INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Przewozy pax


Barometr Europa kwiecień 2016. Bardzo słabe wyniki linii AEA

PRTL.pl, 2016-06-22
     

Dane AEA

Po świetnych wynikach marca przyszedł kryzys. Zdecydowanie obniżyła się dynamika wzrostu przewozów, o 1,5ppct spadł współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich, który był znacznie niższy niż marcowy. Oczywiście należy pamiętać o ruchomej dacie Wielkanocy (w br. w marcu, a w 2015 w kwietniu), ale zdecydowanie najważniejszym powodem tej sytuacji było pokłosie zamachów terrorystycznych w Brukseli.

 

Uwaga:

1/Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy,

2/AEA zmieniła całą bazę danych liczbowych i dane są porównywalne, również w wieloletnim horyzoncie czasowym. Oznacza to np., że usunięto z niej dane dotyczące IAG (BA+IB+EI).

 

Dane przewozowe AEA (linie sieciowe): przewozy i oferowanie oraz zmiany przewozów, oferowania i PLF.

 
Okres
Pax
(tys.)
RPK
(mln)
ASK
(mln)
PLF
%
Pax
%
RPK
%
ASK
%
PLF
p.p.
Maj
27 288
59 573
74 565
79,9
4,6
4,6
4,5
0,0
Czerwiec
28 426
62 762
75 725
82,9
3,6
4,3
4,5
-0,2
Lipiec
30 313
69 515
80 789
86,0
7,8
7,0
5,2
1,4
Sierpień
30 454
70 196
80 977
86,7
6,6
5,7
4,9
0,7
Wrzesień
28 820
63 069
76 027
83,0
9,7
9,9
10,5
-0,4
Październik
27 920
61 629
75 350
81,8
5,7
6,1
5,0
0,9
Listopad
22 435
49 652
64 554
76,9
1,5
1,6
1,6
0,0
Grudzień
22 221
51 396
66 674
77,1
3,6
4,4
6,3
-1,4
Rok 2015
318 914
722 255
896 155
80,6
4,3
4,6
4,6
0,0
Styczeń
20 762
51 380
66 130
77,7
4,9
6,0
5,5
0,4
Luty
20 566
47 210
62 398
75,7
8,8
8,8
10,3
-1,0
Marzec
23 624
54 894
69 852
78,6
7,9
8,1
8,2
-0,1
Kwiecień
24 422
55 462
71 191
77,9
1,8
1,4
3,4
-1,5
 

To był po prostu zły miesiąc dla linii AEA. Zamachy terrorystyczne w Brukseli miały miejsce 22 marca, ale ich pełne skutki zaczęły być odczuwalne dopiero w kwietniu. Wcześniej realizowane były rezerwacje dokonane przed tą datą. Jak pokazują wyniki tygodniowe maja ten kryzys trwa nadal.

 

W kwietniu Ryanair miał zdecydowanie niższą dynamikę wzrostu przewozów (10%), niż w miesiącach poprzednich, ale w jego przypadku barierą był ograniczony wzrost oferowania, co doprowadziło do znacznej poprawy LF-a, do poziomu 93%!! – o 2ppct.. Oczywiście nie wiemy, jak wyglądała tu kwestia średnich wpływów jednostkowych. Być może FR „walczył” o wysoką dynamikę wzrostu ruchu poprzez bardzo agresywną politykę cenową.

 

Przewoźnicy AEA nie byli w stanie odpowiednio skorygować wzrostów oferowania i stąd tak znaczny spadek LF-a. Wiele mówią dane w rozbiciu na podobszary – patrz poniżej.

 

Tabela miesięcznych indeksów zmian w przewozach w poszczególnych regionach, mierzonych w RPK, zmian w oferowaniu mierzonym w ASK oraz zmian we współczynnikach wykorzystania miejsc pasażerskich – zmiana w punktach procentowych.

 

Dane miesięczne w 2015/16 w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego.

 

 
Miesiąc
Krajowe
Wewnątrz Europy
Średni Dystans
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
 %
RPK
 %
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
Maj
5,8
8,5
1,9
4,3
5,2
0,7
4,1
5,0
0,7
Czerwiec
8,4
5,9
-1,8
5,2
4,6
-0,5
4,6
3,4
-0,9
Lipiec
10,6
12,3
1,3
4,9
6,5
1,3
6,3
8,4
1,6
Sierpień
10,3
9,7
-0,4
5,9
6,5
0,5
5,8
6,6
0,6
Wrzesień
16,2
17,6
 0,9
6,3
6,3
-0,1
7,2
7,4
0,1
Październik
7,2
8,0
 0,5
4,9
6,5
1,2
4,9
6,1
0,9
Listopad
2,8
1,6
-0,9
3,2
3,9
0,4
3,2
3,4
0,2
Grudzień
5,3
4,7
-0,4
6,7
4,1
-1,7
6,3
4,0
-1,6
Styczeń
2,8
 4,2
 1,0
4,2
4,4
0,1
3,9
3,9
0,0
Luty
9,6
10,7
0,7
10,9
9,5
-0,9
10,8
9,1
-1,1
Marzec
3,2
 3,6
0,4
7,9
9,5
1,0
8,0
9,4
0,9
Kwiecień
4,1
 4,4
0,2
1,1
-2,0
-2,4
1,6
-0,9
-1,9
 
