INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Polski Rynek Lotniczy w roku 2016 - analiza na podstawie danych ULC. Część Pierwsza

Marek Serafin, 2017-03-22
     

W naszym Barometrze Rynku Polskiego 12.2016 dokonaliśmy dość dokładnej analizy struktury rynku polskiego w roku 2016 z punktu widzenia portów lotniczych oraz zmian w niej zachodzących. Podaliśmy też dużo danych dotyczących struktury oferowania według linii lotniczych. Obecnie dostępne są już dane ULC za rok ubiegły i w niniejszej analizie chcielibyśmy się skupić na wynikach poszczególnych linii lotniczych oraz strukturze rynku charterowego.

 

Przewozy najważniejszych regularnych linii lotniczych w roku 2016 i porównanie z wynikami z roku 2015.  

Uwaga:

Dane ULC oparte są na danych z portów lotniczych. Oznacza to, że pasażerowie w ruchu krajowym liczeni są podwójnie. W niniejszym zestawieniu, z dość dużą dokładnością wyeliminowaliśmy ten efekt.

 
Linia
Przewozy
Dynamika 2016/2015
w %
Udział w rynku
w %
Zmiana udziału
2016/2015 w ppct
FR
8 852 560
13,05!!
30,90
-0,26
W6
6 594 301
13,3!!
23,02
-0,14
LO
5 482 440
26,52!!!
19,14
1,9!!
Grupa LH *
2 771 450
3,8
9,68
-0,95
LH
2 026 494
3,5
7,08
-0,71
LX
227 128
8,57
0,79
-0,04
EW
206 188
14,8
0,72
0,01
OS
174 741
- 1,87
0,61
-0,1
SN
136 899
- 5,69
0,48
-0,1
DY/D8
809 483
2,32
2,83
-0,32
Grupa AF/KL
724 544
15,24!
2,53
0,03
KL
378 143
36,03!!
1,32
0,21
AF
346 401
-1,24
1,21
-0,07
U2
667 696
22,9!!
2,33
0,17
SK
394 536
10,05
1,38
-0,05
IAG**
393 000
-
1,37
-
BA
267 218
20,39!!
0,93
0,05
VY
78 869
3,69
0,28
-0,02
AB
239 688
-23,43!!
0,84
-0,41
EK
225 849
30,99!!
0,79
0,1
AY
186 464
11,93
0,65
-0,01
SU
180 078
11,18
0,63
-0,01
AZ
136 721
-16,88!!
0,48
-0,17
QR
125 783
50,74!!
0,44
0,11
PS
120 427
64,28!!
0,42
0,13
LY
89 694
43,44!!
0,31
0,06
Łącznie
28 641 365
13,98
 
 
Tanie linie***
17 300 000
13,03
60,40
-0,51
 

Uwagi:

- dane z portów uwzględniają wszystkich pasażerów, również bezpłatnych, podczas, gdy linie lotnicze podają w swoich statystykach jedynie płatnych,


* do Grupy LH zaliczyliśmy SN, gdyż, od kilku lat, rynkowo działała już w grupie,


** nie podajemy dynamik do 2015, gdyż EI weszła do IAG w połowie 2015. Przewozy EI w roku 2016 szacowane na podstawie oferowania,


*** w odróżnieniu od ULC do tanich linii nie zaliczyliśmy Air Berlin oraz Air Baltic. To raczej modele hybrydowe i bliżej im do linii sieciowych, ze względu na znacznie sprzedaży tranzytowych. Przewozy BT – nieco ponad 30 tys. pasażerów – szacowane z oferowania.
 
Krótki Komentarz
1. Potwierdziły się wnioski wysnuwane z danych dotyczących zmian w oferowaniu, w roku 2016.
 
Zdecydowanymi liderami wzrostu rynku była „wielka trójka”, a pierwsze miejsce wśród nich bardzo wyraźnie zajął LOT.
 
W przypadku polskiej linii warto zwrócić uwagę, że pomimo tak ogromnych wzrostów oferowania, zdołała ona utrzymać swoje LF-y, na poziomie zbliżonym do roku 2015. Niewątpliwie tak ogromnej dynamice sprzyjał fakt, iż największe „inwestycje w oferowanie” dotyczyły połączeń interkontynentalnych, które cechują się wyższymi LF-ami, a ponadto znaczny udział mają tu pasażerowie tranzytowi – jedna podróż to cztery, a nie dwa odcinki. Walcząc o ruch tranzytowy w regionach LOT zdecydowanie zwiększał oferowanie i przewozy na trasach krajowych. Ruch domestic LO z/do WAW wzrósł o 10,4% pomimo coraz ostrzejszej konkurencji ze strony Ryanaira.
 
Dla sukcesu hiper-wzrostowej strategii LOT-u kluczowe, być może, będzie pozyskiwanie nowego ruchu tranzytowego, zagranicznego, przy skutecznej obronie udziału w rynku polskim. A w ultra-optymistycznym wariancie, nawet zwiększenie tego udziału.
 
2. Głównym konkurentem LOT-u- na rynku polskim i w całym rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, pozostaje Grupa Lufthansy. Po sezonach bardzo dynamicznych wzrostów oferowania, koniecznych ze względu na zawieszenie połączeń LOT-u z regionów do hub-ów niemieckich, ustabilizowała ona ofertę, najprawdopodobniej starając się poprawić parametry rentownościowe. Dla samej LH problemem, chyba niedługo już przeszłym, były ograniczenia wzrostów oferowania związane z konfliktem z pilotami. Warto jednak zauważyć, że ponieważ w grupie pasażerów LO jest znaczny udział ruchu tranzytowego przez WAW, a grupa LH, dla danej podróży/pasażera ma tylko po jednym odcinku z i do Polski, to ilościowy udział w rynku podróży z/do Polski, ustalany na zasadzie jeden pasażer, jedna podróż, prawdopodobnie wynosi może nawet 40% udziału LO.
 
3. Ryanair i Wizz Air zwiększały przewozy praktycznie w tym samym tempie. Ale naprawdę trudne czasy dopiero przed W6. W sezonie lato 2017 FR zwiększy oferowanie w tempie o 7ppct wyższym niż W6. Co prawda tu węgierska linia może się pocieszać, że znaczna część tego wzrostu dotyczyć będzie tras krajowych, ale prawdziwa nawałnica ruszy w Zimie 2017/18. A to okres, kiedy Wizz Air stara się racjonalizować oferowanie, ze względu na sezonowo słabszy popyt.
 
4. Norweska linia Norwegian dokonuje wciąż restrukturyzacji swojej siatki połączeń w Polsce, znaczną jej część koncentrując obecnie w KRK. Spektakularny charakter miało przyznanie się do porażki na trasie WAW-LGW. W roku 2016 zmniejszana znacznie była liczba rejsów, a w lecie 2017 połączenie będzie zawieszone.
 
5. Podobnie, jak na wielu innych rynkach europejskich, i w Polsce, KLM jest znacznie aktywniejszy od Air France. Mimo, iż rynek podróży w modelu sieciowym, jest znacznie większy z/do Francji, niż z/do Holandii to wielkość przewozów KLM-u wyprzedziła już wielkość przewozów AF. W ogromnym stopniu to zasługa bardzo szybkiego wzrostu oferowania do KRK. W roku 2017 różnica będzie się powiększała, gdyż KL uruchomi rejs do GDN, a spółka-córka Grupy – Transavia, będzie mu dowoziła ruch tranzytowy do AMS z KTW.
 
6. U2 operuje jedynie do KRK, ale jak widzimy bardzo intensywnie. Wciąż inwestuje w ten rynek i uruchamia nowe trasy, również dla turystycznego ruchu wyjazdowego z Polski.
 
7. SAS praktycznie nie stabilizuje struktury swojego rozkładu. Wciąż zmienia priorytety. Ograniczył ofertę do POZ i WRO. Jeden jest tylko niezmienny – to wyjątkowa pozycja GDN. Tu oferowanie jest znacznie większe niż do WAW.  
 
8. Grupa IAG w Polsce, to głównie BA do WAW i KRK, ale przyszłość należy chyba do EI, który, razem z sojusznikami, rozwija DUB, jako hub „wspomagający LHR”. Ogromne znaczenie może mieć też zawarcie porozumienia EI-FR dotyczące dowozu przez Ryanaira ruchu tranzytowego do DUB. Jak wiadomo siatka połączeń FR do DUB jest w Polsce bardzo rozbudowana.
 
9. Air Berlin starając się poprawić rentowność swoich połączeń, również do Polski, ciął oferowanie, zawieszając m.in. rejsy do GDN. Ale od S17 huśtawka idzie do góry. Przewoźnik rozszerza ofertę, dodając po jednym rejsie dziennie do WAW i KRK – będą po cztery, aż. 
 
10. Emirates skokowo zwiększyło oferowanie wprowadzając do oferty 400-stu miejscową wersję B777-300. To największy samolot, który rozkładowo operuje do Polski. Jak łatwo się domyślić zdecydowana większość ruchu to pasażerowie tranzytowi do Azji, Australii, a nawet Afryki. Analogiczny komentarz dotyczy Qatar Airways, z tym, że ten przewoźnik od lata 2016 zastąpił samolot wąskokadłubowy – szerokokadłubowym.
 
11. Finnair i Aeroflot mają w Polsce podobne priorytety – to ruch tranzytowy do/z Azji. Oferują do WAW po trzy rejsy dziennie, aby oferta była optymalna. AY, dodatkowo, rozwija ruch, głównie turystyczny do GDN i KRK.
 
12. Alitalia, po okresie dynamicznego rozwoju, zwinęła się praktycznie do minimum. W lecie 2016 operowała codziennie do WAW i KRK, od zimy 2016/17 rejs do KRK został zawieszony i nie będzie wznowiony w S2017. Włoski przewoźnik pogodził się z rzeczywistością – nie polskim rynku nie jest w stanie odgrywać znaczącej roli.
 
13. Ukrainian International, po latach ogromnej dominacji LOT-u na rynku przewozów Polska – Ukraina, stara się poprawić nieco swoją pozycję. Od lata 2016 zwiększył liczbę rejsów do WAW z jednego do dwóch dziennie. Uruchomił też rejs do WAW z Winnicy – częściowo sezonowy. Trochę dziwi brak współpracy code-share LO-PS, który zwiększyłby możliwości pozyskiwania ruchu tranzytowego obu linii.
 
14. Dobre wyniki EL-Al.-u potwierdzają znaczny wzrost ruchu turystycznego pomiędzy Polską i Izraelem. To ważne w kontekście znacznego wzrostu oferowania LO, do TLV, w tym sezonie letnim. Dla linii sieciowych, rośnie konkurencja ze strony przewoźników ultra-tanich. Operuje W6. W tym roku na rynek wchodzi FR i to „z przytupem”.   
 
Koniec Części Pierwszej.
 
 
Marek Serafin

PRTL.pl 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Oferowanie | Połączenia | Przewozy charterowe | Rozwój | Siatka połączeń | ULC


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony