Publikacje
Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.
Osoby/instytucje zainteresowane bardziej szczegółowymi analizami proszone są o kontakt z naszą redakcją.
Warszawa - port Chopina
Oferowanie miesięczne.
Miesiąc |
Oferowanie w tysiącach |
Indeks do 2018 |
IV |
1 858,7 |
111,7 |
V |
1 966,6 |
110,5 |
VI |
1 981,1 |
111,2 |
VII |
2 081,7 |
109,2 |
VIII |
2 068,2 |
107,0 |
IX |
2 035,8 |
109,6 |
X |
2 031,2 |
109,8 |
Sezon |
14 023,3 |
109,8 |
Indeks wzrostu będzie zdecydowanie niższy lub niższy niż w czterech ostatnich sezonach letnich: w S18 o13,5%, w S17 aż o 21,6%, w S16 – 10,4%i w S15 – 10,2%.
Oferowanie według przewoźników (podajemy je w tysiącach foteli):
Uwaga: tu podajemy te linie, które operują, do co najmniej, dwóch punktów w Polsce. Dane dla pozostałych podaliśmy w części I.
Linie sieciowe.
LOT
W całym sezonie letnim 2018 oferowanie wyniesie 8 545,0 i wzrośnie aż o 15,5%. Piszemy aż, choć indeks wzrostu będzie prawie o połowę niższy niż w S18 (29,7%), ale i tak na tle innych linii operujących z/do WAW oraz całego rynku polskiego i europejskiego, to wzrost imponujący. Warto też zaznaczyć, że indeks wzrostu liczby rejsów będzie o około 4ppct niższy.Udział LO w oferowaniu z/do WAW wzrośnie po raz kolejny i wyniesie aż 60,9%. Będzie o 3ppct wyższy niż w S18, aż o 10,2ppct w 2017. O ponad 10ppct niż w S16, o 14,4ppct niż w S15!! i o 9ppct niż w S14.
O planach LO sporo napisaliśmy w części I i wrócimy do nich w części trzeciej. Tu warto tylko jeszcze zaznaczyć, że tak znaczny wzrost udziału LO to również efekt stagnacji oferty wielu ważnych konkurentów sieciowych.
Grupa Lufthansy (LH, LX, OS, SN)
Oferowanie: 853,0 – spadek o 6,0%! W S18 miał miejsce też spadek o 11,6%. W tym sezonie tylko LX utrzyma ofertę na ubiegłorocznym poziomie. Po krótkotrwałym wzroście SN ponownie ograniczy ofertę na BRU. Nadal nieobecny w WAW będzie EW i LO utrzyma „monopol” na tak ważnym połączeniu do DUS.
AF/KL
Oferowanie: 420,0 tys. wzrost tylko o 2,8%, po spadku w S18 o 4,9%. Grupa nadal będzie się rozwijała bardzo znacząco tylko w wybranych dużych portach regionalnych. Oczywiście przy siedmiu rejsach dziennie do CDG i AMS stanowi jedynego globalnego konkurenta Grupy LH.
BA/IAG
Oferowanie: 155,2 tys. – spadek aż o 33,2%!!, po przejściowym wzroście w S18 o 7,4%. BA „odpuściło walkę o LHR” ponownie schodząc do dwóch rejsów dziennie. VY wycofało się z super konkurencyjnego połączenia do BCN.
AY
Oferowanie: 129,5 tys. Wzrost 12,0%. Trzy rejsy dziennie, już we wszystkie dni tygodnia, przez cały sezon. AY nadal korzysta tu z wyjątkowej sytuacji – brak konkurencji LO. To świetna przykład, jakie znaczenie ma różnica w potencjałach ruchu tranzytowego – AY znaczna liczba tranzytów do Azji, LO – brak istotnego potencjału.
SK
Oferowanie 91,6 tys. Spadek o 13,3%. Co prawda minimalnie rośnie oferowanie do CPH, ale po krótkim okresie operacji zawieszone jest połączenie do OSL. Konkurencja z tanimi liniami okazała się zbyt trudna i nieopłacalna.
Z negatywnych ciekawostek warto wymienić zejście z połączenia z DME linii U6 (Ural Airlines).
Tanie linie.
W6
Oferowanie: 2 236,2 tys. – wzrost o 9,1%. W S18 było to 21,3%,w S17 - 16,2%, a w S16 było16,8%. Cały wzrost osiągnie dzięki znacznie częstszemu wykorzystaniu większej wersji samolotu – A321. Jednak i tak znaczne spadek dynamiki spowoduje zdecydowanie mniejsze możliwości uzyskiwania zniżek od opłat lotniskowych związanych z dynamika ruchu.
Uwaga: powyżej podaliśmy dynamikę do S18 planowaną. Ponieważ pod koniec S18 przewoźnik dokonał cięć to dynamika do wykonanej jest wyższa o 1,1ppct.
DY
Oferowanie: 146,6 tys. Znowu kolejny spadek, ale tym razem aż o 15,2%. I ten przewoźnik ma dość szalonej konkurencji na BCN. A LO się „trzyma”, mimo, iż nie jest tanią linią! Pewne znaczenie ma ograniczony, ale jednak, potencjał tranzytowy.
U2
Linia uruchomiła rejsy w Zimie 2018.9, do BSL, GVA, LGW i TXL. W S19 przestaje operować do GVA i LGW. To pierwsze połączenie mogło mieć charakter sezonowy – narty. To drugie na pewno nie. Zadecydowała chyba bardzo ostra konkurencja, a U2 znalazł się pomiędzy liniami tradycyjnymi operującymi na LHR i ultra-tanimi – FR (STN) i W6 (LTN).
FR zawiesił swoje ostatnie, codzienne rejsy z WAW – do SZZ.
Warszawa - Modlin.
Oferowanie: 2 084,0 – spadek o 2,4%.
Nadal, ale miejmy nadzieję, że nie bardzo bardzo długo, jedynym przewoźnikiem pozostaje Ryanair. A on najwyraźniej czeka na rozwój sytuacji w porcie, który jest obecnie „zablokowany właścicielsko”. Być może problemy zmierzają do trwałego rozstrzygnięcia. Musimy tu być bardzo ostrożni i nadal cierpliwi.
Przewoźnik pozostawia swoją ofertę prawie bez zmian. Po raz pierwszy od bardzo wielu sezonów oferowanie W6 w WAW będzie większe, i to dość znacznie, od oferowania FR w WMI – o 7,3%.
Łączne oferowanie w całej aglomeracji warszawskiej wyniesie 17 107,3 tys. i wzrośnie o 8,1%. W S18 było to 12,6%, w S17 - 15,56%, a w S16- 9,6%.
Główne porty regionalne.
Kraków.
Przewoźnik |
Oferowanie w tys. |
Indeks do 2018 |
Udział w oferowaniu w % |
Ryanair z OE |
2 561,6 |
116,0 |
43,4 (-3,0 ppct!) |
LH/OS/LX/SN |
787,2 |
107,0 |
13,3 |
U2 |
515,4 |
102,8 |
8,7 |
LO |
474,0 |
115,4 |
8,0 |
DY |
430,4 |
120,0 |
7,3 |
W6 |
420,0 |
- |
7,12 |
AF/KL |
177,0 |
158,5!! |
3,0 |
LS |
110,8 |
188,7!! |
1,88 |
BA/IB/VY |
106,6 |
112,2 |
1,81 |
FZ |
78,8 |
79,2 |
1,34 |
PS |
75,9 |
370,2!! |
1,29 |
AY |
64,7 |
96,3 |
1,1 |
Łącznie (sezon) |
5 897,0 |
124,0!! |
|
Jeszcze z większą siłą działa efekt kuli śniegowej. Największe znaczenie ma oczywiście niespodziewane pojawienie się w porcie W6. Przewoźnik uznał, że i dla niego znajdzie się miejsce, a rynek krakowski różni się znacznie od katowickiego. Dla FR to już zdecydowanie największa baza w Polsce. Teraz obok stałego kreowania nowego ruchu czeka nas bardzo ostra walka konkurencyjna z W6. Spore znaczenie ma też pojawienie się Laudamotion z rejsami z VIE i STR. W ciągu dwóch sezonów Grupa FR zwiększyła oferowanie o 71,4%!! Sky is the limit.
LS (brytyjski Jet2.com) uznał, że to dobry rynek, aby szukać swojego miejsca po BREXIC-ie.
LOT zwiększa oferowanie dzięki większej liczbie rejsów do ORD i nowemu połączeniu do OTP. Będą też sezonowe rejsy do DBV. Ogranicza jedynie liczbę rejsów do WAW, która była rzeczywiście ogromna – nawet 8 dziennie. Jednak i tak to już staje się mini baza linii.
KL zwiększa liczbę rejsów w tygodniu, a HV wprowadza połączenie do EIN.
Tani przewoźnik z Dubaju – flydubai ma umowę code-share z EK jednak uznał, że nieco przesadził z wielkością oferowania.
PS pojawił się wcześnie z codzienną ofertą małym samolotem. Uznał, że rynek jest potencjalnie bardzo duży i będzie operował dużym samolotem średniego zasięgu.
Gdańsk.
Przewoźnik |
Oferowanie w tys. |
Indeks do 2018 |
Udział w oferowaniu w % |
Wizz Air |
1 821,8 |
95,4! |
48,4 (-2,3ppct!) |
FR |
873,3 |
100,8 |
23,4 |
LO |
253,6 |
102,1 |
6,79 |
LH |
249,2 |
96,2!! |
6,68 |
SK |
208,1 |
90,6 |
6,1 |
DY |
120,6 |
128,7! |
3,23 |
KL |
104,5 |
120,1! |
2,8 |
AY |
57,9 |
100,5 |
1,5 |
Łącznie sezon |
3732,7 |
99,2! |
|
Uwaga: Tu porównując z 2018 uwzględniamy oferowanie planowane. W październiku 2018 W6 obniżył oferowanie o ponad 17%! Gdy to uwzględniamy to oferowanie w S19 nieznacznie rośnie – o 1,2%. Dla W6spadek indeksu byłby mniejszy o 2,4ppct.
I znowu odwrócenie trendu zmian W6. Po ogromnym wzroście w S18 (+23% - planowane), następuje spadek. Prawdopodobnie przewoźnik zorientował się, że FR nie reaguje „agresją” na jego działania korygujące. Grupa LH po ogromnym wzroście w S18 ogranicza oferowanie zmniejszając liczbę częstotliwości na MUC z 4 do 3 dziennie, natomiast wprowadza 4 rejsy w tygodniu do ZRH.
Zadowolony z wyników KL, od maja wprowadza trzeci rejs dziennie do AMS. To oznacza bardzo dobrą ofertę dla ruchu bezpośredniego – wysokopłatnego i tranzytowego w Europie oraz interkontynentalnie.
Pozytywem jest też aktywność DY, który „ruszył” się po bardzo wielu sezonach bierności i uruchomił rejs do HEL. Polska Północna to dla niego naturalny rynek.
SAS rezygnuje z sezonowych rejsów do BGO.
Wrocław.
Przewoźnik |
Oferowanie w tys. |
Indeks do 2018 |
Udział w oferowaniu w % |
Ryanair |
1 010,0 |
100,8 |
46,0 (-1,3) |
W6 |
499,0 |
97,6! |
22,73 |
LH/EW/LX |
307,9 |
97,8 |
14,0 |
LO |
281,8 |
118,3 |
12,83 |
AF |
72,8 |
304,6!! |
3,32 |
Łącznie (sezon) |
2 195,6 |
103,9 |
|
Lider utrzymuje swoje status quo. W6 – pretendent, po bardzo ostrym ataku, przegrupowuje siły – zmniejsza liczbę rejsów, natomiast szerzej wykorzystuje A321. LOT, po zejściu FR z połączenia do WAW, z dużym opóźnieniem istotnie zwiększy oferowanie krajowe wykorzystując znacznie większe samoloty. Do AF dołączy KL i będą wspólnie oferować dwa rejsy dziennie. AF planuje nieco większy a/c. To już stworzy możliwości wspólnych sprzedaży tranzytowych.
Katowice.
Przewoźnik |
Oferowanie w tys. |
Indeks do 2018 |
Udział w oferowaniu w% |
W6 |
1 671,6 |
99,5 |
76,0 (1,4ppct) |
FR |
207,6 |
78,1!! |
9,44 |
LH |
147,8 |
98,1 |
6,72 |
LOT |
128,5 |
101,3 |
5,84 |
Łącznie (sezon) |
2 198,5 |
97,3 |
|
Uwaga: I tu pod koniec S 2018 W6 zmniejszył oferowanie, ale nie tak drastycznie, jak WAW bo o ca 11tys. foteli. Było więc prawie dokładnie na poziomie planowanego przez W6 dla S2019.
Okres stabilizacji ofert. „Wyłamał się” tylko FR, który po okresie bardzo dynamicznego wzrostu, o ponad 36%, ostro zredukował. Coraz bardziej widoczna będzie gra KRK – KTW.
Poznań.
Przewoźnik |
Oferow. w tys. |
Indeks do 2017 |
Udział w oferowaniu w % |
FR |
554,3 |
117,7! |
46,15 (+9,65ppct!!) |
W6 |
246,7 |
58,9!! |
20,54 (-11,96ppct!) |
LH |
218,0 |
100,5 |
16,8 |
LO |
157,0 |
100,0 |
13,1 |
Łącznie |
1 201,0 |
92,9 |
|
Po ogromnym skoku ubiegłorocznym FR starał się tylko, choćby częściowo, „zakleić” dziurę po W6. Była jednak zdecydowanie zbyt duża. LH i LO solidarnie zachowują status quo.
Mniejsze porty regionalne.
Port |
Oferowanie w tys. |
Indeks do 2017 |
Udział największego Przewoźnika w % |
Uwagi |
RZE |
597,0 |
101,7 |
FR – 44,6 (-8,2ppct!!) |
Mniejsza znacznie oferta FR rekompensowana przez LO (WAW) oraz w mniejszym stopniu LH |
SZZ |
374,3 |
89,5! |
FR - 43,2 (-12,0ppct!) LO – 29,8 (+8,0ppct) W6 – 23,1 (4,5ppct!) |
FR – zawieszony rejs do WAW Znacznie większe oferowanie LO Znaczny spadek oferowania W6 Nowy rejs SK do CPH |
LUZ |
289,0 |
88,0 |
W6-65,1 (1,6ppct) |
Brak U2 do MXP i BM do MUC |
BZG |
265,0 |
95,0 |
FR – 82,7 (-0,3ppct) |
Prawie status quo.. |
LCJ |
154,2 |
101,4 |
FR- 82,9 (-6,0ppct)
|
Nieco większe oferowanie LH i mniejsze FR |
SZY |
104,6 |
109,5 |
W6 – 52,6 (-1,6ppct)
|
Nowy sezonowy rejs LO do KRK |
Sześć najmniejszych portów zapewnia jedynie 5,7% łącznego oferowania. Ich udział spadł ponownie o 0,6ppct. Spełniają one funkcje wspomagające, uzupełniające. Są, w znacznym, a czasami bardzo znacznym stopniu, na łasce ultra-tanich linii.
RZE ma swój ruch atlantycki, który tu jest domeną LO.
W przypadku SZZ LO szybko, choć częściowo, wykorzystał zejście FR z trasy do WAW.
Małym wydarzeniem jest rejs SK do CPH, ale tylko 4x w tygodniu.
LUZ zyskuje dodatkowe szanse dzięki problemom w aglomeracji warszawskiej.
LCJ i SZY – ich siatki to prawie s.q. w porównaniu z S 2018.
W części III, którą opublikujemy, jako specjalny Komentarz Tygodnia, zamieścimy Podsumowanie poprzedzone krótką analizą sytuacją konkurencyjną LO (oferowanie) na najważniejszych trasach europejskich.
Koniec części II
Zdjęcie: Bartosz Makowski
Marek Serafin
PRTL.pl
Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.