INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2017/18 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim

Marek Serafin, 2017-10-16
     

Część Pierwsza - cały rynek

Syntetyczną analizę nadchodzącego sezonu przedstawiamy dość późno, gdyż spore zmiany wprowadzone przez Ryanaira – zawieszenie wielu połączeń – zostały wprowadzone do bazy danych dopiero bardzo niedawno.

 

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku.

 

LOT kontynuuje strategię bardzo szybkiego rozwoju całej swojej siatki, rejsów interkontynentalnych, średniego zasięgu i krajowych. Coraz w większym stopniu koncentruje się na ruchu tranzytowym przez WAW. Ryanair i Wizz Air kontynuują ostrą rywalizację o segment tanich przewozów. Wielu graczy średniej wielkości, z punktu widzenia polskiego rynku, kontynuuje rozwój oferty.

 

Uwaga: W naszym raporcie przedstawimy tylko najważniejsze parametry. Instytucje/osoby zainteresowane opracowaniami bardziej szczegółowymi prosimy o kontakt z naszą redakcją.

 

Oferowanie miesięczne i sezonowe

 
Okres
Liczba foteli
w tys.
Dynamika
Liczba rejsów
Dynamika
XI
3 321,3
116,6
23 211
111,3
XII
3 419,0
117,4
23 271
111,3
I
3 511,6
120,3
24 030
112,5
II
3 170,6
120,7
21 905
112,4
III
3 580,5
117,6
24 709
111,8
Zima 2017/18
17 003,0
117,5!!
119 746
114,3
Zima 2016/17
 
112,9
 
 
Lato 2017 do 2016
 
114,8
 
 
Zima 2015/16 do Zimy 2014/15
 
111,2
 
 
Lato 2016 do 2015
 
111,0
 
 
Zima 2014/15 do Zimy 2013/14
 
111,4
 
 
 

Uwagi:

  • W przypadku minionych sezonów mamy do czynienia z oferowaniem zrealizowanym, jeżeli chodzi o Zimę 2016/17 to oferowanie zrealizowane było praktycznie równe planowanemu – różnica mniejsza niż promil.
  • W bazie danych rozkładowych znajdowały się jeszcze rejsy Air Berlin, ale przy sporządzaniu tego raportu nie zostały uwzględnione,
  • Do końca roku 2015 obowiązywały ograniczenia KE nałożone na LOT w związku z przyjęciem pomocy publicznej

 

Jak widzimy, pomimo małego kroku do tyłu FR, w porównaniu z pierwotnymi planami, szykuje się rekordowa zima.

 

Dane prezentowane poniżej pokazują, że tym razem, tak duża dynamika wzrostu rynku rozkładowego, to przede wszystkim zasługa:

  • LOT-u, który się stara nie tylko odzyskać utracony w latach poprzednich rynek, ale zdecydowanie wzmocnić swoją pozycję rynkową w całym regionie. Coraz ważniejszy staje ruch tranzytowy, przede wszystkim, na i z połączeń interkontynentalnych. Walczy nie tylko o ruch bezpośredni, ale i tranzytowy.
  • W6, który zamiast mocno ograniczać swoją ofertę w sezonie zimowym przystępuje do ofensywy.

 

W tym sezonie dynamika wzrostu oferowanych foteli jest ponownie większa od dynamiki rejsów. To efekt dwóch zjawisk. Linie sieciowe starają się wykorzystywać coraz większe, tańsze na fotel samoloty, a dodatkowo LOT wprowadza nowe połączenia dalekiego zasięgu, zdecydowanie zwiększając liczbę operacji wykonywanych największymi samolotami. Również na wielu trasach średniego zasięgu operować będą zdecydowanie większe niż dotychczas B737-800 oraz B737MAX.

 

Oferowanie najważniejszych „graczy” na rynku polskim

 

Linia
Fotele
w tys.
Indeks
do 2016/17
Udział w oferow.
łącznym (%)
Zmiana w ppct
do 2016/17)
FR
4 780,0
112,4
28,1
-1,3!!
LO
4 195,8
135,3!!!
24,7
3,2!!!
W6
3 870.0
126,6!!
22,76
1,56
Grupa LH
1 663,8
108,3
9,8
-0,8!
AF/KL/HV
406,0
122,0!!
2,39
0,39
U2
392,6
106,8
2,31
-0,19
DY/D8
277,9
92,8!!
1,63
- 0,44
SK
259,9
98,0
1,53
-0,31
IAG/Grupa BA
170,9
86,0
1,0
-0,38
SU
143,1
112,7
0,84
-0.04
 

Uwaga: Grupa linii – EK, QR, AY utrzymała oferowanie z ubiegłego sezonu więc nie podajemy ich danych w obecnym raporcie.

 

W tym sezonie liderem wzrostu, wśród liderów, jest LOT. Wyprzedził ponownie W6. Musimy przy tym pamiętać, że dane dotyczą oferowania, ale jeżeli uwzględnimy dane historyczne dotyczące współczynników wykorzystania miejsc pasażerskich (LF-ów), to pozwolą one nam również prognozować przewozy konkretnych linii. Są to jednak udziały ilościowe w rynku. Jeżeli chodzi o pracę przewozową, mierzoną w RPK, to LOT niewątpliwie wyprzedza nie tylko Wizz Air-a i to znacznie wyraźniej, ale i Ryanaira, ze względu na dość duży udział rejsów dalekiego zasięgu. Struktura wartościowa jest jeszcze inna, ze względu na drastyczne różnice w średnich cenach biletów. Niewątpliwie najwyższe ma Grupa LH ze względu na znaczny udział tras interkontynentalnych, również w wyższych klasach podróży. Średnie ceny biletów LO też są zdecydowanie wyższe od cen FR i W6.

 

Udział „wielkiej czwórki (FR, LO, W6, Grupa LH) wyniesie aż 85,36% i tym razem bardzo znacznie wzrośnie - aż o 2,62ppct. To efekt ogromnej ekspansji LO oraz w nieco mniejszym stopniu W6.

 

Linie sieciowe

 

LOT

Polski przewoźnik nie tylko nie zwalnia biegu, ale przyśpiesza. Struktura zmian zasługuje niewątpliwie na odrębna, znacznie szerszą analizę. Poświęcimy jej najbliższy komentarz tygodnia, tu warto tylko zauważyć, że ogromna część tego dodatkowego oferowania nie jest przeznaczona dla ruchu bezpośredniego z/do Polski, ale dla ruchu tranzytowego. To coraz ważniejsze pole walki konkurencyjnej LOT-u „z resztą świata”. Jej wynik będzie miał ogromny, wręcz decydujący wpływ na przyszłość spółki.

 

Grupa Lufthansy

Jeżeli ustalając oferowanie pomiędzy Polską a Niemcami uwzględnimy tylko tych dwóch, głównych graczy sieciowych to udział LOT-u wyniesie jedynie 22,7%, ale i tak jest zdecydowanie wyższy niż w sezonie poprzednim (19,3%). LOT skokowo zwiększa oferowanie – aż o 36%, między innymi dzięki nowy/starym połączeniom do STR i TXL. LH bardzo znacznie zwiększa liczbę rejsów do głównych aglomeracji regionalnych – szczegóły patrz część II. Do WAW nie, ale tu dzięki umowie c/s z LO ma ogromną liczbę rejsów do swoich hub-ów. Również na połączeniach do Wiednia i Zurychu dominują więksi partnerzy. Jedynie na trasie do Brukseli LOT ma nadal przewagę konkurencyjną nad SN Brussels, dzięki świetnemu rozkładowi, dostosowanemu do potrzeb ruchu najwyżej płatnego, ale będzie ona mniejsza, gdyż SN wprowadzi dodatkowy, trzeci rejs dziennie w dni robocze.

Na „polską mapę” grupy wrócił też Lublin. Co prawda codzienne rejsy do MUC wykonuje British Midland, ale dzięki umowie c/s z LH jest to, tak naprawdę, jej rejs dowozowy.

 

AF/KL

Tak duży wzrost oferowania to, przede wszystkim, efekt rozwoju oferty na połączeniu z portów regionalnych (KRK i GDN) do AMS. Wykonując po dwa rejsy dziennie KL może oferować bardzo wiele ważnych połączeń tranzytowych, w tym dalekiego zasięgu. HV uruchomiła rejsy AMS-KTW, ale tu nie ma możliwości sprzedaży tranzytowych – brak c/s z KL.

 

SAS

Strategia przewoźnika na rynku polskim nadal „pływa”. Niezmienna jest koncentracja oferty z CPH na GDN (cztery rejsy dziennie w dni robocze). Na połączeniu do WAW sytuacja odwróciła się i to LOT ma większe oferowanie - więcej rejsów i znacznie więcej foteli. Do WRO i POZ nadal tylko po jednym rejsie dziennie. Znacznie uboższa niż w sezonie letnim będzie oferta rejsów „bocznych”. Jedynie tradycyjny GDN - OSL oraz KRK - ARN i GDN -BGO.

 

IAG (BA, EI, VY)

Tym razem krok w tył – EI stopniowo „wygasza” rejs WAW-DUB. Prawdopodobnie przy niewielkiej liczbie rejsów jego możliwości generowania ruchu tranzytowego (Atlantyk) były b. ograniczone). Sytuacja może ulec zmianie, jeżeli rozpocznie się wreszcie współpraca EI -FR, dotycząca dowozu przez FR ruchu tranzytowego.

 

SU, EK, QR

Komentujemy ofertę tych linii razem, gdyż ich specjalnością są połączenia tranzytowe do Azji. SU zwiększa oferowanie, gdyż wykorzystywać będzie większe, niż w poprzednim sezonie zimowym, samoloty, oferując nadal trzy rejsy dziennie. EK i QR nie zmieniają rozkładu operując samolotami szerokokadłubowymi, EK B777 z 400-oma fotelami!

 

OK i JP

Dla obu linii „przygody” z dziwnymi połączeniami z małych portów regionalnych to już historia. Obie ograniczyły rejsy tylko do połączeń głównych z baz do WAW. Na PRG LOT ma już bardzo dużą przewagę nad OK – cztery rejsy dziennie kontra „dwa i pół” oraz znacznie większe samoloty.

 

Tanie Linie

Coraz bardziej dominuje tandem FR-W6. Jego udział w rynku tanich linii (oferowanie) wyniesie aż 92% i wzrośnie ponownie, tym razem o 1,14ppct. To pokazuje, jak skonsolidowany jest rynek tanich przewozów w Polsce. A trzeci, przewoźnik – U2 konkuruje (tylko z FR) jedynie w KRK. Nadal „racjonalizuje” oferowanie DY/D8, niewątpliwie starając się poprawić rentowność operacji.

 

Uwaga: do tanich linii nie zaliczamy EW ze względu na bardzo bliską współpracę handlową z LH. W omawianym sezonie EW operować będzie tylko z DUS, a szczególnie na głównym połączeniu – do WAW – podróżuje znaczna liczba pasażerów wysokopłatnych.

 

FR

Wydawało się, że pozycja rynkowa linii, jako lidera na naszym rynku tanich przewozów jest niezagrożona. Po przeniesieniu rejsów krajowych z WMI do WAW przyszła strategia wydawała się dość prosta i oczywista. Otwarte pozostawało tylko pytanie, czy, a może nawet tylko kiedy, Ryanair uruchomi rejsy międzynarodowe z WAW do wybranych głównych portów europejskich. Ciekawa była też kwestia tempa rozwoju rejsów „bocznych”, pomiędzy polskimi portami regionalnymi. Wydawało się, że jednym z głównych priorytetów stanie się „pościg” za W6 w GDN i walka o dominację w aglomeracji poznańskiej. Tymczasem, dość nieoczekiwanie, sytuacja w obu portach warszawskich stała się głównym, nie tylko czysto handlowo/biznesowym problemem linii. Pisaliśmy o tym dość szczegółowo po konferencji prasowej PPL-u. W tej sytuacji główne obszary ekspansji FR to porty regionalne KRK, GDN, POZ, WRO. Szczegółowe dane w części drugiej. Tu warto tylko odnotować, że samo zawieszenie rejsów krajowych pomiędzy WAW a GDN i WRO obniżyło dynamikę wzrostu oferowania linii o 2,35ppct. Drugim powodem wolniejszego tempa ekspansji było zawieszenie niektórych planowanych wcześniej połączeń międzynarodowych z WMI, KTW, GDN, KRK. Problemy „warszawskie” spowodowały, że udział dwóch największych baz linii w łącznym oferowaniu spadł z 61,7% do 57,6%. Jednak koncentracja oferowania w pięciu największych bazach (dodatkowe to WRO, GDN, POZ) wynosi aż 86,5%. 

 

W6

W poprzednich sezonach zimowych przewoźnik zwalniał tempo zwiększania oferowania starając się dostosować maksymalnie do sezonowości ruchu. To jego główny konkurent właśnie w zimie przeprowadzał swoje ataki. Tym razem role odwróciły się. To Wizz Air skokowo powiększa swoją ofertę. Uznał, że dysponuje wystarczającymi atutami, aby przejść do ofensywy w walce o swój zdecydowanie największy rynek. Niewątpliwie jednym z ważnych atutów jest tu najnowsza wersja A321, z kosztami fotela znacznie niższymi niż wykorzystywany dotychczas, jako wyłączny typ, A320.

  

DY

Norwegian po okresie bardzo zdecydowanej ekspansji w Polsce nadal „racjonalizuje” oferowanie, choć jego nastawienie jest różne w różnych portach. Szczegóły – część II raportu.

 

U2

Przewoźnik wreszcie wyszedł poza KRK, ale trudno mówić o poważnej zmianie strategii. Chodzi o jedno połączenie z LUZ do MXP i to, najprawdopodobniej, port/władze lokalne „zachęciły” linię do tego.

 

Warszawa (aglomeracja czyli WAW + WMI) a porty regionalne

Udział dwóch lotnisk warszawskich minimalnie spadnie, o 0,55ppct, z powodu ogromnej redukcji oferowania na trasach krajowych dokonanej przez FR.

 

Różne modele biznesowe

Udział tanich linii w łącznym oferowaniu wyniesie 55,36% i po raz kolejny spadnie, ale tym razem jedynie o 0,34ppct. To oczywiście zasługa LOT-u i jego, tak znacznego, rozwoju oferty.

 

Połączenia krajowe

Oferowanie łączne wyniesie 978,4 tys. foteli i spadnie aż o 14,5%, po wzroście w ubiegłym sezonie o 22,9%. To efekt zawieszenia połączeń FR z WAW do GDN i WRO. Oznacza to spadek dynamiki o 30ppct!! LOT cały czas rozwija ofertę połączeń krajowych, przede wszystkim, po to, aby poprawić zasilanie hub-u w WAW. Jego oferowanie wzrośnie aż o 11,3%. FR spadnie o 72,9%!! Jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze w tym sezonie zimowym LOT zwiększy własną ofertę do GDN i WAW. Dzięki bardzo niskim cenom paliwa będzie mógł, między innymi, wykorzystywać samoloty odrzutowe znacznie większe od Q400.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:
2017-10-25 - m.serafin
Dzień dobry, nie wiemy skąd ma Pan taką informację, gdyż według nam dostępnych danych rozkład pozostaje bez zmian - jeden rejs dziennie. Pozdrawiam

2017-10-16 - lysypiotr76
Panie Marku. Qatar w okresie zimowym przez pewien czas będzie miał dwie rotacje z WAW.


REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony