INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Błędy ludzkie główną przyczyną katastrof lotniczych

2011-05-25
     

22 maja 2010 r., podczas podchodzenia do lądowania w Mangalore rozbił się Boeing 737 linii Air India Express. Po rocznym dochodzeniu ustalono, że przyczyną wypadku był czynnik ludzki. W statystykach międzynarodowych błąd ludzki jest coraz częściej wymieniana jako główna przyczyna katastrof lotniczych.

 

Informację o wynikach śledztwa podał portal Arabianaerospace.aero. Prowadzący dochodzenie indyjscy śledczy ustalili, że kapitan Boeinga 737, przed przystąpieniem
do lądowania na lotnisku w Mangalore, spał przez co najmniej godzinę. W trakcie śledztwa ujawniono też szereg innych błędów ludzkich, które doprowadziły do katastrofy 22 maja 2010 r. Maszyna należąca do indyjskich tanich linii Air India Express leciała z Dubaju. Na pokładzie było 160 pasażerów i sześciu członków załogi. Katastrofę przeżyło osiem osób.

 

Wypadek zwrócił uwagę międzynarodowej opinii publicznej na znaczenie czynnika ludzkiego w wypadkach lotniczych na całym świecie. Linie lotnicze na całym świecie
są wzywane do zwrócenia większej uwagi na szkolenia personelu i warunki pracy załóg.

 

Szokująca statystyka

Międzynarodowe statystyki nie pozostawiają złudzeń co do znaczenia błędów ludzkich
w katastrofach lotniczych. Z danych NASA wynika, że czynnik ludzki był przyczyną
74 proc. wypadków lotniczych, do których doszło w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Denver (DIA) od 2005 r.

 

W 2009 r. Civil Aviation Authority, organizacja regulująca sprawy związane z lotnictwem w Wielkiej Brytanii, ogłosiła, że błąd załogi był przyczyną 75 proc. wypadków z udziałem prywatnych i liniowych samolotów w latach 1997 - 2006.

 

Dainuole Bartasuniene, instruktorka szkoleń z zakresu zarządzania zasobami załogi (CRM) zwraca uwagę na statystyki prowadzone przez Aviation Safety Network (aviation-safety.net). W roku 2010 ASN zarejstrowała 29 wypadków samolotów wielosilnikowych, w których zginęło 837 osób. Rocznie średnio 744 osoby giną
w wyniku katastrof samolotów cywilnych. Według danych ASN, podstawowe przyczyny tragedii to: błędy ludzkie (33 proc.), czynniki środowiskowe (24 proc.),
błędy organizacyjne (22 proc.), awarie techniczne (19 proc.) i brak wystarczających informacji (2 proc.).

 

Błędy aktywne i pasywne

Zdaniem Bartasuniene, błędy ludzkie, które są przyczyną katastrof, można podzielić
na dwa rodzaje. Błędy aktywne (Active Failure) to źle wykonane standardowe procedury, naruszenia prawa, niestosowanie się do pisemnych instrukcji, niewłaściwe zarządzanie kabiną samolotu oraz lenistwo. Błędy pasywne (Passive Failure) są związane z nieuświadomieniem rzeczywistej sytuacji, nieporozumieniami, błędami w komunikacji, brakiem wsparcia w nieoczekiwanej sytuacji, roztargnieniem i zmęczeniem. Bartasuniene wyróżnia też błędy wynikające z umiejętności pilota, albo ich braku - niepoprawną ocenę sytuacji, błędne decyzje, brak doświadczenia, nie wystarczające przeszkolenie oraz nie zrozumienie zadania.

 

Informacja to podstawa współpracy

- Nastrój załogi samolotu może pomóc ale również zaszkodzić sprawnej pracy
i bezpieczeństwu lotu. Jeśli komunikacja między członkami załogi jest dobra, to zadania wykonywane są dużo sprawniej - podkreśla Linas Cepulis, latający jako drugi pilot w linii Small Planet Airlines.

 

- Najpierw trzeba sprawdzić czy każda informacja słowna jest poprawnie odbierana
i interpretowana. To właśnie ustnie przekazywana informacja jest najistotniejsza,
ale musi być przekazana w odpowiedni sposób. Dlatego tak ważne jest by komunikacja była jasna, treściwa i odbywała się w odpowiednim czasie - wyjaśnia Dainuole Bartasunienie. - Współpraca załogi to coś więcej niż tylko umiejętności techniczne - dodaje instruktorka.

 

Cechy osobowości, motywacja, umiejętność pracy w grupie, interakcje pomiędzy członkami załogi, umiejętności przywódcze, jasna hierarchia, ale także empatia
i umiejętność udzielania wsparcia, przyjmowania krytyki i poszanowanie dla różnic międzykulturowych są niezwykle ważne dla bezpieczeństwa lotu i unikania błędów ludzkich.

 

- Zmieniać świat jest trudno, ale zawsze można zacząć zmiany od siebie - podpowiada Bartasuniene.

 

 

Artkuł przygotowany przez Balic Aviation Academy.

 

 

 

***

Baltic Aviation Academy jest częścią Avia Solutions Group (ASG), o której wielokrotnie pisaliśmy
na naszym portalu. Można też na nim znaleźć
wywiad z Prezesem ASG – Panem Gediminasem Ziemelisem, w którym mówi również o Baltic Aviation Academy. (BAA). Więcej o Baltic Aviation Academy również na: www.balticaa.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi:

ASG | Bezpieczeństwo | Linie lotnicze | Pasażer | Personel pokładowy | Pilot | Przewozy | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony