Przewozy pax
Podobnie jak w sierpniu rynek odnotował dość dużą dynamikę wzrostu przewozów, głównie dzięki znacznemu wzrostowi oferowania tanich linii, m.in. z aglomeracji warszawskiej (efekt Modlina) oraz istotnemu wzrostowi przewozów krajowych. Kontynuowany jest trend spadkowy na rynku przewozów charterowych.
Komentarz PRTL.pl
Cały rynek
Łączna ilość pasażerów obsłużonych w portach wyniosła 2 491 266 i wzrosła o 6,1%. Na wyniki września największy wpływ miały:
Interpretując łączną dynamikę rynku musimy pamiętać, że pasażerowie w ruchu krajowym liczeniu są podwójnie - w porcie wylotu i przylotu. Bardzo wysoka dynamika wzrostu ruchu domestic oznaczała „nieproporcjonalnie” większą dynamikę całego rynku.
Łączne oferowanie linii rozkładowych wzrosło we wrześniu 2012 o 13,6%. W sierpniu wzrost był nieco mniejszy i wyniósł 12,8%.
Łączne przewozy w portach Chopina i Modlinie wyniosły 1 077,1 tys. pasażerów i były wyższe od przewozów z września 2011 (w WAW) o 8%. Udział portów aglomeracji warszawskiej w łącznych przewozach całego rynku wzrósł do 43,1%.
Jak podaliśmy w artykule Oferowanie w sezonie Zima 2012/13 w porównaniu z sezonem Zima 2010/11 części I i II łączne oferowanie w WAW i WMI linii rozkładowych, w najbliższym sezonie zimowym będzie stanowiło ponad 50% całego oferowania na rynku polskim.
Nie dysponujemy pełnymi danymi dotyczącymi przewozów charterowych, ale dane cząstkowe pochodzące między innymi z KTW i POZ pokazują, że trwa trend spadkowy na tym rynku.
Związany jest on z szeregiem bankructw polskich biur podróży oraz bankructwem OLT Express, który był również liczącym się przewoźnikiem charterowym.
Warszawa
Port Chopina
Według wstępnych danych przewozy we wrześniu wyniosły około 894 tys. pasażerów i spadły o 10% w porównaniu z wrześniem 2011.
Główny powód spadku to oczywiście przeniesienie operacji W6 do Modlina. We wrześniu 2011 oferowanie W6 w łącznym oferowaniu linii rozkładowych w Warszawie stanowiło 11,8%.
Oferowanie innych linii niż W6 było we wrześniu 2012 praktycznie na tym samym poziomie, co rok wcześniej - 899,6 tys. foteli - spadek o 0,3%.
Oferowanie LO wzrosło o 4,9% a udział przewoźnika wzrósł aż do 63,7%!!
Pozostałe linie rozkładowe zmniejszyły oferowanie w Warszawie o 8,3%.
Istotną rolę odegrało tu miedzy innymi zawieszenie połączenia WAW-MXP przez Lufthansę Italia i zmniejszenie oferowania przez DY.
Modlin
Przewozy wyniosły 183 113 pasażerów i w porównaniu z sierpniem były większe o 6,9%.
Oferowanie łączne W6 i FR - to 243,9 tys. foteli - wzrost aż o 16,1% w porównaniu z sierpniem. Udział w oferowaniu FR wzrósł do 44,9%.
Spadł znacznie, bo aż o 6 ppct. współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich, który wyniósł około 75%.
Najprawdopodobniej podobnie jak w sierpniu FR miał niższy współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich niż W6.
Nie powstrzymuje to przewoźnika przed znacznym zwiększaniem oferowania w sezonie zimowym - patrz cytowany powyżej artykuł.
Jak widać Ryanair jest przygotowany na „długi marsz”, albo inaczej mówiąc na znaczne inwestowanie w „bitwę o Modlin” z W6.
Kraków
Przewozy - 340 385 - wzrost do września 2011 o 11,7%, jak również do rekordowego dotychczas września 2007 - o 11,6%.
Oferowanie rozkładowe wzrosło o ponad 20% i wyniosło 381,5 tys. foteli.
Dominujący przewoźnik to FR - 156,5 tys. foteli - wzrost o 21%.
Według danych portu przewozy linii tradycyjnych wzrosły o 16%.
Jak pokazują dane dotyczące oferowania w najbliższym sezonie zimowym, KRK będzie jednym z nielicznych lotnisk polskich, które będą miały duże szanse na stabilny, duży wzrost ruchu w tym okresie.
Gdańsk
Przewozy wyniosły około 264 tys. pasażerów i wzrosły o 6%. Wzrost do 2010 wyniósł aż 19,4%.
Przewozy charterowe to 36 433 pasażerów.
Oferowanie rozkładowe wyniosło 298,3 tys. co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z 2011.
Główny gracz w GDN - Wizz Air oferował 133,9 tys. foteli, co stanowiło wzrost o 9,8%.
Oferowanie FR to 43,8 tys. foteli - wzrost o 7,4%.
Katowice
Przewozy 277 424 pasażerów - spadek o 6,8%,
Przewozy regularne 160 910 - +1,6%.
Przewozy charterowe 115 578 - spadek o 16,7%!!
Jak widzimy znacznie słabsze wyniki niż w sierpniu były związane ze większym spadkiem ruchu charterowego, który w sierpniu wyniósł 11,9% oraz znacznie mniejszym wzrostem ruchu regularnego - w sierpniu 8,5%.
Łączne oferowanie rozkładowe wyniosło 201,4 tys. foteli i wzrosło o 1,5%.
Współczynnik wykorzystania miejsc wyniósł niecałe 80% - linie rozkładowe.
„Dominator” - W6 oferował 135 tys. foteli - spadek o 2,2%.
Wrocław
Przewozy 198 493 pasażerów wzrost o 11,3%.
Łączne oferowanie linii rozkładowych wyniosło 200,5 tys. foteli - wzrost o 18,7%.
FR - oferowanie 97,1 tys. - wzrost aż o 39,5%.
W6 - oferowanie 26,6 tys. - spadek o 22,2%.
Tak duża różnica pomiędzy dynamikami wzrostu przewozów i oferowania linii rozkładowych wskazywałaby, ze spadły dość znacznie przewozy charterowe.
Ryanair zdecydowanie umacnia pozycję w swojej pierwszej polskiej bazie. Jego udział w oferowaniu zbliża się do 50%.
Poznań
Przewozy wyniosły 168 461 pasażerów - spadek o 2,4%.
Ruch regularny - 106 959 pasażerów - wzrost o 7,2%.
Ruch charterowy - 60 891 pasażerów - spadek aż o 15,6%.
Oferowanie wyniosło 144,5 tys. foteli i wzrosło o 14,2%.
FR- oferowanie 50,6 tys. - wzrost aż o 26,2%.
W6 - oferowanie 37,8 tys. - spadek o 6,2%.
Dane wskazują, że znacznie obniżył się współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich przez linie regularne. To najprawdopodobniej główny powód redukcji oferowania przez te linie w sezonie zimowym - patrz cytowany już artykuł.
Rzeszów
Przewozy - 54 606 pasażerów - wzrost o 7%.
Oferowanie - 58,9 tys. foteli - wzrost o 5,5%.
Oferowanie FR - 37,4 tys. foteli - bez zmian.
Szczecin
Przewozy 31 408 pasażerów wzrost o 41,3%!!
Przewozy do WAW - 8825 pasażerów wzrost o 18,5% do 2011.Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich aż 82,1%!!
Przewozy do KRK 1975 pasażerów. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich tylko około 52%.
Przewozy charterowe (4675) spadły o 13,1%.
Łódź
Przewozy łączne (44 443 pasażerów) wzrosły o 8,2%, a w tym:
Bydgoszcz
Przewozy 34 933 pasażerów wzrosły o 21,7%.
Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze
Zejście z rynku OLT Express nie spowodowało dramatycznych zmian w strukturze geograficznej przewozów, choć niektóre porty (GDN, SZZ, WRO) odczuły je silniej niż inne. Zwiększył się znowu dystans pomiędzy KRK i GDN.
Gorsze wyniki notują też obecnie porty, w których duże znaczenie, w sezonie letnim, odgrywają operacje charterowe: KTW i POZ.
Łącznie przewozy w aglomeracji warszawskiej wzrosły o 8%. W sierpniu wzrost ten był większy: 11,2%.
Podsumowanie miesiąca
Trwa ekspansja rynkowa Ryanaira, który zdobywa coraz większą przewagę nad Wizz Air-em, który dokonuje obecnie konsolidacji i ograniczonej restrukturyzacji siatki połączeń.
Jak zwykle bardziej stabilnym i przewidywalnym segmentem rynku są przewozy linii tradycyjnych.
Trwa kryzys na rynku charterowym Można mieć tylko nadzieje, że sezon zimowy zostanie wykorzystany przez Tour Operatorów i biura podróży do „restrukturyzacji i konsolidacji” tego sektora.
Musza one pamiętać, że dla rosnącej liczby pasażerów alternatywą dla pakietów turystycznych zawierających przeloty charterowe są samodzielnie „organizowane” wakacje z wykorzystaniem przelotów tanimi liniami oraz indywidualnym rezerwowaniem hoteli przez Internet.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl
Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:
Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko Bydgoszcz | Lotnisko Chopina | Lotnisko Gdańsk | Lotnisko Katowice | Lotnisko Kraków | Lotnisko Łódz | Lotnisko Modlin | Lotnisko Poznań | Lotnisko Rzeszów | Lotnisko Szczecin | Lotnisko Wrocław | Połączenia | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.