Przewozy pax
Niestety to nie był początek zmiany trendu. W tym tygodniu linie odnotowały niewielki spadek przewozów. Jedynie, jak zwykle, zdecydowanie dodatni indeks wzrostu miały połączenia północnoatlantyckie. Ale i tam dość znacznie spadł współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF). Kolejny zły tydzień odnotowano na trasach azjatyckich. Złe wyniki miały też trasy europejskie.
Przewozy AEA (PLF oraz procenty wzrostu lub spadku RPK i ASK) za okresy:19.09-25.09, 12.09-18.09, 05.09-11.09 i 29.08-04.09 (ostatnie cztery tygodnie) oraz 01.08-28.08 (sierpień) i narastająco od początku roku: od 28.12.2015.
Okres
|
Europa
|
Pn. Atlantyk
|
Azja/Pacyfik
|
Łącznie
|
||||||||
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
|
19.09-25.09
|
-1,9
|
1,7
|
80,1
|
4,5
|
9,5
|
83,9
|
-3,3
|
-0,5
|
84,4
|
-0,3
|
3,3
|
81,3
|
12.09-18.09
|
2,3
|
5,4
|
80,4
|
12,5
|
17,4
|
84,9
|
0,1
|
2,6
|
83,6
|
4,0
|
7,0
|
82,0
|
05.09-11.09
|
1,2
|
3,2
|
81,3
|
5,0
|
7,1
|
85,7
|
-6,7
|
-5,7
|
85,3
|
-0,7
|
0,6
|
83,9
|
29.08-04.09
|
0,5
|
2,8
|
80,0
|
6,3
|
11,1
|
85,7
|
-4,3
|
-0,9
|
84,6
|
1,8
|
4,1
|
83,4
|
01.08-28.08
|
-1,9
|
2,9
|
81,0
|
7,0
|
10,1
|
87,5
|
-6,4
|
-1,4
|
88,3
|
-0,3
|
3,6
|
85,0
|
28.12-25.09
|
1,5
|
4,1
|
76,7
|
7,3
|
10,5
|
83,6
|
- 1,3
|
0,9
|
82,4
|
2,2
|
4,3
|
80,4
|
Po jednorazowym wyskoku, wyniki linii AEA wróciły do niezbyt dobrej normy. Martwią nie tylko znaczne spadki LF-ów, ale i stagnacja przewozów.
Jeżeli chodzi o sytuację bieżącą to oznacza to zaostrzanie się walki konkurencyjnej i dalsze spadki średnich wpływów jednostkowych.
Jednak dalsze utrzymywanie się tego trendu rynkowego może mieć długoterminowe skutki. Wielu przewoźników zainwestowało w nowe samoloty, licząc na dalszą, dobrą koniunkturę rynkową. Tymczasem, od wielu miesięcy, powody do zadowolenia mają, przede wszystkim, ultra tanie linie, na czele z Ryanairem.
Jednak jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, aby mówić o „prawdziwym” kryzysie. O wszystkim rozstrzygnie globalna i europejska sytuacja ekonomiczna.
Wyniki poprzednich tygodni ulegają, często, późniejszym korektom. W tym tygodniu, skorygowano, wyniki tygodni 36 i 37. W tym drugim przypadku dość znacznie obniżone zostały LF-y.
Słowniczek:
RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Źródło: AEA, PRTL.pl
Wcześniejsze opracowania dotyczące przewozów AEA dostępne są w zakładce:
AEA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Przewozy | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.