Przewozy pax
I w tym tygodniu linie AEA odnotowały spadki ruchu, globalnie i na najważniejszych podobszarach. Tym razem nawet na Północnym Atlantyku. Największy spadek miały połączenia wewnątrz-europejskie. Obniżyły się, i to dość znacznie współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF-y).
Przewozy AEA (PLF oraz procenty wzrostu lub spadku RPK i ASK) za okresy: 07.11-13.11, 31.10-06.11, 24.10-30.10 i 17.10-23.10 (ostatnie cztery tygodnie) oraz 03.10-30.10 (październik) i narastająco od początku roku: od 28.12.2015.
Okres
|
Europa
|
Pn. Atlantyk
|
Azja/Pacyfik
|
Łącznie
|
||||||||
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
%
|
|
07.11-13.11
|
-6,5
|
-4,1
|
75,8
|
-0,9
|
5,0
|
77,6
|
-0,8
|
-1,4
|
79,6
|
-1,1
|
0,4
|
77,5
|
31.10-06.11
|
-3,4
|
-2,7
|
78,2
|
0,9
|
6,7
|
82,6
|
-1,5
|
1,1
|
82,8
|
-0,3
|
1,4
|
80,9
|
24.10-30.10
|
1,0
|
1,3
|
78,6
|
4,0
|
7,0
|
81,8
|
-0,4
|
-1,2
|
82,3
|
2,4
|
1,9
|
80,3
|
17.10-23.10
|
-0,5
|
1,3
|
78,9
|
3,7
|
6,8
|
84,4
|
-2,0
|
-2,0
|
84,7
|
0,4
|
1,5
|
81,8
|
03.10-30.10
|
-0,7
|
1,5
|
78,7
|
1,8
|
6,2
|
82,8
|
-3,0
|
-1,1
|
82,2
|
-0,4
|
1,8
|
80,5
|
28.12-13.11
|
1,1
|
3,6
|
77,0
|
6,6
|
10,0
|
83,4
|
- 1,4
|
0,7
|
82,4
|
1,9
|
4,0
|
80,5
|
I drugi tydzień sezonu zimowego nie przyniósł poprawy sytuacji. Wyniki linii AEA były nawet jeszcze nieco gorsze. Nawet na Północnym Atlantyku odnotowano spadek ruchu.
Najgorsze wyniki miały trasy wewnątrz-europejskie. Globalnie i na wszystkich ważniejszych podobszarach spadły dość znacznie LF-y. Wyjątkowo niskie, nawet, jak na niski sezon przewozowy, były na Północnym Atlantyku. Również na trasach azjatyckich LF był nieakceptowalnie niski – poniżej 80%.
Na koniec warto jednak zauważyć, że, jak pokazują wyniki miesięczne linii AEA we wrześniu, dane tygodniowe tego miesiąca były mocno niedoszacowane. Faktyczny indeks wzrostu przewozów wyniósł nie 2,2%, a 4,1%, a wzrostu oferowania nie 4,4%, a 5,6%. Indeks wzrostu był na bardzo „przyzwoitym” poziomie, najwyższym od marca 2016. Być może podobne zjawisko wystąpi w październiku. Musimy poczekać do początków grudnia.
Jednak, przy spadkach ruchu nawet korekta w górę o 2ppct nie zmieni radykalnie ogólnej oceny sytuacji.
Jak już informowaliśmy wcześniej, wyniki przewozowe linii AEA są zupełnie inne, niż największych tanich linii europejskich, a szczególnie Ryanaira. W tym przypadku ruch nadal szybko rośnie, a LF poprawia się i jest ekstremalnie wysoki. Tu wciąż działa główny „bodziec”, czyli bardzo agresywna polityka cenowa.
Wyniki poprzednich tygodni ulegają, często, późniejszym korektom. W tym tygodniu dokonano korekty wyników tygodnia 44-go.
Słowniczek:
RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Źródło: AEA, PRTL.pl
Wcześniejsze opracowania dotyczące przewozów AEA dostępne są w zakładce:
AEA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.