Publikacje
Część druga – Warszawa i porty regionalne
Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznych.
Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.
Warszawa - port Chopina
Miesiąc
|
Ilość foteli
w tysiącach
|
Indeks
do 2012
|
IV
|
1148,4
|
115,0
|
V
|
897,2
|
79,5
|
VI
|
909,6
|
78,4
|
VII
|
942,4
|
86,4
|
VIII
|
918,4
|
101,8
|
IX
|
914,0
|
101,7
|
X
|
913,0
|
101,7
|
Sezon
|
6643,0
|
93,9
|
Uwaga: Według danych z drugiej połowy marca 2013 operacje FR i W6 są przeniesione do WMI już od maja 2013. Obecnie wiadomo jednak, że przewoźnicy ci zostaną w WAW przynajmniej przez znaczną część sezonu letniego.
Dane dotyczące oferowania z WMI od maja 2013 – patrz poniżej.
Porównywalny z danymi za 2012 charakter mają dopiero dane od sierpnia 2013. Wcześniej czynnikami „zaburzającymi” były operacje OLT Express oraz operacje W6 z WAW, które zostały przeniesione do WMI w połowie lipca.
Jak widzimy wzrost oferowania w okresie sierpień-październik jest dość niewielki ze względu na znaczny spadek oferowania na trasach krajowych – pisaliśmy o tym w pierwszej części niniejszego raportu.
Uwaga:
Podając dane dotyczące oferowania poszczególnych przewoźników będziemy posługiwali się danymi dotyczący września 2013, które mają reprezentatywny charakter. Jedynie w przypadku niektórych linii sieciowych – przede wszystkim SAS, oferowanie w miesiącach letnich jest obniżone, ze względu na spadek ruchu biznesowego.
Oferowanie według przewoźników
LOT i K2
Ponieważ Eurolot przejmuje trasy krajowe LO, które będą sprzedawać wspólnie (umowa code share) to uzasadnione jest porównywanie oferowania łącznego tych linii w roku 2013 z oferowaniem LO z roku 2012.
W całym sezonie letnim 2013 oferowanie wyniesie 3885,2 tys. foteli i spadnie o 1,5%. To efekt spadku oferowania na trasach krajowych z WAW.
Udział LO K2 w łącznym oferowaniu z WAW (cały sezon) będzie bardzo wysoki i wyniesie aż 58,5%. Udział we wrześniu (bez operacji FR i W6) wyniesie 61,3%.
Uwaga: W momencie zbierania danych operacje krajowe przejął K2. 26.03.2013 nastąpiło odwrócenie sytuacji, ale przedstawione dane są nadal aktualne, gdyż podają zbiorczo oferowanie dla LO i K2.
Grupa Lufthansy (LH, LX, OS)
Oferowanie (wrzesień) 94,9 tys. foteli – spadek o 4,5% (mniejsze samoloty). Udział w oferowaniu 10,4% - spadek o 0,7 ppct.
AF/KL
Oferowanie 61,8 tys. foteli tys. – spadek o 3,9%. Udział 6,8% - spadek o 0,4 ppct. Warszawa jest jedynym portem w Polsce, który grupa obsługuje.
Modlin
Miesiąc
|
Oferowanie w tys.
|
Indeks do 2012
|
IV
|
-
|
|
V
|
288,2
|
-
|
VI
|
280,6
|
-
|
VII
|
293,6
|
-
|
VIII
|
289,8
|
137,3
|
IX
|
243,9
|
115,0
|
X
|
243,7
|
118,8
|
We wrześniu oferowanie FR wyniesie 177,3 i wzrośnie aż o 61,8%!!. Udział wzrośnie do 63,3% - o 18,4 ppct.
Oferowanie W6 spadnie aż o 28,7%.
Wygląda na to, ze FR zdecydowanie wygrywa bitwę o Modlin, a mówiąc szerzej o całą aglomerację warszawską.
Główne porty regionalne
Kraków
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys. (wrzesień)
|
Indeks
do 2012
|
Udział w
oferowaniu w %
|
Ryanair
|
179,6
|
114,8
|
44,7%
|
LO/K2
|
58,0
|
74,2
|
14,4
|
LH/OS
|
51,3
|
101,0
|
12,8
|
U2
|
46,1
|
115,8
|
11,5
|
DY
|
29,1
|
109,0
|
7,2
|
AB
|
15,7
|
186,9
|
3,9
|
Łącznie (sezon)
|
2850,1
|
105,2
|
|
Dość istotny wzrost oferowania to zasługa tanich linii i Air Berlin.
LO/K2 znacznie zmniejszają oferowanie zarówno na trasach krajowych (WAW - spadek o 13,9%, zawieszone rejsy do SZZ i POZ), jak i międzynarodowych – zawieszenie rejsów do HAM i LWO.
Gdańsk
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys. wrzesień
|
Indeks
do 2012
|
Udział w
oferowaniu w %
|
Wizz Air
|
140,4
|
111,8
|
45,7
|
FR
|
60,1
|
137,2
|
19,6
|
LO/K2
|
46,7
|
68,8
|
15,2
|
LH
|
23,2
|
93,9
|
7,5
|
SAS
|
21,2
|
101,4
|
6,9
|
DY
|
8,2
|
105,1
|
2,7
|
AB
|
7,7
|
101,3
|
2,5
|
Łącznie sezon
|
2171,7
|
91,1
|
|
Spadek oferowania to efekt eksperymentu OLT. We wrześniu i październiku indeks oferowania jest pozytywny i wynosi odpowiednio 103,2 i 105,0.
Obie największe tanie linie rozpoczęły „bitwę o Gdańsk”. Dla W6 jest to jedyny duży port w Polsce, w którym przewoźnik znacznie zwiększa oferowanie.
K2 zmniejsza oferowanie na rejsach krajowych (zawieszone rejsy do WRO i KTW, dramatycznie mniejsze oferowanie do WAW – o 32% we wrześniu 2013) jak i międzynarodowych - zawieszone rejsy do BRE i AAR.
Katowice
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys. wrzesień
|
Indeks
do 2012
|
Udział w
oferowaniu w%
|
W6/WU
|
131,0
|
97,9
|
62,1
|
Ryanair
|
48,7
|
179,0!!
|
23,1
|
Lufthansa
|
15,6
|
95,1
|
7,4
|
LOT/K2
|
14,2
|
79,4
|
6,7
|
Łącznie (sezon)
|
1 494,5
|
102,6
|
|
Po okresie spadków W6 ustabilizował oferowanie natomiast FR zdecydowanie zwiększył swoja obecność w tym porcie.
LO/K2 jak w wielu innych portach regionalnych ograniczyły ofertę – zawieszenie połączenia do TRN przez LOT i zmniejszenie oferowania na trasie do WAW oraz zawieszenie rejsów do GDN przez K2.
Wrocław
Przewoźnik
|
Oferowanie
w tys. wrzesień
|
Indeks
do 2012
|
Udział w
oferowaniu w %
|
Ryanair
|
106,2
|
109,4
|
52,5
|
LO/K2
|
44,5
|
80,9
|
22,0
|
W6
|
29,2
|
109,8
|
14,4
|
LH
|
17,1
|
100,6
|
8,5
|
Łącznie (sezon)
|
1415,2
|
90,8
|
|
Spadek oferowania w całym sezonie to efekt eksperymentu OLT. We wrześniu oferowanie rośnie o 0,8%, a w październiku o 2,7%.
K2 zawiesza połączenia do GDN, LWO i zmniejsza istotnie oferowanie do WAW o 16,7% - oczywiście w porównaniu z oferowaniem LO we wrześniu 2012.
Poznań
Przewoźnik
|
Oferow.
w tys. wrzesień
|
Indeks
do 2012
|
Udział w
oferowaniu w %
|
FR
|
46,9
|
92,5
|
36,4
|
W6
|
40,0
|
105,8
|
31,1
|
LO/K2
|
19,5
|
67,2
|
15,1
|
LH
|
15,7
|
91,8
|
12,2
|
SK
|
6,8
|
97,1
|
5,3
|
Łącznie
|
898,8
|
79,5
|
|
Poznań też mocno odczuł koniec eksperymentu OLT Express, ale nawet w porównywalnych miesiącach nastąpi spadek oferowania – we wrześniu o 10,9%, a w październiku o 5,4%. LO/K2 zmniejszają bardzo znacznie, oferowanie do WAW (o 32% we wrześniu 2013), a K2 zawiesza rejsy do KRK.
Mniejsze porty regionalne
Port
|
Oferowanie
w tys.
|
Indeks
do 2012
|
Udział największego
Przewoźnika w %
|
RZE
|
495,7
|
115,1
|
FR – 68,3
|
LCJ
|
283,0
|
74,7
|
FR – 87,2!!
|
SZZ
|
277,7
|
82,2
|
FR – 49,9
|
BZG
|
251,4
|
100,6
|
FR – 89,0!!
|
LUZ
|
142,6
|
|
FR- 68,0
|
W mniejszych polskich portach króluje FR. To od jego polityki zależy, w ogromnym stopniu, sytuacja poszczególnych lotnisk. Jak widać w nadchodzącym sezonie Ryanair koncentruje się na aglomeracji warszawskiej i większych portach regionalnych.
Zamiast podsumowania
W kilku zdaniach nie da się omówić wszystkich najważniejszych zmian, jakie zachodzą na naszym rynku lotniczym. Możemy jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii.
Marek Serafin
PRTL.pl
Oferowanie w Sezonie Lato 2013 - porównanie z sezonem poprzednim
EuroLOT | Linie lotnicze | LOT | Lotnisko Chopina | Lotnisko Gdańsk | Lotnisko Katowice | Lotnisko Kraków | Lotnisko Modlin | Lotnisko Poznań | Lotnisko Wrocław | Lufthansa | OLT Express | Porty lotnicze | Przewozy | SAS | Turystyka
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.