INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


PAŻP w programie SESAR

Elżbieta Wiszniewska, 2014-09-17
     

Po raz pierwszy od momentu powstania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR (SESAR Joint Undertaking SJU) będzie w nim uczestniczył podmiot polski - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. SESAR - program europejskiego systemu zarządzania ruchem nowej generacji - stanowi filar technologiczny Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky SES). Jego celem jest radykalne unowocześnienie infrastruktury zarządzania ruchem nad naszym kontynentem, co pozwoli na zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej, dalszą poprawę bezpieczeństwa, a także ograniczenie opóźnień operacji lotniczych a tym samym zmniejszenie ich wpływu na środowisko naturalne i koszty operacji.

 

SES i FAB-y

Europa ma w tym zakresie sporo do nadrobienia w porównaniu z Ameryką Płn., gdzie efektywność przestrzeni powietrznej jest 3-krotnie większa. Nie jest to tylko zasługą amerykańskiej technologii systemu NextGen, ale przede wszystkim jednolitej przestrzeni, bez takiej fragmentacji, jaką mieliśmy do niedawna w Europie: 67 bloków zarządzanych przez 37 oddzielnych narodowych ośrodków ATM. Pierwszym etapem na drodze poprawy było więc połączenie tych ośrodków w dziewięć tzw. Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej (FAB). Na terytorium Polski utworzono wspólnie z Litwą Baltic FAB.

 

Konsorcjum B4

Natomiast SESAR ma zapewnić najnowocześniejsze technologie i metody zarządzania. Dobrze więc, że PAŻP chce w tym procesie aktywnie uczestniczyć, i nie tylko na etapie wykonawczym, ale przede wszystkim decyzyjnym i projektowym. Dotąd o programie SESAR decydowały podmioty z Europy Zachodniej, więc szefowie służb żeglugi powietrznej z 4 państw Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Republika Czeska, Litwa i Słowacja) postanowili przywrócić równowagę regionalną. 8 września br. zawiązali konsorcjum o nazwie B4 (albo „be for”) na rzecz członkostwa w SESAR. Wykorzystali efekt skali, który projektom zaproponowanym przez Konsorcjum nada odpowiednią wagę merytoryczną i polityczną, a także pozwoli na synergie w zakresie finansowania projektów i ich wdrażania. Budżet na inwestycje do rozdysponowania w ramach SESAR wynosi ponad 33 mld Euro, więc jest o co walczyć. Ponadto, ponieważ już na dzień dzisiejszy wiadomo, że środki te są niewystarczające, zwłaszcza dla użytkowników przestrzeni powietrznej na odpowiednie wyposażenie i dostosowanie samolotów, warto naciskać na Komisję Europejską, aby zwiększyła budżet SESAR i szukała dodatkowych źródeł finansowania (np. w ramach instrumentu „Connecting Europe Facility”).

 

Dodatkową zaletą B4 jest połączenie w ramach konsorcjum instytucji z dwóch różnych Funkcjonalnych Bloków: Baltic FAB i FAB Central Europe (FAB CE) - może to bowiem być zalążkiem przyszłego scalenia obu bloków w jeden ośrodek, co powinno przynieść lepsze rezultaty operacyjne i finansowe dla państw-członków.

 

Do 30 września br. Konsorcjum B4 zgłosi swoje członkostwo do dwóch obszarów programu SESAR: a/ prac badawczo-rozwojowych i b/struktur zarządzania fazą wdrożenia programu. W zakresie b/ PAŻP dołączył jednocześnie do A6 - sojuszu największych europejskich służb ANSP - który ubiega się o stanowisko kierownika procesu realizacji tzn. Deployment Manager. O dużym zaangażowaniu PAŻP w to europejskie przedsięwzięcie świadczy także aspiracja polskiej instytucji do roli lidera w samym Konsorcjum.

 

SESAR a „sprawa polska”

W strukturach SESAR, oprócz członków, mogą uczestniczyć także partnerzy stowarzyszeni, współpracujący z członkami programu. Szkoda, że, jak dotąd, żaden polski port lotniczy ani polski przewoźnik nie wyraził woli aktywnego zaangażowania się w program SESAR w żadnej z tych form.

 

W programie od dawna aktywnymi członkami są: grupa lotniskowa MUC+FRA+CDG+AMS+LHR oraz grupa przewoźników składająca się z Grupy Lufthansy, Grupy AF/KL, IAG(International Airline Group) i easyjet. Mam nadzieję, że polskie podmioty branży lotniczej zdecydują się współpracować z PAŻP w zakresie SESAR, aby przynajmniej w ten pośredni sposób mieć wpływ na kształt i funkcjonowanie przestrzeni powietrznej w kraju i w Europie. Tym bardziej, że korzyści z SESAR będą, choć wielkie, to jednak oddalone w czasie, natomiast koszty wdrażania nieodległe, więc dotkną boleśnie i porty i przewoźników.

 

Inwestycje PAŻP-u

A zwłaszcza, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 PAŻP będzie jedynym z całej branży transportu lotniczego beneficjentem puli 15 mld Euro. KE nie przewiduje w perspektywie następnych 7 lat wspierania rozwoju innych podmiotów branży lotniczej poza właśnie ANSP.

 

Spore środki Agencja otrzymała także z poprzedniego budżetu unijnego, w ramach których prowadzi prace modernizacyjne o wartości prawie 560 mln zł w 200 miejscach w Polsce w zakresie np. wymiany radarów, pomocy radionawigacyjnych, systemów radiolokacyjnych, budowy nowych wież kontroli ruchu itd. Kupiony został także nowy samolot pomiarowy. Po uruchomieniu w ostatnich miesiącach nowego systemu P_21 dla centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, PAŻP, licząc się z dalszym dynamicznym rozwojem ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej, modernizuje proces szkolenia i kupuje nowoczesny symulator, na którym ma wyszkolić dodatkowych kilkudziesięciu kontrolerów (nowa rekrutacja w październiku br.) oraz przygotowuje wprowadzenie w II kw. przyszłego roku nowego podziału sektorowego przestrzeni (będzie 30 elementarnych sektorów w miejsce obecnych 9).

 

Jest więc szansa na znaczną modernizację procesu zarządzania i infrastruktury żeglugi powietrznej w naszym kraju i usunięcie już ostatnich radarowych i radiowych „białych plam” na mapie Polski. I mam jednocześnie nadzieję, że te nowe inicjatywy i inwestycje nie wpłyną negatywnie na wysokość opłat nawigacyjnych dla użytkowników przestrzeni powietrznej.

 

 

Elżbieta Wiszniewska

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Bezpieczeństwo | FAB | Komunikacja | Nawigacja | Opłaty | PAŻP | Praca | Prawo | Środowisko


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony