INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Światowi producenci samolotów - podsumowanie roku 2016. Część II: Bombardier Inc.

Bartosz Czajka, 2016-12-22
     

W ubiegły czwartek, 15 grudnia 2016 roku, podczas specjalnej konferencji dla inwestorów Prezes Bombardier Inc. Alain Bellemare nakreślił następujące cele dla swojej firmy na rok 2020:

 

 

 

 

  • 25 mld USD przychodów oraz 2 mld USD zysku na poziomie EBIT w odniesieniu do całej działalności w zakresie transportu lotniczego i szynowego,
  • 5,5 mld USD przychodów oraz dodatni wynik EBIT w segmencie samolotów dla linii lotniczych,
  • produkcja 90 - 120 samolotów C Series rocznie.

 

Jeżeli restrukturyzacja kanadyjskiego potentata przyniesie oczekiwane efekty to być może w zapomnienie pójdzie prawie 5 miliardów dolarów straty finansowej w roku 2015 oraz 2,5 miliarda dolarów pomocy od rządu prowincji Quebec…

 

Firma Bombardier jest dobrze znana na polskim rynku, głównie dzięki inwestycjom w branży transportu szynowego. Firma stworzyła w Polsce ponad 1500 miejsc pracy (w skali globalnej zatrudnia ponad siedemdziesiąt tysięcy ludzi). Głównym źródłem przychodów kanadyjskiego „czempiona” jest branża lotnicza. Bombardier ma w swojej ofercie samoloty turbośmigłowe (Q400) oraz małe i średnie samoloty odrzutowe (typu CRJ lub C Series) przeznaczone dla linii lotniczych.

 

To właśnie Bombardier wygrał przetarg na dostawy turbośmigłowych samolotów dla polskiej państwowej spółki Eurolot w 2012 roku. Po bankructwie tego przewoźnika w 2015 roku dziesięć samolotów typu Q400 przejął LOT (w formie leasingu operacyjnego). Drugim bardzo ważnym filarem działalności są odrzutowe samoloty Executive Jets (typu Global, Challenger i Learjet) przeznaczone dla klientów korporacyjnych oraz prywatnych odbiorców.

 

Wyniki finansowe i kluczowe wskaźniki

Rok 2016 to czas mozolnego wyjścia z zapaści finansowej jaka nastąpiła rok wcześniej.

 

 

zobacz grafikę

 

Olbrzymie straty finansowego były w głównej mierze efektem przekroczenia budżetu i kilkuletniego opóźnienia we wdrożeniu najnowszego odrzutowego samolotu typu C Series, dostępnego w wersji 100 (do 133 miejsc) lub 300 (do 160 miejsc). Ale w 2015 roku spadki przychodów odnotowano również w segmencie samolotów Executive Jets oraz w segmencie transportu szynowego, czyli w dwóch do tej pory najważniejszych obszarach działalności kanadyjskiego producenta. Ten negatywny trend w przychodach będzie niestety kontynuowany w 2016 roku, a w przypadku Executive Jets również w roku 2017.

 

zobacz grafikę

 

W przyszłości to program C Series ma być głównym źródłem przychodów kanadyjskiego producenta stopniowo zastępując mniejsze samoloty odrzutowe typu CRJ. Otwartą kwestią pozostaje przyszłość programu samolotów turbośmigłowych serii Q400, które uważane są za dość drogie w porównaniu do konkurencyjnego produktu francuskiej firmy ATR. Podczas targów Singapore Airshow w lutym 2016 roku Bombardier ogłosił możliwość zwiększenia liczby foteli w samolocie Q400 do dziewięćdziesięciu (samoloty obecnie użytkowane przez LOT mają 78 miejsc), co istotnie poprawia konkurencyjność w zakresie kosztu jednostkowego.

 

Odpowiedzią Bombardiera na spadek przychodów w segmencie Executive Jets my być z kolei nowy samolot typu Global 7000 - wejście do eksploatacji zaplanowano na drugą połowę 2018 roku. Zgodnie z zapewnieniami producenta będzie to największy i najnowocześniejszy samolot w swojej klasie, z zasięgiem ponad 13 tys. kilometrów i maksymalną prędkością 0,925 Macha.

 

Obecny Zarząd Bombardiera zdaje sobie sprawę, że stabilną rentowność można osiągnąć nie tylko zwiększaniem przychodów, ale również trwałym cięciem kosztów. W 2016 roku w ramach restrukturyzacji Bombardier podjął inicjatywę obniżenia kosztów swojej działalności o 400 milionów dolarów rozpoczynając renegocjacje umów z głównymi dostawcami. Oprócz tego zredukowano wydatki inwestycyjne oraz zaplanowano zwolnienia aż 7,5 tys. pracowników.

 

Długoterminowa perspektywa pozyskiwania przychodów w segmencie samolotów dla linii lotniczych wygląda całkiem nieźle.

 

W 2016 roku obserwujemy wyraźne pozytywne odbicie wskaźnika book-to-bill, czyli liczby zamówień w relacji do liczby wyprodukowanych samolotów w danym okresie. 

 

 

zobacz grafikę

 

Mijający rok będzie odnotowany w historii Bombardiera jako przełomowy ze względu na pierwsze duże zamówienie samolotów C Series przez Air Canada (45 samolotów CS 300 z opcją na zakup dodatkowych 30 egzemplarzy). Oprócz tego, po sześciu latach przerwy, kanadyjski producent doczekał się wreszcie kolejnego dużego zamówienia z rynku amerykańskiego. W kwietniu br. Delta Airlines zamówiły aż 75 samolotów CS 100 z opcją na zakup dodatkowych 50 egzemplarzy. To dzięki tym dwu kontraktom Bombardier wrócił do gry o rynek amerykański zdominowany przez Boeinga, Airbusa i Embraera.

 

Portfel zamówień jest zdominowany przez samoloty C Series. Zwiększenie tempa produkcji samolotów tego typu jest absolutnym priorytetem dla Bombardiera. Obecny poziom zamówień CRJ i Q400 wystarczy jedynie na około 1,5 roku produkcji. W 2016 roku zostanie wyprodukowanych tylko siedem egzemplarzy C Series wobec wcześniej zaplanowanych piętnastu maszyn. Jako główną przyczynę opóźnień podaje się problemy z dostawami najnowszej generacji silników Pratt Whitney PW1500G. W świetle dotychczasowych kłopotów osiągnięcie zamierzonych możliwości produkcyjnych w wysokości 90-120 maszyn w 2020 roku to rzeczywiście nie lada wyzwanie!

 

Perspektywy dalszego rozwoju Bombardier Inc.

Zamówienia samolotów C Series przez Air Canada i Delta Airlines w I połowie 2016 roku przyczyniły się do poprawy nastrojów wśród inwestorów. Jednak cena akcji jest wciąż dwukrotnie niższa od średnich historycznych a ocena agencji ratingowych jest najniższa spośród wszystkich najważniejszych producentów samolotów świata: Airbusa, Boeinga, czy Embraera.

 

zobacz grafikę

 

Wdrażane inicjatywy restrukturyzacyjne dają pewną nadzieję na trwałe odzyskanie rentowności w perspektywie kilku najbliższych lat. Bombardier dba o zróżnicowanie źródeł przychodów, dzięki czemu spadek przychodów w jednym segmencie produktów może być zrekompensowany zwyżką przychodów w innym obszarze.

 

W przeciwieństwie do konkurentów Bombardier postawił na zupełnie nowe projekty (tzw. clean-sheet design) samolotów takich jak C Series czy Global 7000, co w dłuższej perspektywie może okazać się bardzo korzystne.

 

 

zobacz grafikę

 

Dodatkowo, powyższy wykres wskazuje na równowagę w generowanych przychodach w podziale na regiony geograficzne. Wydaje się, że istnieje spory potencjał wzrostu przychodów z rynku azjatyckiego. Jak do tej pory nie było żadnego dużego zamówienia na samoloty C Series z rynku chińskiego. Również w Europie istnieje duże prawdopodobieństwo kolejnych kontraktów. Od lat widoczny w naszym regionie trend stopniowego zwiększania pojemności samolotów tzw. regionalnych jest bez wątpienia szansą na zamówienia samolotów C Series. Jak na razie w Europie na ten typ samolotu postawiła Grupa Lufthansy (pierwszym odbiorcą samolotu Bombardier CS100 na świecie były linie SWISS) oraz airBaltic.

 

 

zobacz grafikę

 

C Series pozostaje cały czas w sferze zainteresowania Polskich Linii Lotniczych LOT, ale wdrożenie tego typu przez naszego przewoźnika jest w bliskiej perspektywie wątpliwe. LOT związany jest wieloletnimi kontraktami leasingowymi na odrzutowe samoloty Embraer 175 i 195 a uwaga zarządu firmy skupia się w ostatnim czasie na większych samolotach Boeing 737 MAX.

 
 

Bartosz Czajka

 

 

Czytaj także:

Światowi producenci samolotów - podsumowanie roku 2016. Część I: Embraer S.A.

 

 

 

 

 

Tagi:

Bombardier | Finanse | Popyt | Praca | Przychody | Samolot | Zamówienia


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony