INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Przewozy pax


Barometr Europa maj 2016. Słabe wyniki linii AEA

PRTL.pl, 2016-07-14
     

Dane AEA

To był drugi miesiąc „małego kryzysu” przewozowego linii AEA. Niska była dynamika przewozów, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich spadł wręcz dramatycznie - aż o 2,3ppct! Podobnie, jak w kwietniu, był znacznie niższy niż w marcu.

 

Uwaga:

1. Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy,

2. AEA zmieniła całą bazę danych liczbowych i dane są porównywalne, również w wieloletnim horyzoncie czasowym. Oznacza to np., że usunięto z niej dane dotyczące IAG (BA+IB+EI).

 

Dane przewozowe AEA (linie sieciowe): przewozy i oferowanie oraz zmiany przewozów, oferowania i PLF

 
Okres
Pax
(tys.)
RPK
(mln)
ASK
(mln)
PLF
%
Pax
%
RPK
%
ASK
%
PLF
p.p.
Czerwiec
28 426
62 762
75 725
82,9
3,6
4,3
4,5
-0,2
Lipiec
30 313
69 515
80 789
86,0
7,8
7,0
5,2
1,4
Sierpień
30 454
70 196
80 977
86,7
6,6
5,7
4,9
0,7
Wrzesień
28 820
63 069
76 027
83,0
9,7
9,9
10,5
-0,4
Październik
27 920
61 629
75 350
81,8
5,7
6,1
5,0
0,9
Listopad
22 435
49 652
64 554
76,9
1,5
1,6
1,6
0,0
Grudzień
22 221
51 396
66 674
77,1
3,6
4,4
6,3
-1,4
Rok 2015
318 914
722 255
896 155
80,6
4,3
4,6
4,6
0,0
Styczeń
20 762
51 380
66 130
77,7
4,9
6,0
5,5
0,4
Luty
20 566
47 210
62 398
75,7
8,8
8,8
10,3
-1,0
Marzec
23 624
54 894
69 852
78,6
7,9
8,1
8,2
-0,1
Kwiecień
24 422
55 462
71 191
77,9
1,8
1,4
3,4
-1,5
Maj
26 623
59 409
76 403
77,8
3,1
1,7
4,6
-2,3
Styczeń-Maj
115 978
268 310
345 942
77,6
5,1
4,9
6,2
-1,0
 

To był drugi zły miesiąc dla linii AEA. Zamachy terrorystyczne w Brukseli miały miejsce 22 marca, ale ich pełne skutki zaczęły być odczuwalne dopiero w kwietniu i z podobną siłą były widoczne w maju. Wcześniej realizowane były rezerwacje dokonane przed tą datą. Jak pokazują wyniki tygodniowe linii AEA, również w czerwcu nie odnotowano wyraźnej poprawy.

 

Wyniki dwóch największych europejskich tanich linii pokazują, że ich „kryzys”, przynajmniej na razie, nie dotyczy. Zarówno Ryanair, jak i easyJet utrzymały bardzo wysokie dynamiki wzrostu przewozów i znacznie poprawiły (FR) lub utrzymały (easyJet) swoje LF-y.

Wzrost przewozów w przypadku FR wyniósł 11% (maj) i 12% (czerwiec) oraz dla U2 – 5,7% i 5,8%.

 

Przewoźnicy AEA nie byli w stanie odpowiednio skorygować wzrostów oferowania i stąd tak znaczny spadek LF-a. Wiele mówią dane w rozbiciu na podobszary – patrz poniżej.

 

Tabela miesięcznych indeksów zmian w przewozach w poszczególnych regionach, mierzonych w RPK, zmian w oferowaniu mierzonym w ASK oraz zmian we współczynnikach wykorzystania miejsc pasażerskich – zmiana w punktach procentowych.

 

Dane miesięczne w 2015/16 w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego.

 

 
Miesiąc
Krajowe
Wewnątrz Europy
Średni Dystans
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
Czerwiec
8,4
5,9
-1,8
5,2
4,6
-0,5
4,6
3,4
-0,9
Lipiec
10,6
12,3
1,3
4,9
6,5
1,3
6,3
8,4
1,6
Sierpień
10,3
9,7
-0,4
5,9
6,5
0,5
5,8
6,6
0,6
Wrzesień
16,2
17,6
0,9
6,3
6,3
-0,1
7,2
7,4
0,1
Październik
7,2
8,0
0,5
4,9
6,5
1,2
4,9
6,1
0,9
Listopad
2,8
1,6
-0,9
3,2
3,9
0,4
3,2
3,4
0,2
Grudzień
5,3
4,7
-0,4
6,7
4,1
-1,7
6,3
4,0
-1,6
Styczeń
2,8
4,2
1,0
4,2
4,4
0,1
3,9
3,9
0,0
Luty
9,6
10,7
0,7
10,9
9,5
-0,9
10,8
9,1
-1,1
Marzec
3,2
3,6
0,4
7,9
9,5
1,0
8,0
9,4
0,9
Kwiecień
4,1
4,4
0,2
1,1
-2,0
-2,4
1,6
-0,9
-1,9
Maj
2,4
3,6
0,9
3,1
0,9
-1,6
4,5
1,9
-1,9
 
