Publikacje
Zgodnie z Dyrektywą Unii Europejskiej pasażerowie, których lot w ciągu ostatnich trzech lat został opóźniony, odwołany lub odmówiono im wejścia na pokład, mogą otrzymać nawet 600 euro rekompensaty od linii lotniczych. W maju działalność w Polsce rozpoczęła firma AirHelp Ltd., zajmująca się skutecznym odzyskiwaniem w imieniu swoich klientów odszkodowań od przewoźników lotniczych w krajach Unii Europejskiej.
Polscy pasażerowie, którym przysługuje rekompensata od linii lotniczych, mogą zgłosić swoje roszczenie za pośrednictwem strony www.airhelp.pl. To pierwsza w Polsce internetowa platforma umożliwiająca zgłaszanie roszczeń do linii lotniczych. Na rynku polskim strategicznym partnerem AirHelp jest Qtravel.pl.
Rynek lotniczy idzie w górę
Polski rynek lotniczy na przestrzeni ostatnich lat uległ dynamicznemu rozwojowi. Wzrost ruchu lotniczego w polskich portach obserwujemy od 2004 roku. Zdecydowany wpływ na to ma fakt przystąpienia przez Polskę do Unii Europejskiej. Dzięki zmianom wprowadzonym w ustawodawstwie rynek lotniczy w Polsce zaczął się rozwijać. Już w 2006 roku liczba lotów odbywających się z naszego kraju wzrosła dwukrotnie, natomiast w roku ubiegłym niemal czterokrotnie. Co bardzo ważne, faza dynamicznego rozwoju sektora lotniczego w Polsce wciąż trwa.
Wykres 1. Liczba lotów odbywających się z Polski w latach 2004–2012.
Z danych statystycznych wynika, że rocznie największa liczba pasażerów obsługiwana jest na lotniskach w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Holandii i Hiszpanii. Polska pod tym względem plasuje się na 44. miejscu.
Wykres 2. Lotniska o największej liczbie obsługiwanych pasażerów.
Na wyżej wymienionych lotniskach występuje również najwięcej lotów odbywających się z ponad 3-godzinnym opóźnieniem. Cierpi na tym ogromna liczba pasażerów, co przedstawia tabela poniżej.
Lp.
|
Lotnisko
|
Liczba opóźnionych lotów (powyżej 3h)
|
Liczba pasażerów opóźnionych lotów (powyżej 3h)
|
Liczba pasażerów opóźnionych lotów na dzień(powyżej 3h)
|
1
|
Paryż, Francja
|
4 318
|
512 153
|
237
|
2
|
Frankfurt, Niemcy
|
4 092
|
474 065
|
232
|
3
|
Londyn, Wielka Brytania
|
4 040
|
583 239
|
289
|
4
|
Madryt, Hiszpania
|
3 607
|
417 239
|
116
|
5
|
Amsterdam, Holandia
|
3 530
|
417 944
|
118
|
44
|
Warszawa, Polska
|
670
|
78 431
|
210
|
Tabela 1. Liczba pasażerów oraz ilość opóźnionych lotów na poszczególnych lotniskach.
Spośród tysięcy pasażerów, których lot opóźnił się ponad 3 godziny, zdecydowanie mniej niż 10% decyduje się na uzyskanie od linii lotniczych odszkodowania.
Prawa pasażerów w pigułce
Tak niskie statystyki są wynikiem braku wiedzy na temat podstawowych praw pasażera. Warto się z nimi bliżej zapoznać:
- zwrotem kosztów biletu w terminie siedmiu dni,
- zmianą trasy do miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach,
- jeśli to konieczne, muszą zapewnić opiekę (telefon, napoje, jedzenie, zakwaterowanie, transport do miejsca zakwaterowania).
- 2 godziny albo więcej w przypadku lotów do 1500 km;
- 3 lub więcej godzin w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km;
- 4 lub więcej godzin w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.
Dyrektywa Europejska przewidziała jednak sytuacje, w których odszkodowanie nie musi zostać pasażerowi wypłacone. Opóźnienie lub odwołanie lotu nie zawsze wynika bowiem z winy linii lotniczych. Nadzwyczajne okoliczności poza skuteczną kontrolą linii lotniczych obejmują ekstremalne warunki pogodowe, niepokoje polityczne lub strajki. Jeśli jedna z tych okoliczności była powodem opóźnienia lub odwołania lotu, pasażerowi nie przysługuje prawo do rekompensaty.
Jak zgłosić roszczenie do AirHelp?
Zgłoszenie roszczenia za pośrednictwem strony www.airhelp.pl jest niezwykle proste. Wystarczy wypełnić formularz składający się z 3 kroków, podać informacje dotyczące lotu (lotnisko wylotowe, lotnisko przylotowe, datę i nr lotu oraz dane pasażerów) oraz określić typ roszczenia: opóźniony lot, odwołany lot, odmowa przyjęcia na pokład.
Warto zgłosić się do AirHelp.pl także wówczas, gdy linie lotnicze odrzuciły wcześniej roszczenie o wypłatę rekompensaty. AirHelp zbada zasadność roszczenia i jeśli odmowa wypłaty rekompensaty była bezpodstawna, wystąpi w imieniu pasażera do linii lotniczych.
Prawo do rekompensaty mają poszkodowani pasażerowie, których lot miał miejsce nie wcześniej niż 3 lata wstecz. Co ważne, odszkodowanie należy się pasażerowi, a nie temu, kto płacił za bilet, dlatego jeśli zmiana lotu miała miejsce podczas podróży służbowej, pasażer może domagać się odszkodowania za szkody.
Dlaczego AirHelp.pl?
Poszkodowani klienci linii lotniczych mogą ubiegać się o odszkodowanie samodzielnie, jednak linie lotnicze zwykle udzielają w takich przypadkach odpowiedzi odmownych. Zawiła procedura i uniki stosowane przez przewoźników sprawiają, że pasażerowie niejednokrotnie rezygnują z egzekwowania swoich praw.
Eksperci AirHelp.pl, dzięki swojemu doświadczeniu i doskonałej znajomości prawa lotniczego, skutecznie odzyskują odszkodowania przysługujące poszkodowanym klientom linii lotniczych. AirHelp.pl dba o dopełnienie wszystkich formalności i komunikację z liniami lotniczymi. W przypadku wątpliwości, co do rzetelności powodu podanego przez linie lotnicze, w roszczeniu klienta umieszczone zostają wszelkie informacje pogodowe z dnia wylotu oraz odpowiednie orzeczenia sądów i organów. Jeśli linie niesłusznie stwierdziły nadzwyczajne okoliczności, jako powód opóźnienia czy odwołania lotu, AirHelp.pl kwestionuje ich argumentację, a jeśli okazuje się to konieczne, kieruje wniosek na drogę sądową.
Co ważne AirHelp nie pobiera żadnej opłaty przygotowawczej. Prowizja za przygotowanie wniosku pobierana jest tylko i wyłącznie w przypadku wygrania roszczenia i wypłaty rekompensaty przez linie lotnicze.
Tomasz Kolaszyński
AirHelp.pl
AirHelp | Finanse | Komunikacja | Linie lotnicze | Pasażer | Połączenia | Prawo | Przepisy | Usługi
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.