INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Oferowanie w Sezonie Zima 2018/19 – porównanie z sezonem poprzednim. Część druga – Warszawa i porty regionalne

Marek Serafin, 2018-10-18
     

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

 

Aglomeracja warszawska

 

Port Chopina – WAW

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks w%

do 2017/18

Udział w oferowaniu

w %, (zmiana w ppct)

LO

4 976,0

121,5!!

60,5 (5,0!!!)

W6

1 087,2

93,1!

13,21 (-2,61)

Grupa LH

555,4

89,1!

6,75 (-1,7)

AF/KL

236,4

91,4

2,87 (-0,63)

QR

177,4

147,8

2,16 (0,81)

U2

124,9

-

1,52

IAG (Grupa BA)

100,4

80,8!!

1,22 (-0,46!)

SU

133,4

93,5

1,62 (-0,31)

DY/D8

82,7

139,7!

1,0 (0,2)

AY

62,6

101,3

0,76 (-0,08)

Łączne

8 228

111,4!

 

 

Uwaga: Nie pokazujemy danych dla EK (jeden rejs dziennie B777) i FR (jeden rejs dziennie do SZZ), gdyż są takie same, jak w roku ubiegłym.

 

Dominacja polskiego przewoźnika szybko rośnie. Napiszemy dokładniej o tym w Części III, ale tu warto stwierdzić, że na wielu kluczowych trasach do Europy Zachodniej (AMS, BRU, LHR) zdobywa na konkurentami sieciowymi zdecydowaną przewagę.

 

Nawet do CDG oferowanie LO będzienieco większe niż AF. Duży spadek oferowania Grupy LH to efekt zawieszenia przez EW połączenia do DUS. FRA i MUC to jedyne dwa wielkie hub-y europejskie, do których LOT ma zdecydowanie mniejsze oferowanie od konkurenta sieciowego.

 

QR zdecydowanie wyprzedził, jeżeli o wielkość oferowania i liczbę rejsów EK, wykorzystując znacznie większą elastyczność sprzętową. Część operacji wykonywać będzie samolot wąskokadłubowy, a część szerokokadłubowy.

 

PEK to jedyna destynacja interkontynentalna, do której LOT będzie miał bezpośredniego konkurenta. Program obu linii będzie prawie identyczny – trzy rejsy w tygodniu.

 

W6 po ogromnym wzroście oferowania w Sezonie Zima, o 33,7% dokonuje korekty. Najwyraźniej jego walka o jak największy udział w przewozach taniego ruchu z/do aglomeracji warszawskiej była zbyt gwałtowna. Od tego sezonu będzie też miał nowego taniego konkurenta. Znacznie groźniejszego niż DY/D8, ze względu na niższy, od norweskiej linii, poziom kosztów operacyjnych i znacznie lepszą sytuację finansową.

 

Udział dużych tanich linii (W6, U2 i DY/D8) wyniesie 15,73% i spadnie o 0,91%, pomimo wejścia U2. Powód to oczywiście tak znaczna redukcja oferowania W6.

 

WMI – Modlin

 

Oferowanie 1362,0 - oczywiście całość FR. Indeks zmiany – 103,2. O 0,5pct niższy niż rok temu.

 

FR uruchomi trzy nowe połączenia, do AMM, KPB i LWO. Niewątpliwie rynek ukraiński, daje ultra tanim liniom bardzo duże możliwości rozwoju w aglomeracji warszawskiej i w bogatych aglomeracjach regionalnych – rynek pracy.

 

Dla całej aglomeracji indeks wzrostu ruchu (9590) wyniesie 110,2% i będzie o 1,8ppct wyższy niż całego rynku krajowego. To zasługa LO i w znacznie mniejszym stopniu, U2 i DY/D8.

 

Główne porty regionalne

 

Kraków

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017/18

Udział w

oferowaniu w %

FR

1 540,0

107,9

47,2(-4,1ppct)

U2

384,0

101,9

11,8

Grupa LH

414,6

109,5

12,7

LO

261,6

114,2

8,2

DY

262,4

154,0!!

8,05

KL i HV

128,0

190,2!!

3,93

IAG (BA)

50,4

106,8

1,5

FZ

35,8

-

1,1

Łącznie

3 260,6

117,3!!

 

 

Oferta rozkładowa rozwija się w aglomeracji modelowo. Rośnie zarówno oferta tanich linii, jak i wciąż wzbogacana jest siatka linii tradycyjnych.

 

FR pomimo ogromnego skoku w poprzednim sezonie, o ponad 40%!, wciąż dokłada oferowania, a indeks wzrostu jest tu wyższy od krajowego. Spora w tym zasługa nowych operacji spółki zależnej – Laudamotion do VIE. 

 

Oferowanie linii będzie tu większe niż w WMI aż o 13,1%.

 

DY/D8 znowu udowadnia, że KRK jest jego zdecydowanie najważniejszą destynacją w Polsce.

 

Grupa LH od wielu sezonów ma tu indeks wzrostu wyższy od średniego. Operują wszystkie linie z grupy.

 

LOT, pomimo tak ogromnego oferowania konkurentów sieciowych wciąż walczy o ruch tranzytowy przez WAW. Jego oferowanie do hub-u jest to zdecydowanie najwyższe, jeżeli chodzi o połączenia domestic. Tym razem wzrośnie o prawie 10%. LO zmniejsza oferowanie do GDN.

 

Tak ogromny skok oferowania Grupy AF/KL to efekt utrzymania w Zimie 18/19 trzeciego rejsu do AMS oraz uruchomienia nowego połączenia HV do EIN.

 

Nowym graczem jest FZ. Przewoźnik umożliwia połączenia tranzytowe przez DXB.

 

Gdańsk

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017/18

Udział w

oferowaniu w %

Wizz Air

1 004,9

89,56!

47,47(-3,97ppct!)

FR

543,8

108,6

25,7

LO

171,2

96,4

8,14

SK

114,7

80,15!!

5,42

LH

131,5

101,2

6,21

KL

60,4

105,2

2,85

DY

56,9

175,6!!

2,69

Łącznie

2 117,1

97,05

 

 

To spore zaskoczenie. Spadek oferowania do portu obsługującego bardzo znaczną część Polski Północnej. „Winowajcy” to oczywiście W6, który po ogromnym wzroście oferowania w poprzednim sezonie zimowym, o prawie jedną trzecią, teraz dokonuje korekty, i to dużej. SK po raz kolejny tnie oferowanie i to bardzo znacząco. Utrzymuje tylko stałą, ofertę do hub-u (CPH) – cztery rejsy dziennie, ale bardzo ogranicza oferowanie na trasach bocznych.

 

Jedyny duży jasny punkt to ogromny wzrost oferowania DY/D8 do OSL. Po latach zaskakującej bierności norweski tani przewoźnik wreszcie się przemógł. Będzie oferował więcej niż jeden rejs dziennie.

 

Wrocław

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017/18

Udział w

oferowaniu w %

FR

618,2

104,0

45,0

LH/EW/LX/SN

257,0

115,1

18,7

W6

283,8

122,2

20,66

LO

168,8

104,6

12,3

Łącznie

1 373,9

111,5

 

 

To jedyny duży port, który ma w tym sezonie zimowym znacznie wyższy indeks wzrostu oferowania niż w sezonie ubiegłym. Największy udział mają w tym W6, który inaczej niż w innych dużych aglomeracjach znacznie powiększa tu ofertę oraz Grupa LH. Ta ostatnia utrzyma wprowadzone w sezonie letnim rejsy LX do ZRH oraz w samym końcu lutego 2019 uruchomi połączenie SN do BRU. Obok potencjału rynkowego, szczególnie dla LH, istotną rolę odgrywa bliskość hub-ów. Dla Grupy LH WRO jest obecnie zdecydowanym vice-liderem wśród portów regionalnych, oczywiście po KRK. AF będzie kontynuował codzienne rejsy do CDG uruchomione w Lecie 2018. 

Katowice

 

Przewoźnik

Oferowanie

w tys.

Indeks w %

do 2017/18

Udział w

oferowaniu w%

W6

826,8

96,7

69,8(-2,4ppct)

LH/4U

99,9

131,2

8,43(+2,0ppct)

FR

141,4

99,0

11,9

LO

94,7

106,2

8,0

HV

21,6

-

1,82

Łącznie

1 184,5

99,97

 

 

Po dużym, ale nie ogromnym wzroście w W17/18 i tu W6 dokonał korekty, ale minimalnej. FR wyhamował, po skoku o ponad 55%. LH po ogromnych wcześniejszych redukcjach wprowadził nowy rejs do MUC oraz większe samoloty do FRA.

 

Nowy rejs HV do AMS – bez c/s z KL

 

Poznań

 

Przewoźnik

Oferow.

w tys.

Indeks

do 2017/18

Udział w

oferowaniu w %

W6

176,6

72,6

24,2 (-6,1ppct!!)

FR

282,3

152,1

38,8

LH

140,9

126,0

19,3

LO

109,8

147,8

15.04

Łącznie

730,1

90,8

 

 

Po ogromnych wzrostach trójka (FR, LH i LO) ustabilizowali oferowanie, a o bardzo dużym spadku zadecydowała „rejterada” W6. Węgierski przewoźnik, w dużym stopniu, zrezygnował tu z walki konkurencyjnej z FR. Przesądziła o tym wyjątkowa agresywność irlandzkiej linii. W W 2017/19 zwiększyła oferowanie o rekordowe 52,1%. Również w S19 kontynuowała ekspansję – kolejny rekord, ponad 70%.

 

Mniejsze porty regionalne

 

Port

Oferowanie

w tys.

Indeks

do 2017/18

Udział największego

przewoźnika w %

RZE

338,2

111,1

FR – 49,4

SZZ

260,4

95,5

FR – 46,5

 BZG

187,6

126,1!

FR – 67,2

LUZ

166,4

71,0!!

W6 - 54,8

LCJ

101,8

122,4

FR - 81,3

SZY

68,6

162,6

W6 – 53,7

 

RZE wyraźnie korzysta na kłopotach LUZ, obszary zasilania obu portów częściowo pokrywają się. LOT utrzyma rejsy do EWR i TLV zainaugurowane w S18. LH zwiększy liczbę rejsów do MUC – w większość dni tygodnia dwa dziennie. FR zmniejszy oferowanie o 5%.

 

Spadek oferowania w SZZ to efekt drastycznej redukcji oferty W6 – o prawie 25%.Sytuację uratował LO zwiększając oferowanie do WAW o ponad 20%. SZZ, w dużym stopniu, ruchem krajowym stoi.

 

BZG niespodziewanie wyprzedziła LUZ. Ten pierwszy port korzysta z kolei na problemach WMI. FR zwiększy oferowanie o 25%.LOT wprowadzi rejs do IEV.

 

W LUZ W6/W9 drastycznie zmniejszy ofertę – o ponad 42%!!. Zamyka też bazę. Sytuacja ta jest o tyle zaskakująca, że na trasie LUZ – WAW, transportem naziemnym, są poważne utrudnienia.

 

W LCJ wydarzeniem było uruchomienie w lecie 2018 rejsu LH do MUC. Niemiecki przewoźnik niewątpliwie korzysta z danych o potencjale rynku, jakich dostarczyły mu operacje JP, wykonywane w formule c/s z LH.

 

SZY utrzymają wprowadzony w lecie rejs W6 do DTM oraz LO do LWO

 

Wstęp do podsumowania

 

Podsumowanie opublikujemy jutro, jako Specjalny Komentarz Tygodnia. Dziś zapowiemy tylko, że sytuacja na rynku polskim rozwija się bardzo interesująco, a liderem zmian – innowacyjności jest niewątpliwie LOT. To w segmencie rynkowym, obsługiwanym przez linie sieciowe dzieje się najwięcej, głównie dzięki polskiemu przewoźnikowi.

 

Jeżeli chodzi o tanie linie, to po raz kolejny widzimy, że media, w pogoni za ciekawymi tematami niechętnie trzymają się twardych danych, co czasami prowadzi do zupełnego rozmijania się z rzeczywistością. W ważnych gazetach ukazywały się artykuły o tym, jak to Ryanaiar prawie „ucieka” z Polski. Tymczasem FR zwiększy oferowanie o „prawie przyzwoite” 5,1%, natomiast to WizzAir ograniczy, i to znacząco swoją ofertę – o 8,2%!

 

Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony