniony od FR.

 

Wizz Air nadal racjonalizuje swoje oferowanie w naszym kraju walcząc o poprawę rentowności połączeń. Zwiększy dość znacznie ofertę w GDN, a ograniczy w aglomeracji warszawskiej, pod ogromnym naporem FR.

 

EasyJet zwiększa oferowanie, ale nadal ogranicza swoje operacje do KRK.

 

Warszawa a porty regionalne

 

W sezonie zimowym 2012/13 udział łącznego oferowania lotnisk obsługujących Warszawę (WAW i WMI) po raz pierwszy od wielu lat przekroczył 50% (51,9%). W sezonie lato 2013 spadnie do 47,4%, gdyż Ryanair zwiększa swoją ofertę, przede wszystkim w niektórych portach regionalnych, a Wizz Air ogranicza oferowanie.

 

Uwaga: w porównaniach „strukturalnych” sezon lato 2013 porównujemy z sezonem zima 2012/13, gdyż dane te są bardziej porównywalne niż w przypadku lata 2012, ze względu na uruchomienie WMI w połowie lipca 2012.

 

Różne modele biznesowe

 

Udział tanich linii w łącznym oferowaniu wyniesie 54,3%. W sezonie zimowym 2012/13 udział ten wynosił tylko 49,7%. Ten tak znaczny wzrost udziału LCC to oczywiście zasługa FR.

 

Połączenia krajowe

 

Łączne oferowanie w sezonie wyniesie tylko 909,0 tys. foteli, a więc aż o 21,6% mniej niż w lecie 2012. W porównaniu tym nie uwzględniamy oferowania OLT Express.

 

K2 znacznie zmniejszy oferowanie na głównych trasach z WAW – do GDN, WRO i KRK jak również na trasach regionalnych, z których obsługiwane będzie tylko połączenie GDN-KRK.

 

W drugiej części raportu przedstawimy sytuację w Warszawie, w najważniejszych portach regionalnych oraz krótkie podsumowanie.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Euro 2012 | IAG | Linie lotnicze | LOT | Lotnisko Modlin | Lufthansa | OLT Express | Porty lotnicze | Przewozy | SAS | Tanie linie | Turystyka


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony