Przewozy pax
Indeks wzrostu przewozów był wyższy od tych, notowanych w poprzednich tygodniach października. Nieznacznie poprawił się też współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich, globalnie i na rejsach azjatyckich. Udało się to osiągnąć dzięki ograniczaniu wzrostów oferowania na głównych rynkach. Oczywiście, po raz kolejny, wyjątkiem był tu Północny Atlantyk.
Przewozy AEA (PLF oraz procenty wzrostu lub spadku RPK i ASK) za okresy: 24.10.-30.10, 17.10-23.10, 10.10-16.10 i 03.10- 09.10 (ostatnie cztery tygodnie) oraz 03.10-30.10 (październik) i narastająco od początku roku: od 28.12.2015.
Okres
|
Europa
|
Pn. Atlantyk
|
Azja/Pacyfik
|
Łącznie
|
||||||||
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
|
24.10-30.10
|
1,0
|
1,3
|
78,6
|
4,0
|
7,0
|
81,8
|
-0,4
|
-1,2
|
82,3
|
2,4
|
1,9
|
80,3
|
17.10-23.10
|
-0,5
|
1,3
|
78,9
|
3,7
|
6,8
|
84,4
|
-2,0
|
-2,0
|
84,7
|
0,4
|
1,5
|
81,8
|
10.10-16.10
|
-1,6
|
1,5
|
78,2
|
-0,6
|
3,4
|
82,9
|
-3,3
|
-0,8
|
81,9
|
-1,3
|
1,4
|
80,2
|
03.10-09.10
|
-1,6
|
2,0
|
79,1
|
0,4
|
7,7
|
82,2
|
-6,1
|
-0,6
|
80,0
|
-2,8
|
2,3
|
79,7
|
03.10-30.10
|
-0,7
|
1,5
|
78,7
|
1,8
|
6,2
|
82,8
|
-3,0
|
-1,1
|
82,2
|
-0,4
|
1,8
|
80,5
|
28.12-23.10
|
1,3
|
3,8
|
77,0
|
6,8
|
10,1
|
83,5
|
- 1,4
|
0,7
|
82,5
|
2,0
|
4,1
|
80,5
|
Nieco lepsze wyniki tego tygodnia nie zmieniają ogólnego obrazu sytuacji rynkowej większości europejskich linii sieciowych. Pokazują ją tygodniowe wyniki października. Spadki przewozów, co prawda minimalne, ale jednak, globalnie i na dwóch, z trzech kluczowych rynków. Szczególnie trudna sytuacja jest na połączeniach azjatyckich. Tam do ostrej konkurencji ze strony przewoźników z rejonu Zatoki Perskiej, doszły spadki turystycznego ruchu przyjazdowego z Azji oraz ogromne problemy, wynikające z przyczyn poza-biznesowych, Turkish Airlines. Przewozy rosną na Północnym Atlantyku, ale tam z kolei, dość znacznie spadają LF-y, gdyż przewoźnicy lokują w tym regionie zbyt dużą część oferowania. Istotną pociechą są nadal bardzo niskie ceny paliwa, ale jeżeli obecna sytuacja rynkowa będzie się utrzymywać przez dłuższy czas, to linie lotnicze staną przed dylematem, czy ograniczać zdecydowanie wzrosty oferowania, co spowoduje spadek dobowych nalotów floty, czy też starać się pobudzać dodatkowy popyt oraz „zabierać” ruch konkurentom poprzez bardzo agresywną politykę cenową.
Wyniki poprzednich tygodni ulegają, często, późniejszym korektom. W tym tygodniu skorygowano minimalnie wyniki tygodnia 42.
Słowniczek:
RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Źródło: AEA, PRTL.pl
Wcześniejsze opracowania dotyczące przewozów AEA dostępne są w zakładce:
AEA | Komunikacja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Praca | Przewozy | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.