 
 
Miesiąc
Północny Atlantyk
Azja i Pacyfik
Daleki Dystans
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
 %
RPK
 %
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
Maj
6,4
5,0
-1,1
4,9
5,0
0,0
4,7
4,0
-0,5
Czerwiec
5,4
5,3
-0,1
5,2
7,5
1,8
4,4
5,2
0,7
Lipiec
4,8
6,5
1,5
5,4
8,5
2,6
3,9
5,4
1,3
Sierpień
5,1
5,7
0,5
5,2
7,3
1,7
4,0
5,0
0,9
Wrzesień
9,6
9,0
-0,4
12,7
12,9
0,2
11,8
10,7
-0,9
Październik
5,8
7,5
1,4
5,4
7,3
1,5
5,0
6,1
0,9
Listopad
5,7
5,2
-0,3
-0,7
-1,9
-0,9
0,9
0,8
-0,1
Grudzień
12,3
8,7
-2,8
4,3
1,7
-2,0
6,3
4,6
-1,3
Styczeń
12,0
9,9
-1,6
3,2
4,5
1,1
5,8
6,5
0,5
Luty
17,8
12,2
-3,7
7,1
5,3
-1,4
8,6
10,1
-1,1
Marzec
17,6
15,3
-1,6
5,7
3,5
-1,7
8,9
7,9
-0,8
Kwiecień
7,4
4,8
-2,0
1,7
0,8
-0,7
3,9
2,4
-1,1
 

Nastąpiło drastyczne pogorszenie wyników przewozowych na wszystkich ważnych podobszarach, mimo, iż dynamiki wzrostu oferowania były znacząco mniejsze niż w marcu i całym sezonie zimowym. Korekty okazały się zbyt małe.

 

Znaczne spadki współczynników wykorzystania miejsc pasażerskich oznaczają, prawie na pewno, zaostrzenie się konkurencji cenowej. W tej sytuacji ogromną pociechą, ale dopiero za kilka miesięcy dowiemy się czy wystarczającą, były niskie ceny paliwa i „nowa faza układu cen w umowach hedgingowych”.

 

Na dalekim dystansie LF jedynie o 0,2ppct przekroczył poziom 80%. Przy „normalnym” układzie kosztowym i „normalnych” wpływach jednostkowych to za mało, aby pokrywać koszty pełne rejsów. A, dodatkowo, w „typowych” warunkach konkurencyjnych, znaczne spadki LF-ów prowadzą do zaostrzenia się konkurencji cenowej. Pociechą, na Północnym Atlantyku, jest znaczna konsolidacja handlowa, która bardzo ogranicza ostrość konkurencji.

 

Dane AEA

 

 

Dane IATA

 

W kwietniu 2016 indeks wzrostu przewozów linii AEA był, w RPK, niższy o 0,5ppct od indeksu IATA. Indeks wzrostu oferowania, w ASK, był wyższy aż o 1,6ppct. LF był niższy aż o 1,9ppct. Dane IATA uwzględniają wszystkie linie rozkładowe, nie tylko sieciowe - członków AEA. Zdecydowanie lepsze dane IATA wynikają z „dobrej koniunktury” tanich linii, a przede wszystkim” Ryanaira. W naszym regionie świetne wynika ma też Wizz Air.

 

Na koniec warto porównać dane AEA i IATA z danymi podanymi przez ACI - Europe (Zrzeszenie Europejskich Portów Lotniczych) mówiącymi, że ruch pasażerski na lotniskach europejskich wzrósłw maju 2015 o 5,6%, w czerwcu o 3,2%, w lipcu o 6,7%,w sierpniu o 5,1% a we wrześniu o 6,3%, w październiku o 5,7%, w listopadzie o 4,6%,w grudniu o 5,2%,w styczniu 2016 o 6,3%, w lutym o 10,3%, w marcu o 7,1%, a kwietniu o 3,0%.

 

Dane ACI, w odróżnieniu od danych IATA i AEA, uwzględniają również linie poza-europejskie oraz charterowe.

 

Jak widzimy linie spoza Europy miały nieco lepsze wyniki niż przewoźnicy z naszego kontynentu.

 

 

Słowniczek:

RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Źródła: AEA, IATA, ACI-Europe, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Europa dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | Komunikacja | Linie lotnicze | Obłożenie | Pasażer | Połączenia | Praca | Przewozy | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony