INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2018/19 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza – Cały rynek

Marek Serafin, 2018-10-17
     

Uwaga wstępna: Raporty dotyczące oferowania w kolejnych sezonach przewozowych publikujemy od bardzo wielu lat. Nie tak dawno portal Pasażer.com opublikował szczegółowy raport dotyczący Zimy 2018/19. Jak łatwo będzie się przekonać dane liczbowe w nim zawarte dość znacznie różnią się od podawanych przez nas. Szczególnie duże są w przypadku dwóch ważnych linii: PLL LOT i Wizz Air-u. Krótka analiza na przykład danych dotyczących oferowania W6 w Poznaniu wskazuje, że portal Pasażer.com zaczerpnął swoje dane kilka tygodni temu, zanim węgierski przewoźnik podjął decyzje o znacznym, a w przypadku POZ, drastycznym, ograniczeniu oferowania. Z kolei LOT dość niedawno istotnie rozszerzył swoją ofertę, oczywiście, przede wszystkim w WAW. Nasze dane zostały ściągnięte z systemów 7.10.2018.

 

Decyzje przewoźników rozkładowych dotyczące ich oferowania w kolejnych sezonach przewozowych są najlepszymi indykatorami ich strategii handlowej dotyczącej danego rynku.

 

Sytuacja na rynku polskim bardzo dynamicznie się zmienia. Jednak główne kierunki zmian staja się coraz bardziej wyraziste, zarówno w WAW, jak i największych portach regionalnych. Szczególnie interesujący rozwój wypadków ma miejsce w aglomeracji warszawskiej i to zanim do gry wejdzie (lub nie) port w Radomiu. Dlaczego przy RDO stawiamy znak zapytania? Nasi wierni czytelnicy powód tego sceptycyzmu, i to ogromnego, znają dobrze. Postaramy się przypomnieć/wyjaśnić to w ostatniej części Raportu.

 

Uwaga: W naszym raporcie przedstawimy tylko najważniejsze parametry. Instytucje/osoby zainteresowane opracowaniami bardziej szczegółowymi prosimy o kontakt z naszą redakcją.

 

Oferowanie miesięczne i sezonowe.

 

Okres

Liczba foteli

w tys.

Dynamika

Liczba rejsów

Dynamika

XI

3 321,3

111,4

25 463

109,7

XII

3 419,0

110,6

25 547

109,8

I

3 511,6

107,9

25 847

107,6

II

3 170,6

108,5

23 602

107,7

III

3 580,5

104,0

26 273

106,3

Zima 2018/19

18 411,7

108,4

126 732

108,2

Lato 2018

29 469,5

116.5

200 374

113,6

Zima 2017/18

17 003,0

117,5!!

117 126

111,8

Lato 2017 do 2016

 

114,8

 

 

Zima 2016/17

 

112,9

 

 

Zima 2015/16 do Zimy 2014/15

 

111,2

 

 

Lato 2016 do 2015

 

111,0

 

 

Zima 2014/15 do Zimy 2013/14

 

111,4

 

 

 

Uwagi:

  • W przypadku minionych sezonów mamy do czynienia z oferowaniem zrealizowanym, jeżeli chodzi o Zimę 2017/18 i 2016/17 to oferowanie zrealizowane było praktycznie równe planowanemu – różnice na poziomie promila.
  • Do końca roku 2015 obowiązywały ograniczenia KE nałożone na LOT w związku z przyjęciem pomocy publicznej

 

Jak to bardzo często bywa po ogromnych wzrostach w poprzednich dwóch sezonach następuje okres uspokojenia. Jak pokażą dane poniższe tylko LOT nadal będzie gnał do przodu w szalonym tempie. Jednak w jego przypadku zdecydowana większość nowego ruchu, to ruch tranzytowy.

 

Miłośnicy rankingów na pewno odnotują, że LOT po raz pierwszy od bardzo, bardzo wielu sezonów będzie znowu liderem pod względem wielkości oferowania mierzonego liczbą foteli. Znacznie niższa dynamika marca niż poprzednich czterech miesięcy wynika z tego, iż FR umieścił w systemach zaniżone dane w ostatnim miesiącu Zimy. Jest ono znacznie niższe niż w styczniu i grudniu, choć w „normalnej” sytuacji jest odwrotnie. Najprawdopodobniej dokona zmian w górę, za kilka tygodni lub, co znacznie mniej prawdopodobne, szykuje korekty w dół w lecie 2019.

 

W tym sezonie dynamika wzrostu oferowanych foteli jest ponownie większa od dynamiki rejsów. Jednak tym razem różnica jest niewielka. Wynika to głównie, ze spadku udziału w oferowaniu dwóch największych tanich linii, operujących największymi, na średnim dystansie, samolotami i bardzo znacznego wzrostu udziału LO, który bardzo szeroko korzysta z regionalnych odrzutowców Embraera i z Q400.

 

Oferowanie najważniejszych „graczy” na rynku polskim.

 

Linia

Fotele

w tys.

Indeks

do 2018/19

Udział w oferow.

łącznym (%)

Zmiana w ppct

do 2016/17)

LO

5 156,1

122,9

28,0

3,3!!!

FR

5 021,4

 105,1

27,3

-0,8!

W6/W9

3 554,9

91,85!!

19,3

-3,46!!

Grupa LH

1 688,7

101,5

9,2

-0,6!

U2

508,2

129,4!

2,76

0,45!

AF/KL/HV

473,8

116,7!!

2,57

0,33

DY/D8

433,0

155,8!!

2,35

0,72!

SK

229,7

88,4!

1,25

-0,28!

QR

177,4

148,0!!

0,96

0,25!

EK

156,7

129,7!

0,85

0,7

IAG/Grupa BA

154,2

90,2

0,84

+0,16

SU

133,4

93,2

0,72

-0,12

 

Szalona pogoń za wzrostem udziału w rynku w naszym regionie, albo, jak powiedzą inni, za maksymalnym wykorzystaniem mocnej pozycji w aglomeracji warszawskiej i ograniczonej konkurencji w całym regionie przyniosła LOT-owi pozycję lidera pod względem liczby oferowanych foteli w nadchodzącym sezonie foteli. Przewaga LOT-u byłaby jeszcze większa, gdyby uwzględnić dane dotyczące oferowania w ASKM, ale te nie są publikowane.

 

Zima 2018/19 to okres istotnych przegrupowań rynkowych.

 

Pomimo bardzo wysokiego indeksu wzrostu LO udział wielkiej czwórki (FR, LO, W6, Grupa LH) wyniesie „tylko” 83,8% i spadnie aż o 1,56ppct. Jednak i tak będzie znacznie wyższy, niż w Zimie 2016/17 – o 1,06ppct. Powód spadku jej udziału to niższe od średniego indeksy wzrostu FR i Grupy LH oraz znaczny spadek oferowania W6/W9. Nieco więcej na ten temat poniżej i w części Nr II.

 

Linie sieciowe

 

LOT

LOT bardzo konsekwentnie realizuje strategię samodzielnego rozwoju, jako linia sieciowa. Koncentruje się na rozszerzaniu oferty w swoim hub-ie – WAW, ale zwiększa też oferowanie w portach regionalnych. Ponieważ pozycja LOT-u i jego strategia rozwoju ma ogromny wpływ na cały polski rynek to tym kwestiom poświęcimy znaczną część części Nr III raportu (podsumowanie) oraz, najprawdopodobniej, oddzielny tekst. Tu warto tylko dodać, że LOT uzyskuje tak znaczne wzrosty oferowania zarówno poprzez uruchamianie nowych połączeń, jak i zwiększanie liczby częstotliwości na obsługiwanych już trasach oraz dzięki wykorzystywaniu większych samolotów. Zazwyczaj zastępując regionalne odrzutowce Embraera samolotami z rodziny B737.

 

Grupa Lufthansy

Jeżeli ustalając oferowanie pomiędzy Polską a Niemcami uwzględnimy tylko tych dwóch, głównych graczy sieciowych to udział LOT-u wynosi aż 31,95%!! Piszemy aż, gdyż w poprzednim sezonie wynosił jedynie 22,7%, a w zimie 2016/17 – mikroskopijne 19,3%. Polski przewoźnik operuje już do ośmiu aglomeracji niemieckich i jest to obecnie jego zdecydowanie największy rynek europejski. Uruchomił ponownie rejs do HAJ i nowy – do NUE. Oba w Lecie 2018. Wygrał, przynajmniej na razie, walkę konkurencyjną z EW na bardzo ważnej trasie WAW-DUS. Grupa LH swój rozwój koncentrować będzie nadal na portach regionalnych, szczególnie tych najważniejszych – KRK, WRO, GDN, KTW i POZ.

 

AF/KL

Ponownie tak duży wzrost oferowania to efekt rozwoju oferty na połączeniu z portów regionalnych KL do KRK (trzeci rejs dziennie – kontynuowany z Lata 2018) oraz rejs AF CDG-WRO – uruchomiony w S2018. HV uruchamia rejs KRK-EIN oraz będzie kontynuować połączenie KTW-AMS. Na tym drugim nie ma możliwości sprzedaży tranzytowych – brak c/s z KL. Grupa staje się coraz poważniejszym konkurentem globalnym Grupy LH w głównych aglomeracjach regionalnych.

 

SAS

To drugi sezon zimowy ze spadkami oferowania, tym razem znacznymi. Cały czas niezmienna jest koncentracja oferty z CPH na GDN (cztery rejsy dziennie w dni robocze). Na połączeniu do WAW utrzyma się sytuacja z poprzedniej zimy i to LOT będzie miał większe oferowanie. Tylko w listopadzie i marcu SK będzie oferował trzy rejsy dziennie.

 

Na pozostałych połączeniach, w trakcie sezonu, oferowanie będzie mocno „pływać”. Na wielu z nich operacje będą miały charakter prawie incydentalny – przez część sezonu. A połączeń „nie-hubowych” będzie sporo: GDN-ARN/OSL, KRK-OSL, SVG-WAW.

 

IAG (BA, EI, VY)

Na głównej trasie LHR-WAW BA wraca do tylko dwóch rejsów dziennie. Nadal nie będzie rejsu EI DUB-WAW, który został zawieszony pod koniec Zimy 2018/19.

 

EK, QR i SU

Komentujemy ofertę tych linii razem, gdyż ich specjalnością są połączenia tranzytowe do Azji. To będzie zima QR. W części sezonu operował będzie, w niektóre dni, trzy razy dziennie, a część rejsów będzie wykonywana samolotami szerokokadłubowymi.

 

EK uzyskuje istotny wzrost dzięki operacjom DXB-KRK swojej spółki córki flydubai, z którą ma umowę c/s. Do WAW nadal raz dziennie olbrzymem B777, z czterystoma fotelami.

 

Tanie Linie

Nadal dominować będzie tandem FR-W6, ale jego udział w rynku tanich linii (oferowanie) spadnie z 92% do 88,9%. Będzie więc nawet niższy niż w Zimie 2017/19, kiedy wynosił 90,86%. To efekt ekspansji U2 oraz DY/D8.

 

Uwaga: do tanich linii nie zaliczamy EW ze względu na bardzo bliską współpracę handlową z LH. W omawianym sezonie EW operować będzie tylko z DUS, a szczególnie na głównym połączeniu – do WAW – podróżuje znaczna liczba pasażerów wysokopłatnych.

 

FR

Minimalny spadek oferowania w marcu zaciemnia nieco sytuację, ale jest ona i tak dość wyraźna. Najważniejszą bazą linii pozostaje KRK, gdzie oferowanie będzie znacznie większe niż w WMI, a różnica jeszcze wzrośnie. Szczegóły podamy w części II. Port warszawski (WMI) zbliżył się do limitu swojej przepustowości i FR czeka na rozwój wypadków. Wciąż deklaruje, że może znacznie przyśpieszyć tempo wzrostu.

 

W GDN zwiększy oferowanie o ponad 8%, ale jeszcze nie zbliży się do lidera – W6. Jego oferowanie będzie o prawie 50% mniejsze.

 

W POZ utrzyma poziom z ubiegłej zimy, ale po ogromnej redukcji oferty W6 stanie się zdecydowanym liderem. Taka sama sytuacja będzie we WRO, choć tam węgierski przewoźnik po raz kolejny skokowo zwiększy oferowanie. Koncentracja oferowania w pięciu największych bazach (dodatkowe to WRO, GDN, POZ) nieznacznie spadnie z 86,5% do 86,0%.

 

W6

Tak znaczna redukcja oferowania tej linii to zdecydowanie największe zaskoczenie tej zimy. Szczegóły przekażemy w Części II. Tu podamy tylko, że drastyczne spadki dotyczą POZ, a tam ich powodem jest, przede wszystkim ogromna ekspansja FR w dwóch ostatnich sezonach. W GDN przewoźnik chyba przeinwestował, gdyż w W2017/18 zwiększył oferowanie prawie o jedną trzecią. Teraz najwyraźniej dokonuje korekty. Nieco trudniej wyjaśnić znaczną redukcję w WAW. Przy bardzo ograniczonych możliwościach rozwoju FR w WMI W6 ma duże pole do popisu rynkowego. Jednak chyba i tu przeinwestował w niskim sezonie, zwiększając oferowanie w Zimie 17/18 o prawie 38%. A większość ultra taniego ruchu jest bardzo sezonowa. W znacznie mniejszym stopniu wpłynęła na przewoźnika ogromna ekspansja LO, choć na pewno na wielu trasach miało to znaczenie.

 

DY/D8

Po okresie spadków linia znowu polubiła nasz rynek i bije swoje rekordy, nawet z okresu, gdy operowała z WAW do LGW dwa razy dziennie. A jej preferencje są niezmienne – 60% oferowania skoncentruje w KRK.

 

U2

Przewoźnik wreszcie zdecydował się rozszerzyć swoją ofertę w Polsce na WAW i to od razu z czterema połączeniami – do BSL, GVA, LGW i TXL. W6 zaczyna mieć w stolicy poważnego konkurenta.

 

Warszawa (aglomeracja czyli WAW + WMI) a porty regionalne

Udział dwóch lotnisk warszawskich minimalnie wzrośnie o 1,17ppct. To oczywiście zasługa LO i „powściągliwości” jego konkurentów w regionach.

 

Różne modele biznesowe

Udział tanich linii w łącznym oferowaniu wyniesie tylko 52,4% i spadnie aż prawie 3ppct.

 

Powody podane są powyżej – LOT skokowy wzrost, W6 znaczny spadek i FR wzrost, ale niezbyt duży.

 

Połączenia krajowe

Oferowanie łączne wyniesie 898,0 tys i spadnie, po raz kolejny. Tym razem o 8,2%. LOT zmniejszy oferowanie o 6,4%, ograniczając ofertę, między innymi na połączeniach z WAW do RZE, SZZ i KRK-GDN. Od stycznia zawiesi rejs IEG-WAW.

 

Koniec Części I

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony