Przewozy pax
Po jednotygodniowej poprawie znów słabe wyniki linii AEA. Tym razem nawet na trasach północno-atlantyckich odnotowano jedynie minimalny wzrost przewozów. Na trasach azjatyckich, ponownie miał miejsce spadek przewozów. Globalnie i na najważniejszych podobszarach współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) obniżył się.
Przewozy AEA (PLF oraz procenty wzrostu lub spadku RPK i ASK) za okresy: 31.10-06.11, 24.10-30.10, 17.10-23.10 i 10.10-16.10 (ostatnie cztery tygodnie) oraz 03.10-30.10 (październik) i narastająco od początku roku: od 28.12.2015.
Okres
|
Europa
|
Pn. Atlantyk
|
Azja/Pacyfik
|
Łącznie
|
||||||||
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
|
30.10-06.11
|
-3,9
|
-3,3
|
78,3
|
0,7
|
6,4
|
82,6
|
-1,5
|
1,1
|
82,8
|
-0,4
|
1,3
|
81,0
|
24.10-30.10
|
1,0
|
1,3
|
78,6
|
4,0
|
7,0
|
81,8
|
-0,4
|
-1,2
|
82,3
|
2,4
|
1,9
|
80,3
|
17.10-23.10
|
-0,5
|
1,3
|
78,9
|
3,7
|
6,8
|
84,4
|
-2,0
|
-2,0
|
84,7
|
0,4
|
1,5
|
81,8
|
10.10-16.10
|
-1,6
|
1,5
|
78,2
|
-0,6
|
3,4
|
82,9
|
-3,3
|
-0,8
|
81,9
|
-1,3
|
1,4
|
80,2
|
03.10-30.10
|
-0,7
|
1,5
|
78,7
|
1,8
|
6,2
|
82,8
|
-3,0
|
-1,1
|
82,2
|
-0,4
|
1,8
|
80,5
|
28.12-06.11
|
1,2
|
3,7
|
77,0
|
6,7
|
10,0
|
83,5
|
- 1,4
|
0,7
|
82,5
|
2,0
|
4,0
|
80,5
|
Moglibyśmy tu powtórzyć komentarz zamieszczany, od wielu miesięcy, przy omawianiu wyników kolejnych tygodni. Właściwie jedyna „nowość” i to negatywna, to bardzo niski indeks wzrostu na trasach północno-atlantyckich.
Linie AEA walczą o utrzymanie wysokich LF-ów poprzez zdecydowane ograniczanie wzrostów oferowania, a czasami wręcz poprzez jego redukcję.
Jednak tego rodzaju taktyka handlowa może być stosowana tylko przez czas ograniczony. Jej kontynuowanie będzie grozić znacznym spadkiem nalotów samolotów.
Większość linii „poluzuje” oferowanie i zacznie się jeszcze ostrzejsza walka o pasażerów, a jej „ofiarą” padną średnie wpływy jednostkowe, które i tak mają już tendencje spadkowe. Spadki będą jeszcze bardziej zdecydowane, a w uprzywilejowanej sytuacji znajdą się linie, które maja lepszy dostęp do ruchu wysokopłatnego - biznesowego. Jak pokazują dane IATA, w tym przypadku, szczególnie na trasach dalekiego zasięgu, spadki średnich wpływów jednostkowych nie mają miejsca.
Na koniec warto jednak zauważyć, że, jak pokazują wyniki miesięczne linii AEA we wrześniu, dane tygodniowe tego miesiąca były mocno niedoszacowane. Faktyczny indeks wzrostu przewozów wyniósł nie 2,2%, a 4,1%, a wzrostu oferowania nie 4,4%, a 5,6%. Indeks wzrostu był na bardzo „przyzwoitym” poziomie i był najwyższy od marca 2016. Był może podobne zjawisko wystąpi w październiku. Musimy poczekać do początków grudnia.
Jak już informowaliśmy wcześniej, wyniki przewozowe linii AEA są zupełnie inne, niż największych tanich linii europejskich, a szczególnie Ryanaira. W tym przypadku ruch nadal szybko rośnie, a LF poprawia się i jest ekstremalnie wysoki. Tu wciąż działa główny „bodziec”, czyli bardzo agresywna polityka cenowa.
Wyniki poprzednich tygodni ulegają, często, późniejszym korektom. W tym tygodniu dość wyjątkowo, nie dokonano żadnych korekt.
Słowniczek:
RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Źródło: AEA, PRTL.pl
Wcześniejsze opracowania dotyczące przewozów AEA dostępne są w zakładce:
AEA | Komunikacja | Konferencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.