INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Prognozy PwC dla rynku lotniczego

Marek Serafin, 2018-04-11
     

Głównym celem konferencji PwC było przedstawienie prognoz rozwoju ruchu lotniczego w Polsce w roku 2018. Przypomniano, że liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach w roku ubiegłym wzrosła, w porównaniu z rokiem 2016 o 18% (według naszych danych indeks był nieznacznie niższy – 17,2%). Zaprezentowano też długoterminowe prognozy globalne. Według Airbus GMF średnioroczny indeks wzrostu przewozów, mierzonych w RPK, w ciągu najbliższych 20 lat, wyniesie 4,4%. Najwyższy indeks wzrostu odnotuje rynek bliskowschodni (6,7%) oraz Azji i Pacyfiki (5,6%).

 

Jak rozumiemy, w tym pierwszym przypadku zakłada się stały, dynamiczny rozwój przewoźników z rejonu Zatoki Perskiej. Średni indeks wzrostu rynku europejskiego ma być istotnie niższy od średniej światowej i wynieść 3,4%. Skorelowane jest to z niskim tempem wzrostu europejskiego PKB – 1,7%, przy indeksie globalnym 2,8%. Z punktu widzenia rynku europejskiego najszybciej powinny rozwijać się szeroko rozumiane kierunki azjatyckie. Szybkie tempo wzrostu ruchu pomiędzy Europa i Bliskim Wschodem ma wynikać z dużego udziału przewoźników bliskowschodnich w przewozach tranzytowych Europa - Azja. Indeksy wzrostu odnoszące się do liczby pasażerów mają wynosić – globalnie 4,0%, Europa 3,1%.

 

Przedstawiono też wyniki osiągnięte przez poszczególne polskie porty w roku 2017. Nie prezentujemy ich, gdyż szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w naszym Barometrze Rynku Polskiego 12.2017”.

 

Zdaniem PwC liczba pasażerów obsłużonych przez polskie porty wyniesie, w bieżącym roku, około 45 mln pasażerów. Oznacza to indeks wzrostu na poziomie 12%. Autorzy określili tę prognozę jako ostrożną.

 

PWC uważa, że analiza rynku lotniczego, przede wszystkim europejskiego, wskazuje na pięć, najważniejszych obecnie zjawisk:

  • poprawę sytuacji finansowej większości linii. Między innymi dzięki niskim cenom paliwa i modyfikacjom modeli biznesowych,
  • dywersyfikację przychodów (różne źródła),
  • wzrost udziału w rynku tanich linii, również na trasach dalekiego zasięgu. Na rynku północnoatlantyckim, w ciągu ostatnich pięciu lat, wzrósł on z 0,5% do 9,5%. W całym rynku europejskim, w tym samym okresie, wzrósł z 24% do 43%,
  • przyspieszenie procesu konsolidacji – fuzje i przejęcia oraz wzrost udziału w branży inwestorów finansowych. W Europie sześć największych linii lotniczych miało w roku 2017 udział w oferowaniu na poziomie 43% podczas, gdy w USA aż 90% (tu najwyraźniej uwzględniono poszczególne linie: LH, AF, BA itd., a nie ich grupy, co jest wątpliwe metodologicznie – red.).
  • potencjał do dalszej konsolidacji w naszym regionie, ze względu na rozdrobnienie linii.

 

Oddzielny punkt prezentacji stanowiła kwestia CPK.

 

Według PwC w naszym regionie, jest przestrzeń rynkowa na powstanie dużego portu lotniczego pełniącego rolę hub-u. Wynika to z potencjału rynkowego aglomeracji warszawskiej, Polski i całego regionu. Wiąże się to z potencjałem konsolidacyjnym wokół hub-u, który mógłby obsługiwać Europę Środkowo-Wschodnią. Konieczne jest też zwiększenie przepustowości portów obsługujących rejon Warszawy.

 

Lokalizacja w Baranowie jest zgodna z rekomendacją PwC, która określa 50 km, jako maksymalną odległość pomiędzy nowym lotniskiem i centrum miasta.

 

CPK jest tak ogromną inwestycją, że jej realizacja może zostać podzielona na osobne obszary, dla których zaplanuje się różne sposoby finansowania.

 

PwC uważa, że lotnisko w Radomiu, ze względu na odległość od Warszawy, nie może stanowić realnej alternatywy dla linii lotniczych i pasażerów.

 

Bardzo krótki komentarz PRTL.pl

 

Prognoza PwC przewidująca 12 - procentowy wzrost ruchu lotniczego obsłużonego przez polskie porty lotnicze w roku 2018 jest rzeczywiście ostrożna. W pierwszych miesiącach bieżącego roku indeks wzrostu przekroczył 15%. Wzrost oferowania rozkładowego, w sezonie Lato 2018, to 16,5%. Wskazywałoby to na nieco wyższy wzrost ruchu rozkładowego niż 12%. Bardzo dużo zależeć będzie od dynamiki wzrostu ruchu charterowego, a ta jest dość trudna do prognozowania. Widzimy też, że dynamika wzrostu ruchu rozkładowego w styczniu i lutym była istotnie niższa niż wzrost oferowania. Jest dość prawdopodobne, że taka tendencja utrzyma się w sezonie letnim, choć różnica powinna być znacząco mniejsza, ze względu na wyższy sezon przewozowy.

 

Dla naszych stałych czytelników nie jest niespodzianką spostrzeżenie, że nasz region, z bardzo dużą intensywnością i „rozległością”, jest obecnie obsługiwany, jeżeli chodzi o ofertę globalną, przez Grupę Lufthansy. Hub wiedeński, geograficznie jest położony w naszym regionie, Frankfurt bardzo blisko jego granicy. Nowy hub musiałby skokowo zwiększyć swój, a właściwie LOT-u, udział w rynku przewozów tranzytowych, i to nie tylko z/do naszego regionu, ale i z/do wielu innych rynków.

 

Jeżeli chodzi o potencjał konsolidacyjny, to konsolidacja rynku wokół relatywnie małej linii i małego hub-u jest ideą mocno kontrowersyjną i nie miała dotychczas precedensu. Znacznie większa linia niż LOT – Swissair – próbowała budować tego typu grupę, ale zakończyło się to totalną klęska.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony