INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie w Sezonie Lato 2018 - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza – cały rynek

Marek Serafin, 2018-02-28
     

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku. Dla wyników całorocznych wyniki uzyskane w sezonie letnim mają ogromny, prawie decydujący wpływ, ze względu na długość trwania oraz sezonowość ruchu.

 

Podobnie, jak w przypadku kilku poprzednich sezonów letnich dane obecne są bardzo interesujące, gdyż pomogą odpowiedzieć na wiele ważnych pytań:

 

  • jak będzie przebiegała dalsza bardzo ostra rywalizacja dwóch tanich liderów (FR i W6),
  • jak będzie przebiegał proces rozwoju hub-u warszawskiego, poprzez rozwój połączeń dalekiego zasięgu oraz połączeń zasilających,
  • czy grupa LH, po okresie stabilizacji oferty, będzie ją rozwijać ponownie, a jeżeli tak, to w jaki sposób,
  • czy globalni konkurenci LH nadal będą rozwijać swoją ofertę do portów regionalnych,
  • jak będzie wyglądało oferowanie w grupie najmniejszych lotnisk,
  • i last but least, czy cały rynek utrzyma szybkie tempo wzrostu z poprzednich sezonów.

 

Dane zawarte w tym opracowaniu odzwierciedlają informacje rozkładowe, które znalazły się w systemach rezerwacyjnych w drugiej połowie lutego 2018, są więc bardzo aktualne. Należy jednak pamiętać, że szczególnie tanie linie dokonują modyfikacji swojej oferty nawet w trakcie sezonu.

 

Uwaga: w części I i II raportu przedstawimy tylko najważniejsze parametry, ujęte w sposób bardzo syntetyczny. Instytucje/osoby zainteresowane opracowaniami bardziej szczegółowymi prosimy o kontakt z naszą redakcją.

 

Oferowanie miesięczne i sezonowe

 

Okres

Fotele w tys.

Dynamika %

Rejsy

Dynamika %

IV

3 956,0

120,3

26 790

114,4

V

4 153.5

118,4

28 287

113,7

VI

4 126,0

117,7

28 198

115,0

VII

4 353,0

115,8

29 579

114,0

VIII

4 388,3

116,7

29 694

114,2

IX

4 236,8

113,4

28 720

111,6

X

4 255,9

113,9

29 109

112,2

Lato 2018

29 469,5

116.5

200 374

113,6

Zima 2017/18 do

Zimy 2016/17

 

117,5

 

114,3

Lato 2017 do 2016

 

113,04

 

107,8

Zima 2016/17

do 2015/16

 

112,9

 

111,2

Lato 2016 do

lata 2015

 

111,0

 

110,3

Zima 2015/16 do

Zimy 2014//15

 

111,6

 

108,5

Lato 2015 do

Lata 2014

 

114,4

 

 

 

Uwagi:

  • w naszym raporcie nie uwzględniamy operacji linii charterowych takich, jak: 3Z, BJ i SM.
  • w przypadku okresu lipiec – październik 2017 uwzględniliśmy oferowanie wykonane, gdyż kilka linii, a przede wszystkim LOT, zwiększyły oferowanie w drugim części sezonu letniego, po lutym 2017, co oczywiście nie było uwzględnione w raporcie sprzed roku.

 

Po wspaniałej zimie czeka nas też świetne lato. Indeks wzrostu oferowania będzie najwyższy od wielu sezonów letnich. Rynek polski gwarantuje obecnie bardzo dobry „return on invested capital” i liderzy walczą o niego w bardzo zdecydowany sposób. Wciąż indeks wzrostu liczby foteli jest wyższy niż indeks wzrostu liczby rejsów. Teraz głównie dzięki LOT-owi, który wykorzystuje na swoich połączeniach coraz większe samoloty – B737 800 i MAX. Rośnie też udział, w ogólnym oferowaniu, operacji samolotami szerokokadłubowymi.

 

Oferowanie najważniejszych „graczy” na rynku polskim

  

Linia

Fotele w tys.

Indeks w %

do lata 2017

Udział w oferow.

łącznym w %

Zmiana w ppct

(do lata 2017)

FR

7913,0

111,9

26,85

-1,05

LO

7596,5

130,7!!!

25,8

2,8!!

W6

6900,0

123,2!

23,4

1,3

LH/OS/LX/SN/EW

2674,3

105,6

9,1

-0,9

AF/KL/HV

658,8

109,6

2,2

-0,18

DY/D8

622,4

111,0

2,1

-0,1

U2

520,0

92,1!

1,76

+0,47

SK

422,5

107,0

1,43

-0,13

BA/EI/VY/IB

335,7

109,3

1,14

-0,07

AY

240,4

136,4!!

0,82

0,12

QR

179,2

160,7!!

0,61

0,17

PS

178,5

130,5

0.61

0,07

SU

175,8

103,9

0,60

-0,07

EK

171,2

100,0

0,58

-0,1

 

Udział „wielkiej czwórki (FR,W6, LO i Grupa LH) tym razem znacznie wzrósł i wynosi 85,1%. W lecie 2017 było to 82,9%, 2016 - 84,1%, w 2015 - 82,2%, a w 2014 „tylko” 79,0%.

 

Wzrost udziału czwórki, to efekt ogromnej ekspansji LO i nieco mniejszej W6.

 

Wśród „średniaków”, oczywiście z punktu widzenia rynku polskiego, obserwujemy nadal dwa przeciwstawne trendy. Część z nich, ale tym razem znacznie mniejsza, skokowo zwiększa swoją ofertę, inni zdecydowanie ograniczają swoje ambicje na naszym rynku. Nieco więcej szczegółów patrz poniżej.

 

Linie sieciowe

 

LOT

 

Na kluczowej części siatki połączeń, trasach dalekiego zasięgu, LOT zwiększy oferowanie o 26,6%. W maju uruchomi połączenie do SIN, pod sam koniec kwietnia – RZE-EWR, zwiększy liczbę częstotliwości na wielu trasach, w większości przypadków (Atlantyk) w okresie szczytu przewozowego. Będą to połączenia z WAW do LAX (+2 tyg.), JFK (+1), NRT (+1), KRK-ORD (+1). Nie wzrośnie oferowanie do PEK, najprawdopodobniej ze względu na dość trudną sytuację konkurencyjną – cztery rejsy w tygodniu, w szczycie sezonu CA. Podobnie, jak w latach ubiegłych, tylko w szczycie sezonu będzie operować na trasie YYZ-WAW AC. Zwiększy jednak oferowanie – aż do rejsów codziennych, ale tylko w lipcu i sierpniu.

 

Na trasach średniego zasięgu uruchomionych będzie kilka nowych połączeń do: Billund, Hanoweru, Norymbergii i Oslo (2 x dziennie), MOW/DME, Zaporoża, Kowna, Skopje i Podgoricy (dziennie). Jak widzimy do Europy Zachodniej LOT stara się oferować, rozbudowaną ofertę dogodną i dla lokalnego ruchu biznesowego, oraz dla ruchu tranzytowego (Azja i Europa Wschodnia). Oslo to jedna z ostatnich dużych i bardzo ważnych aglomeracji europejskich, do których przewoźnik przez wiele lat nie operował.

 

Jednak priorytetem strategicznym jest Europa Środkowa i Wschodnia. Przewoźnik nie tylko uruchomi tam cztery nowe połączenia, ale i zwiększy oferowanie na kluczowych, obsługiwanych już trasach – BUD/PRG – do pięciu dziennie, SOF do trzech, KBP/IEV – do czterech dziennie. Na zdecydowanej większości tras w naszym regionie LOT nie ma w ogóle konkurenta sieciowego, lub też jego oferta jest zdecydowanie mniej rozbudowana – np. PRG „prawie” trzy rejsy dziennie OK. Tylko na trasie do MOW linia ma równorzędnego konkurenta.

 

Widzimy też, że w Europie Zachodniej zdecydowanie priorytetowe znaczenie ma rynek niemiecki. Obok dwóch nowych tras zwiększy się też, do trzech rejsów dziennie, liczba operacji do BER/TXL. To już „wystarczająco dobra” oferta dla ruchu biznesowego i tranzytowego.

 

Na tak ważnych połączeniach krajowych wzrośnie liczba częstotliwości do KRK – aż do ośmiu!! rejsów dziennie. Bitwa o Kraków trwa i LOT robi wszystko, aby nie oddawać pola.

 

Nowe B737-800 oraz MAX będą wykorzystywane, przede wszystkim, do: LHR, TLV, LCA, MAD, TSE (wszystkie rejsy). Na zdecydowanej większości lub przynajmniej znacznej części rejsów do AMS, BCN, BRU, CDG, KBP, SVO. Na niektórych rejsach do FRA.

 

Coraz ważniejszą częścią siatki linii staja się połączenia poza-hubowe. W Polsce oferowanie na trasach z pominięciem WAW wyniesie nieco ponad 400 tys. foteli. Nie maja one dla linii strategicznego znaczenia, ale pomagają optymalizować wykorzystanie floty. Podobnie, jak letnie rejsy do miejscowości wypoczynkowych w Chorwacji.

 

Grupa Lufthansy

 

Grupa rozbudowuje ofertę w sposób umiarkowany. Dodaje nowy rejs KTW-MUC. Dzięki temu będzie miała lepszą ofertę tranzytową, wewnątrz-europejską i zrówna się liczbą rejsów z LO (do WAW). Uruchomi codzienny rejs (w dni robocze) – do LCJ. Zna rynek dzięki operacjom JP w ramach umowy code-share JP – LH. W S2018 Grupa LH będzie operować do prawie wszystkich istotnych portów regionalnych – do LUZ oferta dzięki umowie c/s z BM. Jedyny wyjątek to SZZ i SZY. Zmiany w oferowaniu grupy w poszczególnych portach podamy w części nr 2.

 

EW zawiesi połączenie DUS-WAW i na tej bardzo ważnej biznesowej trasie LOT będzie jedynym przewoźnikiem. Widzimy tu przewagę konkurencyjną, jaką dają linii sieciowej regionalne odrzutowce, w sytuacji, gdy konkurent operuje dużym samolotem typu A320 lub B737. Chodzi tu o połączenia, na których rozkład ma kluczowe znaczenie.

 

Grupa AF/KL

 

Główne nowości to trzeci rejs dziennie KLM-u z AMS do KRK oraz codzienny rejs AF z CDG do WRO. Przy trzech rejsach dziennie KL ma już świetną ofertę dla ruchu bezpośredniego-wysokopłatnego oraz, przede wszystkim, dla ruchu tranzytowego. Grupa stanowi już realnego zagrożenie konkurencyjne dla Grupy LH oraz LOT-u. Jest chyba tylko kwestią czasu, uruchomienie przez KL trzeciego rejsu dziennie do GDN.

 

SAS

 

Przewoźnik dokona tylko „kosmetycznych” zmian. W sezonie letnim jego rozkład miesięczny jest bardzo zróżnicowany, w miesiącach nie-biznesowych oferowanie jest znacznie mniejsze. Będzie nieco więcej rejsów CPH-WAW, ale i tak LOT będzie miał, na tej ważnej, biznesowej trasie istotną przewagę konkurencyjną – więcej rejsów, „lepszy” rozkład.

 

IAG

 

EI zawiesi rejs DUB-WAW, natomiast BA wróci do „gry o Londyn” oferując, po kilku latach przerwy trzy rejsy do WAW.

 

„Średniacy”

 

AY włącza się do gry o GDN, Będzie oferował już dwa rejsy dziennie. Zwiększy liczbę rejsów do WAW – trzy rejsy dziennie również poza szczytem sezonu.

 

QR skokowo zwiększa ofertę, w porównaniu z S17, gdyż operować będzie dwa razy dziennie, a część rejsów będzie wykonywana samolotem szerokokadłubowym.

 

PS trochę niespodziewanie ukraiński przewoźnik wszedł do gry rynkowej. Będzie operował, nadal dwa razy dziennie do WAW, ale znacznie większym samolotem (180 foteli) i będzie kontynuował, uruchomiony w sezonie zimowym, codzienny rejs do KRK. Niewątpliwie istotnym powodem tej aktywności jest azjatycka ekspansja linii. (BKK, PEK, DEL), przy wykorzystaniu, miedzy innymi, B777. 

 

EK nadal ma w rozkładzie jeden rejs dziennie wykonywany B777. Czy rzeczywiście będzie się starał o możliwość operacji A380 i czy starania te zakończą się powodzeniem dowiemy się za czas jakiś.

 

SU ustabilizował ofertę – trzy rejsy dziennie do WAW.

 

Jak widzimy część „graczy o Azję” nadal inwestuje w rynek polski (AY, QR, być może EK).

 

Lista średniaków uległa skróceniu. Nie ma już na niej Air Berlin, a Adria ogranicza się tylko do operacji LJU – WAW pomagając LO w przewozach ruchu tranzytowego.

 

Tanie Linie

 

Nadal, bardzo zdecydowanie, dominuje tandem FR-W6. Ich udział w łącznym oferowaniu jest nadal powyżej 50% - dzięki ogromnej aktywności W6. Zdecydowanie rośnie też ich przewaga nad innymi tanimi liniami. Jedynym portem, gdzie mają do czynienia z dość silną konkurencją jest KRK (U2 i DY). Dla obu linii rynek polski ma już znaczenie strategiczne i bardzo ostro konkurują, o jak najmocniejszą pozycję.

 

FR

 

Na znacznie wolniejsze od średniej krajowej, tempo wzrostu oferty największy wpływ ma „blokada modlińska”, czyli ograniczenia przepustowości WMI oraz zawieszenie połączeń krajowych WAW-GDN/WRO. Brak tych dwóch tras krajowych oznaczał spowolnienie dynamiki wzrostu oferowania o prawie 7ppct. Wskutek sytuacji w aglomeracji warszawskiej jej udział, razem z KRK w łącznym oferowaniu FR spadł z 57,1% do 46,6%. KRK zdecydowanie wyprzedził WMI i jest już niekwestionowanym liderem, jeżeli chodzi o ofertę FR w Polsce.

 

Jednak nadal Ryanair „lubi” wszystkie polskie lotniska, ale duże najbardziej. W nich koncentruje ogromna część swojej oferty – w pięciu największych 85,7% całości. Nieco więcej szczegółów, podobnie, jak w przypadku innych linii, podamy w Części II.

 

Wizz Air

 

Od kilku sezonów przewoźnik zdecydowanie i konsekwentnie walczy z FR o maksymalnie silną pozycję rynkową. Dzięki warszawskim problemom FR bardzo zdecydowanie zmniejszył dystans do FR. W samej aglomeracji warszawskiej jego oferowanie jest już równe oferowaniu Ryanaira - na trasach międzynarodowych. Utrzymuje pozycję dominatora w GDN i KTW.

 

Przewoźnik koncentruje 81,7% oferowania w trzech zadecydowanie największych portach. Ten udział praktycznie nie zmienił się.

 

Jeżeli chodzi o małe porty, to linia dominuje w LUZ. Tam pośrednio konkuruje z FR, który koncentruje swoją ofertę w tym regionie Polski w RZE.

 

U2

 

easyJet Uruchomił już rejsy z LUZ do MXP, ale to taki „drobiazg rynkowy”, „wspomagany”, najprawdopodobniej, systemem zachęt finansowych. Liczą sie wciąż tylko operacje do KRK. Tam przewoźnik zmniejszył nieco oferowanie. To dość częste zjawisko. Po okresie ogromnej ekspansji następuje korekta, gdyż nie wszystkie inwestycje były „trafione”.

 

DY/D8

 

Norwegian uruchomi połączenie WAW-OSL. Dojdzie tu do dość ostrej konkurencji z LO. Od maja DY będzie oferować tam więcej niż jeden rejs dziennie.

 

Warszawa a porty regionalne

 

W sezonie lato 2018 udział portów obsługujących aglomerację warszawską (WAW+WMI) w łącznym oferowaniu wyniesie 50,6% i spadnie aż o 1,7ppct. W S2017 wynosił 52,4%, a w S2016 - 51,1%. W pierwszych miesiącach sezonu lato 2012, przed uruchomieniem WMI, udział WAW wynosił tylko 45,8%. Jak widzimy uruchomienie portu modlińskiego i pojawienie się FR w aglomeracji warszawskiej zdecydowanie wykreowała tu nowy popyt. Obecnie wyraźnie widać nadciągający kryzys związany z „nieuregulowaną sytuacją infrastrukturalną”. Już obecnie udział aglomeracji warszawskiej spada, pomimo wspaniałej ekspansji LO, a może być jeszcze gorzej.

 

Połączenia krajowe

 

Łączne oferowanie w sezonie wyniesie 1.498 tys. i spadnie aż o 15,3%. To efekt zawieszenia zdecydowanej większości rejsów FR z WAW. I jeżeli chodzi o aglomerację warszawska to nie widać szans na odwrócenie tego trendu. Jest też bardzo prawdopodobne, że zainteresowanie Ryanaira polskim rynkiem przewozów krajowych w ogóle spadnie.

 

W drugiej części raportu przedstawimy sytuację w Warszawie, w najważniejszych portach regionalnych oraz krótkie podsumowanie.

 

Ta część ukaże się w najbliższy piątek, jako Specjalny Komentarz Tygodnia.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Pasażer | Popyt | Przewozy | Turystyka


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony