INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Przewozy pax


Barometr Europa sierpień 2016. Spadająca dynamika wzrostu przewozów linii AEA

PRTL.pl, 2016-10-27
     

Dane AEA

Po pewnej poprawie wyników w lipcu, sierpień miał bardzo niską dynamikę wzrostu przewozów. Obniżył się też współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF), i to wyjątkowo znacząco, rekordowo, od bardzo wielu miesięcy.

 

 

Uwaga:

1/Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy.

2/AEA zmieniła całą bazę danych liczbowych i dane są porównywalne, również w wieloletnim horyzoncie czasowym. Oznacza to np., że usunięto z niej dane dotyczące IAG (BA+IB+EI).

 

Dane przewozowe AEA (linie sieciowe): przewozy i oferowanie oraz zmiany przewozów, oferowania i PLF.

 

Okres
Pax
(tys.)
RPK
(mln)
ASK
(mln)
PLF
%
Pax
%
RPK
%
ASK
%
PLF
p.p.
Wrzesień
28 820
63 069
76 027
83,0
9,7
9,9
10,5
-0,4
Październik
27 920
61 629
75 350
81,8
5,7
6,1
5,0
0,9
Listopad
22 435
49 652
64 554
76,9
1,5
1,6
1,6
0,0
Grudzień
22 221
51 396
66 674
77,1
3,6
4,4
6,3
-1,4
Rok 2015
318 914
722 255
896 155
80,6
4,3
4,6
4,6
0,0
Styczeń
20 762
51 380
66 130
77,7
4,9
6,0
5,5
0,4
Luty
20 566
47 210
62 398
75,7
8,8
8,8
10,3
-1,0
Marzec
23 624
54 894
69 852
78,6
7,9
8,1
8,2
-0,1
Kwiecień
24 422
55 462
71 191
77,9
1,8
1,4
3,4
-1,5
Maj
26 623
59 409
76 403
77,8
3,1
1,7
4,6
-2,3
Czerwiec
26 813
61 244
75 785
80,8
0,2
-0,4
2,4
-2,3
Lipiec
28 794
69 128
81 798
84,5
2,1
2,0
4,1
-1,7
Sierpień
27 730
66 773
79 146
84,4
0,8
1,0
4,2
-2,6
Styczeń - sierpień
199 168
465 303
582 532
79,9
3,3
3,2
5,1
-1,5
 

To był piaty, z kolei, nienajlepszy miesiąc dla linii AEA. Najwyraźniej negatywne czynniki, związane, przede wszystkim, z kwestiami bezpieczeństwa, działają nadal. Dotyczy to w szczególności popytu na podróże wakacyjne z wielu krajów azjatyckich do Europy. Dodatkowymi problemami są kwestie niestabilności polityczno-militarnej na Bliskim-Wschodzie, które bardzo silnie odczuwa THY, przez wiele lat lider wśród dużych linii AEA – pod względem tempa wzrostu przewozów.

 

Wielu przewoźników, biorąc pod uwagę bardzo niskie ceny paliwa, nie zdecydowało się na znaczne ograniczenie tempa wzrostu oferowania, gdyż oznaczałoby to niewykorzystaną zdolność przewozową. Do wyjątków należy Lufthansa, która niedawno ogłosiła, że dzięki odpowiednim zmianom w programie przewozowym, przewiduje obecnie lepszy wynik finansowy w roku 2016, niż w roku 2015.

 

Jak wynika z wyników tygodniowych linii AEA, również we wrześniu i na początku października nie odnotowano znaczące poprawy.

 

Wyniki dwóch największych europejskich tanich linii pokazują, że ich „kryzys” nadal nie dotyczy. Zarówno Ryanair, jak i easyJet utrzymały bardzo wysokie dynamiki wzrostu przewozów i poprawiły swoje, i tak już skrajnie wysokie, LF-y.

 

Podobnie, jak we wcześniejszych miesiącach (dane szczegółowe podaliśmy w poprzednich Barometrach), najtańsze linie notowały, do sierpnia, bardzo wysokie indeksy wzrostu przewozów oraz poprawiały LF-y. Ryanair podał już też wyniki wrześniowe. Ponownie były imponujące – wzrost liczby przewiezionych pasażerów aż o 13% i poprawa LF-a o 1ppct do niebotycznego poziomu 95%.

 

Jak widzimy segmenty rynkowe obsługiwane przez tanie linie okazały się bardziej odporne na obecny „mały kryzys rynkowy” niż linie sieciowe. Ruch bardzo wrażliwy cenowo zdecydowanie mocniej reaguje na bardzo agresywną politykę cenową możliwą, dzięki niskim cenom paliwa niż rynek linii tradycyjnych.

 

Tabela miesięcznych indeksów zmian w przewozach w poszczególnych regionach, mierzonych w RPK, zmian w oferowaniu mierzonym w ASK oraz zmian we współczynnikach wykorzystania miejsc pasażerskich – zmiana w punktach procentowych.

 

Dane miesięczne w 2015/16 w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego.

 

 

 
Miesiąc
Krajowe
Wewnątrz Europy
Średni Dystans Int.
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
 %
RPK
 %
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
Wrzesień
16,2
17,6
 0,9
6,3
6,3
-0,1
7,2
7,4
0,1
Październik
7,2
8,0
 0,5
4,9
6,5
1,2
4,9
6,1
0,9
Listopad
2,8
1,6
-0,9
3,2
3,9
0,4
3,2
3,4
0,2
Grudzień
5,3
4,7
-0,4
6,7
4,1
-1,7
6,3
4,0
-1,6
Styczeń
2,8
 4,2
 1,0
4,2
4,4
0,1
3,9
3,9
0,0
Luty
9,6
10,7
0,7
10,9
9,5
-0,9
10,8
9,1
-1,1
Marzec
3,2
 3,6
0,4
7,9
9,5
1,0
8,0
9,4
0,9
Kwiecień
4,1
 4,4
0,2
1,1
-2,0
-2,4
1,6
-0,9
-1,9
Maj
2,4
3,6
0,9
3,1
0,9
-1,6
4,5
1,9
-1,9
Czerwiec
-2,4
-3,5
-0,9
1,7
-0,8
-2,0
1,0
-1,3
-1,8
Lipiec
-0,6
-1,7
-0,8
3,6
1,8
-1,4
4,5
2,3
-1,8
Sierpień
0,7
-1,1
-1,4
3,7
-0,3
-3,3
3,2
-0,5
-3,3
 
 
 
Miesiąc
Północny Atlantyk
Azja i Pacyfik
Daleki Dystans
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
 %
RPK
 %
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
Wrzesień
9,6
9,0
-0,4
12,7
12,9
0,2
11,8
10,7
-0,9
Październik
5,8
7,5
1,4
5,4
7,3
1,5
5,0
6,1
0,9
Listopad
5,7
5,2
-0,3
-0,7
-1,9
-0,9
0,9
0,8
-0,1
Grudzień
12,3
8,7
-2,8
4,3
1,7
-2,0
6,3
4,6
-1,3
Styczeń
12,0
9,9
-1,6
3,2
4,5
1,1
5,8
6,5
0,5
Luty
17,8
12,2
-3,7
7,1
5,3
-1,4
8,6
10,1
-1,1
Marzec
17,6
15,3
-1,6
5,7
3,5
-1,7
8,9
7,9
-0,8
Kwiecień
7,4
4,8
-2,0
1,7
0,8
-0,7
3,9
2,4
-1,1
Maj
10,9
6,2
-3,6
1,3
-2,8
-3,2
5,0
1,4
-2,8
Czerwiec
8,2
4,5
-3,0
-0,1
-2,3
-1,8
3,0
0,5
-2,1
Lipiec
9,1
7,1
-1,7
1,8
-1,5
-2,9
4,3
2,2
-1,8
Sierpień
10,7
7,6
-2,5
-0,3
-4,3
-3,6
4,5
1,7
-2,4
   

Kryzys popytu dotyczy wszystkich najważniejszych obszarów, z wyjątkiem Północnego Atlantyku. Ale i tam znacznie spada LF, gdyż wciąż bardzo duże są wzrosty oferowania, związane, m.in. z przerzucaniem oferowania z Azji, która jest dodatkowo dotknięta trudną sytuacją konkurencyjną.

 

Kluczowa jednak, nadal, jest kwestia cen paliwa oraz tego jak bardzo zaostrzy się walka konkurencyjna, w niskim sezonie, między innymi, na Atlantyku. Wtedy duże zwiększanie tam oferowania, „kosztem” Azji, nie będzie racjonalne. 

 

Dane AEA

 

 

Dane IATA:

 

W sierpniu 2016 indeks wzrostu przewozów linii AEA był, w RPK, niższy o 1,7ppct od indeksu IATA. Indeks wzrostu oferowania był niższy o 0,1ppct. LF był niższy aż o 1,9ppct. Dane IATA uwzględniają wszystkie linie rozkładowe, nie tylko sieciowe - członków AEA. Zdecydowanie lepsze dane IATA wynikają z „dobrej koniunktury” tanich linii - patrz powyżej. W naszym regionie świetne wynika ma też Wizz Air.

 

Na koniec warto porównać dane AEA i IATA z danymi podanymi przez ACI - Europe (Zrzeszenie Europejskich Portów Lotniczych) mówiącymi, że ruch pasażerski na lotniskach europejskich wzrósł we wrześniu 2015 o 6,3%, w październiku o 5,7%, w listopadzie o 4,6%,w grudniu o 5,2%,w styczniu 2016 o 6,3%, w lutym o 10,3%, w marcu o 7,1%, kwietniu o 3,0%, w maju o 3,6%,w czerwcu o 2,3%,w lipcu o 3,9%, a w sierpniu o 2,0%.

 

Dane ACI, w odróżnieniu od danych IATA i AEA, uwzględniają również linie poza-europejskie oraz charterowe.

 

Dane te potwierdzają coraz słabszą koniunkturę na rynku przewozów lotniczych w naszej części świata.

 

 

Słowniczek:

RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Źródła: AEA, IATA, ACI-Europe, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Europa dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax 

 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | IATA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Odprawa pasażerska | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony