INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Polski Rynek Lotniczy w roku 2016 - analiza na podstawie danych ULC. Część Druga

Marek Serafin, 2017-03-23
     

Pomimo bardzo dobrych wyników ostatniego kwartału 2016, rynek charterowy odnotował spadek. W ruchu regularnym o znacznych zmianach w udziale poszczególnych krajów, decydowały, przede wszystkim, tanie linie i PLL LOT. Przewozy krajowe rosły szybciej niż cały rynek.

 

Przewozy najważniejszych charterowych linii lotniczych w roku 2016 i porównanie z wynikami z roku 2015

 

Linia
Przewozy
Dynamika
do 2015 w %
Udział w
rynku w %
Zmiana udziału
(w ppct)
Enter Air
1 166 155
5,29
32,89
2,91
Travel Service Polska
1 002 891
12,48
28,29
4,15
Small Planet Polska
879 030
-8,19
24,79
-1,13
Pegasus Airlines
123 489
-30,04
3,48
-1,30
LOT
82 264
- 7,84
2,32
-0,10
Bulgarian Air Charter
58 162
24,07
1,64
0,37
TUI Airlines
55 344
138,54
1,56
0,93
Łącznie
3 545 595
-4,01
 
 
 

Uwagi:

- W tym przypadku pominęliśmy efekt podwójnego liczenia pasażerów w ruchu krajowym, gdyż analiza danych wskazuje, iż miał on minimalne znaczenie.

 

Krótki Komentarz

1. Pomimo bardzo dobrych wyników ostatniego kwartału – wzrost o 14,8%, rynek odnotował spadek. Jak już wielokrotnie pisaliśmy to efekt bardzo niestabilnej, wręcz niebezpiecznej sytuacji w wielu popularnych wcześniej krajach docelowych, jak i rosnącej konkurencji ze strony tanich linii – głównie Ryanaira. W tym pierwszym przypadku Tour Operatorzy i linie charterowe dokonują zmian, przestawiając się na kraje w Europie Południowej – patrz dane poniżej. Na to drugie zjawisko nie ma „lekarstwa”.

 

2. Zdecydowanie rośnie koncentracja rynku. Trzej liderzy mają już prawie dokładnie 86% udziału. 1/3 rynku ma Enter Air. Niewiele mniej Travel Service. To zjawisko korzystne, dla stabilności rynku i jakości oferty.

 

3. LOT to, przede wszystkim, chartery interkontynentalne z wykorzystaniem B787, w sezonie zimowym. Spadek ruchu w czwartym kwartale, aż o 25,76% wskazuje, że, najprawdopodobniej, w zimie 2016/17 program jest mniejszy. Być może również ze względu na sytuację konkurencyjną.

 

4. Warto odnotować wzrost obecności na rynku TUI, gdyż przewoźnik ten operuje na długich trasach, również interkontynentalnych z Katowic, samolotem szerokokadłubowym. To pośrednia konkurencja dla LOT-u.

 

5. Jeżeli chodzi o przyszłość, to obok „standardowego” pytania, czy, po okresie małego kryzysu, rynek wróci na ścieżkę choćby niewielkiego wzrostu, dochodzi znacznie ciekawsze – czy Ryanair zrealizuje swoje zapowiedzi i wejdzie na rynek polski z ofertą charterową? Pisaliśmy o tym kilka tygodni temu w sprawozdaniu z konferencji prasowej irlandzkiej linii. Gdyby tak się stało, to będzie miało to na nasz rynek ogromny, pobudzający wpływ. Nie wydaje się, żeby Ryanair blefował. Jest zbyt poważną, ogromną spółka giełdową. W takim przypadku prezesi muszą bardzo ważyć słowa, jeżeli chodzi o konkretne zapowiedzi działań biznesowych.

 

Kraje docelowe - ruch regularny (tu również kraje tranzytowe) i charterowy

A. Ruch regularny

Dane te są dostępne na stronach ULC i nie wymagają żadnych korekt. Kilka ogólnych uwag.

 

1. W ruchu regularnym o znacznych zmianach w udziale poszczególnych krajów, decydowały, przede wszystkim, tanie linie. Działo się tak, szczególnie w przypadku krajów z rejonu Morzą Śródziemnego: Hiszpania (+19,9%), Grecja (+49,9%), Portugalia (39,8%), Malta (+57,3%). Analogiczna sytuacja dotyczyła zdecydowanie największego rynku – Wielkiej Brytanii. Jej udział minimalnie wzrósł – o 0,1ppct – i przekracza 26%.

 

2. Ograniczony wzrost, o 5,9% - drugiego co do wielkości rynku - Niemiec ( 3,84 mln pax) - wynika z wciąż relatywnie niezbyt dużej „agresywności” tanich linii i stabilizacji oferowania i przewozów LH. Jak pamiętamy niemiecka linia przewiozła w roku 2016 ponad 2 mln pasażerów. Bardzo znaczna ich część to, nie ruch bezpośredni Polska - Niemcy, ale tranzytowy.

 

3. Bardzo znaczny wzrost ruchu z/do Szwajcarii, o prawie 40% - to, przede wszystkim, efekt zwiększonej aktywności LX – więcej rejsów do KRK – i LO – więcej rejsów do GVA.

 

4. Zwraca uwagę ogromny wzrost ruchu z/do Ukrainy. To zasługa rozwoju przewozów tranzytowych LO oraz aktywności PS – patrz część I.

 

5. Przewozy LO z/do USA wzrosły aż o 21,4%!! Duży udział ma w tym niewątpliwie wzrost ruchu tranzytowego z/do Europy Środkowej i Wschodniej. Jeszcze większy wzrost miał miejsce w przypadku Kanady – aż o 33,2%. To, w dużym stopniu, zasługa wejścia na rynek, w szczycie sezonu, Air Canady. Jej przewozy, szacowane z oferowania, wyniosły około 29 tys. pasażerów. Oznacza to, że przewozy LO z/do Toronto wzrosły o około 11%. Jak widzimy wejście AC na rynek spowolniło nieco rozwój przewozów LO, ale go niezahamowało.

 

B. Ruch charterowy

1. Tu rynek zdominowały trzy kraje docelowe: Grecja, Hiszpania i Bułgaria. Ich udział wzrósł o ponad 13ppct – do 64,55%. Istotny udział miała jeszcze Turcja (7,29%), ale jej udział spadł aż o prawie 12,2ppct. Grecja pozostała niekwestionowanym liderem – prawie 1/3 rynku, ale największy wzrost udziału, w tej trójce, odnotowała Hiszpania – aż o ponad 6ppct.

 

2. Zmarginalizowane zostały rynki Afryki Północnej: Egipt, tylko 3,68%, spadek aż o 6,4ppct, Maroko – 0,99% i Tunezja – 0,53%.

 

3. Zdecydowanymi liderami wśród rynków interkontynentalnych, obsługiwanych samolotami szerokokadłubowymi, były: Dominikana (43,2 tyś, +150%) i Kuba (38,4 tyś, +83,7%). Inne rynki – Meksyk, Tajlandia, Wyspy Zielonego Przylądka – miały przewozy nieco większe lub nieco mniejsze niż 15 tys. pasażerów.

 

Miasta docelowe (i tranzytowe)

Tu nie odnotowano bardzo dużych zmian w strukturze. Prawie wszystkie miasta miały niewielki spadek udziału. Wynika to z coraz większej dywersyfikacji geograficznej oferty przewozowej, głównie tanich linii. Do ważniejszych wyjątków należy STO (nowe rejsy SK i wzrost oferowania tanich linii), AMS (KLM) i ZRH (LX).

 

Ruch krajowy

Przewozy krajowe: 1 801,1 tys. pasażerów wzrosły o 14,6%, a wiec szybciej niż cały rynek. To zasługa Ryanaira – wzrost o 18,8% - do 453,2 tys. pasażerów oraz LO – wzrost o 15,1%. Sporo się na tym rynku działo:

  • walka LOT-u o przewozy tranzytowe z miast regionalnych,
  • wejście LOT-u na połączenie KRK-GDN, nieco wbrew swojemu modelowi biznesowemu,
  • przeniesienie się Ryanaira z WMI do WAW.
  • skuteczna walka LOT-u o ruch tranzytowy z/do KRK. Po wyeliminowaniu ruchu pomiędzy KRK i GDN możemy stwierdzić, że ruch WAW-KRK wzrósł o 7,3%. Niewątpliwie bardzo duży udział miał w tym ruch tranzytowy LOT-u.

 

Jednak najciekawsze rzeczy dopiero chyba przed nami. Ekspansja FR w Polsce dotyczy również rynku domestic. Od lata 2017 przewoźnik uruchomi połączenie WAW-SZZ, od Zimy 2017/18 WRO-GDN. Można oczekiwać też kolejnych tras regionalnych oraz z/do WAW, szczególnie w sytuacji, gdy zwiększa się liczba baz linii w Polsce. Bazowanie samolotów, jak już pisaliśmy, zachęci FR do „dodatkowego” wykorzystywania ich na trasach domestic.

 

Zamiast podsumowania

Opublikowane dane ULC nie zmieniają najważniejszych, ogólnych trendów rynkowych opisywanych przez nas w kolejnych Barometrach Rynku Polskiego. W wielu elementach dodatkowo uzasadniają nasze wnioski, a wielu szczegółowym kwestiom nadają bardziej wymierny, liczbowy wymiar.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Komunikacja krajowa | Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Przewozy charterowe | rozkład lotów | Rozwój | Turystyka | ULC


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony