Przewozy pax
Dane AEA
Wyniki przewozowe lipca były nieco lepsze niż czerwca, ale na pewno nie są satysfakcjonujące, przede wszystkim, ze względu na znaczny spadek współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich (LF-a). Należy jednak pamiętać, że są to wyniki przewozowe, gdyż dzięki wciąż bardzo niskim cenom paliwa oraz przebiegowi krzywych zmian poziomu cen „gwarantowanych”, w większości umów hedgingowych, wyniki finansowe, są najprawdopodobniej wciąż dobre - w przypadku bardzo znacznej części linii tradycyjnych.
Uwaga:
1/Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy,
2/AEA zmieniła całą bazę danych liczbowych i dane są porównywalne, również w wieloletnim horyzoncie czasowym. Oznacza to np., że usunięto z niej dane dotyczące IAG (BA+IB+EI).
Dane przewozowe AEA (linie sieciowe): przewozy i oferowanie oraz zmiany przewozów, oferowania i PLF.
Okres
|
Pax
(tys.)
|
RPK
(mln)
|
ASK
(mln)
|
PLF
%
|
Pax
%
|
RPK
%
|
ASK
%
|
PLF
p.p.
|
Sierpień
|
30 454
|
70 196
|
80 977
|
86,7
|
6,6
|
5,7
|
4,9
|
0,7
|
Wrzesień
|
28 820
|
63 069
|
76 027
|
83,0
|
9,7
|
9,9
|
10,5
|
-0,4
|
Październik
|
27 920
|
61 629
|
75 350
|
81,8
|
5,7
|
6,1
|
5,0
|
0,9
|
Listopad
|
22 435
|
49 652
|
64 554
|
76,9
|
1,5
|
1,6
|
1,6
|
0,0
|
Grudzień
|
22 221
|
51 396
|
66 674
|
77,1
|
3,6
|
4,4
|
6,3
|
-1,4
|
Rok 2015
|
318 914
|
722 255
|
896 155
|
80,6
|
4,3
|
4,6
|
4,6
|
0,0
|
Styczeń
|
20 762
|
51 380
|
66 130
|
77,7
|
4,9
|
6,0
|
5,5
|
0,4
|
Luty
|
20 566
|
47 210
|
62 398
|
75,7
|
8,8
|
8,8
|
10,3
|
-1,0
|
Marzec
|
23 624
|
54 894
|
69 852
|
78,6
|
7,9
|
8,1
|
8,2
|
-0,1
|
Kwiecień
|
24 422
|
55 462
|
71 191
|
77,9
|
1,8
|
1,4
|
3,4
|
-1,5
|
Maj
|
26 623
|
59 409
|
76 403
|
77,8
|
3,1
|
1,7
|
4,6
|
-2,3
|
Czerwiec
|
26 813
|
61 244
|
75 785
|
80,8
|
0,2
|
-0,4
|
2,4
|
-2,3
|
Lipiec
|
28 794
|
69 128
|
81 798
|
84,5
|
2,1
|
2,0
|
4,1
|
-1,7
|
Styczeń-Czerwiec
|
171 438
|
398 530
|
503 386
|
79,2
|
3,8
|
3,6
|
5,3
|
-1,3
|
To był czwarty nienajlepszy miesiąc dla linii AEA. Kolejne zamachy terrorystyczne w Europie spowodowały obawy o kwestię bezpieczeństwa i osłabiły popyt, zarówno w niektórych segmentach rynkowych, jak i na niektórych rynkach. Dotyczy to w szczególności popytu na podróże wakacyjne z wielu krajów azjatyckich do Europy. Dodatkowymi problemami są kwestie niestabilności polityczno-militarnej na Bliskim-Wschodzie, które bardzo silnie odczuwa THY, oraz problemy związane z falami uchodźców.
Przewoźnicy, biorąc pod uwagę bardzo niskie ceny paliwa, nie zdecydowali się na drastyczne ograniczenie oferowania, gdyż oznaczałoby to niewykorzystaną zdolność przewozową. Jednak dość niskie LF-y zaostrzają walkę konkurencyjną i powodują dodatkową presję na obniżanie cen, a więc i średnich wpływów jednostkowych.
Jak pokazują wyniki tygodniowe linii AEA, również w sierpniu nie odnotowano wyraźnej poprawy.
Wyniki dwóch największych europejskich tanich linii pokazują, że ich „kryzys” nadal nie dotyczy. Zarówno Ryanair, jak i easyJet utrzymały bardzo wysokie dynamiki wzrostu przewozów i poprawiły swoje, i tak już skrajnie wysokie, LF-y.
Wzrost przewozów FR, w sierpniu (11,5mln), wyniósł 11%. W lipcu i czerwcu było to 12% a w maju 11%. Dane dla U2 (7,5 mln pax w 08), odpowiednio:6,4%, 6,7%, 5,8% i 5,7%. LF-y w 07 i 08 FR - 96% (+1ppct), U2 – 08 – 94,9% (+0,5ppct), 07 - 95,8% (+1,5ppct).
Jak widzimy segmenty rynkowe obsługiwane przez tanie linie okazały się bardziej odporne na obecne „mały kryzys rynkowy” niż linie sieciowe. W ich przypadku większy wzrost ruchu był niemożliwy – bariera oferowania.
Tabela miesięcznych indeksów zmian w przewozach w poszczególnych regionach, mierzonych w RPK, zmian w oferowaniu mierzonym w ASK oraz zmian we współczynnikach wykorzystania miejsc pasażerskich – zmiana w punktach procentowych.
Dane miesięczne w 2015/16 w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego.
Miesiąc
|
Krajowe
|
Wewnątrz Europy
|
Średni Dystans
Int.
|
||||||
ASK
%
|
RPK
%
|
PLF
ppct
|
ASK
%
|
RPK
%
|
PLF
ppct
|
ASK
%
|
RPK
%
|
PLF
ppct
|
|
Sierpień
|
10,3
|
9,7
|
-0,4
|
5,9
|
6,5
|
0,5
|
5,8
|
6,6
|
0,6
|
Wrzesień
|
16,2
|
17,6
|
0,9
|
6,3
|
6,3
|
-0,1
|
7,2
|
7,4
|
0,1
|
Październik
|
7,2
|
8,0
|
0,5
|
4,9
|
6,5
|
1,2
|
4,9
|
6,1
|
0,9
|
Listopad
|
2,8
|
1,6
|
-0,9
|
3,2
|
3,9
|
0,4
|
3,2
|
3,4
|
0,2
|
Grudzień
|
5,3
|
4,7
|
-0,4
|
6,7
|
4,1
|
-1,7
|
6,3
|
4,0
|
-1,6
|
Styczeń
|
2,8
|
4,2
|
1,0
|
4,2
|
4,4
|
0,1
|
3,9
|
3,9
|
0,0
|
Luty
|
9,6
|
10,7
|
0,7
|
10,9
|
9,5
|
-0,9
|
10,8
|
9,1
|
-1,1
|
Marzec
|
3,2
|
3,6
|
0,4
|
7,9
|
9,5
|
1,0
|
8,0
|
9,4
|
0,9
|
Kwiecień
|
4,1
|
4,4
|
0,2
|
1,1
|
-2,0
|
-2,4
|
1,6
|
-0,9
|
-1,9
|
Maj
|
2,4
|
3,6
|
0,9
|
3,1
|
0,9
|
-1,6
|
4,5
|
1,9
|
-1,9
|
Czerwiec
|
-2,4
|
-3,5
|
-0,9
|
1,7
|
-0,8
|
-2,0
|
1,0
|
-1,3
|
-1,8
|
Lipiec
|
-0,6
|
-1,7
|
-0,8
|
3,6
|
1,8
|
-1,4
|
4,5
|
2,3
|
-1,8
|
Miesiąc
|
Północny Atlantyk
|
Azja i Pacyfik
|
Daleki Dystans
|
||||||
ASK
%
|
RPK
%
|
PLF
ppct
|
ASK
%
|
RPK
%
|
PLF
ppct
|
ASK
%
|
RPK
%
|
PLF
ppct
|
|
Sierpień
|
5,1
|
5,7
|
0,5
|
5,2
|
7,3
|
1,7
|
4,0
|
5,0
|
0,9
|
Wrzesień
|
9,6
|
9,0
|
-0,4
|
12,7
|
12,9
|
0,2
|
11,8
|
10,7
|
-0,9
|
Październik
|
5,8
|
7,5
|
1,4
|
5,4
|
7,3
|
1,5
|
5,0
|
6,1
|
0,9
|
Listopad
|
5,7
|
5,2
|
-0,3
|
-0,7
|
-1,9
|
-0,9
|
0,9
|
0,8
|
-0,1
|
Grudzień
|
12,3
|
8,7
|
-2,8
|
4,3
|
1,7
|
-2,0
|
6,3
|
4,6
|
-1,3
|
Styczeń
|
12,0
|
9,9
|
-1,6
|
3,2
|
4,5
|
1,1
|
5,8
|
6,5
|
0,5
|
Luty
|
17,8
|
12,2
|
-3,7
|
7,1
|
5,3
|
-1,4
|
8,6
|
10,1
|
-1,1
|
Marzec
|
17,6
|
15,3
|
-1,6
|
5,7
|
3,5
|
-1,7
|
8,9
|
7,9
|
-0,8
|
Kwiecień
|
7,4
|
4,8
|
-2,0
|
1,7
|
0,8
|
-0,7
|
3,9
|
2,4
|
-1,1
|
Maj
|
10,9
|
6,2
|
-3,6
|
1,3
|
-2,8
|
-3,2
|
5,0
|
1,4
|
-2,8
|
Czerwiec
|
8,2
|
4,5
|
-3,0
|
-0,1
|
-2,3
|
-1,8
|
3,0
|
0,5
|
-2,1
|
Lipiec
|
9,1
|
7,1
|
-1,7
|
1,8
|
-1,5
|
-2,9
|
4,3
|
2,2
|
-1,8
|
Kryzys popytu dotyczy wszystkich najważniejszych obszarów, z wyjątkiem Północnego Atlantyku. Ale i tam znacznie spada LF, gdyż wciąż bardzo duże są wzrosty oferowania, związane, m.in. z przerzucaniem oferowania z Azji, która jest dodatkowo dotknięta trudną sytuacją konkurencyjną.
Kluczowa jednak, nadal, jest kwestia cen paliwa oraz tego jak bardzo zaostrzy się walka konkurencyjna, między innymi, w niskim sezonie na Atlantyku. Wtedy duże zwiększanie oferowania tam „kosztem” Azji nie będzie racjonalne.
Dane AEA
Dane IATA
W lipcu 2016 indeks wzrostu przewozów linii AEA był, w RPK, niższy o 1,4ppct od indeksu IATA. Indeks wzrostu oferowania był wyższy o 0,5ppct (Atlantyk). LF był niższy aż o 2,0ppct. Dane IATA uwzględniają wszystkie linie rozkładowe, nie tylko sieciowe – członków AEA. Zdecydowanie lepsze dane IATA wynikają z „dobrej koniunktury” tanich linii – patrz powyżej. W naszym regionie świetne wynika ma też Wizz Air.
Na koniec warto porównać dane AEA i IATA z danymi podanymi przez ACI - Europe (Zrzeszenie Europejskich Portów Lotniczych) mówiącymi, że ruch pasażerski na lotniskach europejskich wzrósłw sierpniu 2015 o 5,1% a we wrześniu o 6,3%, w październiku o 5,7%, w listopadzie o 4,6%,w grudniu o 5,2%,w styczniu 2016 o 6,3%, w lutym o 10,3%, w marcu o 7,1%, kwietniu o 3,0%, w maju o 3,6%,w czerwcu o 2,3%, a w lipcu o 3,9%.
Dane ACI, w odróżnieniu od danych IATA i AEA, uwzględniają również linie poza-europejskie oraz charterowe.
Dane te potwierdzają coraz słabszą koniunkturę na rynku przewozów lotniczych w naszej części świata.
Słowniczek:
RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Źródła: AEA, IATA, ACI-Europe, PRTL.pl
Wcześniejsze Barometry Europa dostępne są w zakładce:
ACI | AEA | IATA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.