 
 
Miesiąc
Północny Atlantyk
Azja i Pacyfik
Daleki Dystans
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
ASK
%
RPK
%
PLF
ppct
Czerwiec
5,4
5,3
-0,1
5,2
7,5
1,8
4,4
5,2
0,7
Lipiec
4,8
6,5
1,5
5,4
8,5
2,6
3,9
5,4
1,3
Sierpień
5,1
5,7
0,5
5,2
7,3
1,7
4,0
5,0
0,9
Wrzesień
9,6
9,0
-0,4
12,7
12,9
0,2
11,8
10,7
-0,9
Październik
5,8
7,5
1,4
5,4
7,3
1,5
5,0
6,1
0,9
Listopad
5,7
5,2
-0,3
-0,7
-1,9
-0,9
0,9
0,8
-0,1
Grudzień
12,3
8,7
-2,8
4,3
1,7
-2,0
6,3
4,6
-1,3
Styczeń
12,0
9,9
-1,6
3,2
4,5
1,1
5,8
6,5
0,5
Luty
17,8
12,2
-3,7
7,1
5,3
-1,4
8,6
10,1
-1,1
Marzec
17,6
15,3
-1,6
5,7
3,5
-1,7
8,9
7,9
-0,8
Kwiecień
7,4
4,8
-2,0
1,7
0,8
-0,7
3,9
2,4
-1,1
Maj
10,9
6,2
-3,6
1,3
-2,8
-3,2
5,0
1,4
-2,8
   

W przypadku średniego dystansu odnotowano niewielki wzrost przewozów, po kwietniowych spadkach. Jednak wzrosty oferowania były znacznie większe, niż miesiąc wcześniej, i w efekcie spadki LF –a były takie same.

 

Północny Atlantyk miał duży wzrost przewozów, ale przy dwucyfrowym wzroście oferowania spadek LF-a był drastyczny. W wartościach bezwzględnych LF był zdecydowanie za niski, jak na początek wysokiego sezonu przewozowego (82,3%).

 

Jeszcze gorsza sytuacja była na trasach azjatyckich. Tu miał miejsce spory spadek przewozów i obniżenie się LF-a do nie akceptowalnie niskiego poziomu – 76,4%.

 

We wszystkich przypadkach, na trasach międzynarodowych, linie AEA nie były w stanie dokonać modyfikacji oferowania, adekwatnych do zdecydowanie gorszej sytuacji po stronie popytowej.

 

W przypadku Azji dodatkowym, ogromnym problemem jest sytuacja konkurencyjna, o której pisaliśmy wielokrotnie.

 

Na Północnym Atlantyku konsolidacja handlowa (umowy joint venture) zdecydowanie ją ogranicza.

 

Znaczne spadki współczynników wykorzystania miejsc pasażerskich oznaczają, prawie na pewno, zaostrzenie się konkurencji cenowej. W tej sytuacji ogromną pociechą, ale dopiero za kilka miesięcy dowiemy się czy wystarczającą, były niskie ceny paliwa i „nowa faza układu cen w umowach hedgingowych”.

 

Dane AEA

 

Dane IATA

 

W maju 2016 indeks wzrostu przewozów linii AEA był, w RPK, niższy o 0,4% od indeksu IATA. Indeks wzrostu oferowania, w ASK, był wyższy o 1,1ppct. LF był niższy aż o 2,8ppct. Dane IATA uwzględniają wszystkie linie rozkładowe, nie tylko sieciowe – członków AEA. Zdecydowanie lepsze dane IATA wynikają z „dobrej koniunktury” tanich linii, a przede wszystkim” Ryanaira. W naszym regionie świetne wynika ma też Wizz Air.

 

Na koniec warto porównać dane AEA i IATA z danymi podanymi przez ACI - Europe (Zrzeszenie Europejskich Portów Lotniczych) mówiącymi, że ruch pasażerski na lotniskach europejskich wzrósłw czerwcu 2015 o 3,2%, w lipcu o 6,7%,w sierpniu o 5,1% a we wrześniu o 6,3%, w październiku o 5,7%, w listopadzie o 4,6%,w grudniu o 5,2%,w styczniu 2016 o 6,3%, w lutym o 10,3%, w marcu o 7,1%, kwietniu o 3,0%, a w maju o 3,6%.

 

Dane ACI, w odróżnieniu od danych IATA i AEA, uwzględniają również linie poza-europejskie oraz charterowe.

 

 

Słowniczek:

RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Źródła: AEA, IATA, ACI-Europe, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Europa dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | IATA | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony