tag: Lotnisko
2019-11-18
Tysiące pozwów i kwoty odszkodowań idące w setki milionów - z takimi wyzwaniami mierzą się polskie porty lotnicze. Wszystko przez niezrozumienie obowiązujących przepisów prawa, choć lapidarnie, lecz jednak jasno sformułowanych, które praktyce sądowej są bardzo różnorodnie interpretowane.
2019-11-08
W ostatnim artykule poruszana była kwestia interpretacji przesłanek dopuszczalności udzielania pomocy operacyjnej, czyli wsparcia przeznaczonego na pokrycie bieżących kosztów działalności portu lotniczego w świetle najnowszej praktyki decyzyjnej. Dzisiejszy artykuł stanowi kontynuację rozpoczętego tematu i skupia się na efekcie zachęty, kryterium odpowiedniości oraz wymogu redukcji zaburzeń konkurencji i handlu.
2019-11-08
W ostatnim artykule poruszana była kwestia interpretacji przesłanek dopuszczalności udzielania pomocy operacyjnej, czyli wsparcia przeznaczonego na pokrycie bieżących kosztów działalności portu lotniczego w świetle najnowszej praktyki decyzyjnej. Dzisiejszy artykuł stanowi kontynuację rozpoczętego tematu i skupia się na efekcie zachęty, kryterium odpowiedniości oraz wymogu redukcji zaburzeń konkurencji i handlu.
2019-10-21
Niekorzystne dla polskich pasażerów wyniki przynosi analiza, dostarczonych przez AirHelp, danych dotyczących ruchu lotniczego w Polsce w trzech kwartałach 2019 roku. Wraz ze wzrostem liczby obsługiwanych podróżnych rośnie też liczba zakłóconych rejsów lotniczych. Na najbardziej obleganym polskim lotnisku – warszawskim porcie im. Fryderyka Chopina punktualność spadła do 70% (w porównaniu do 75% w 2017). W całym kraju 1 lot na 4 jest zakłócony.
2019-10-21
Niekorzystne dla polskich pasażerów wyniki przynosi analiza, dostarczonych przez AirHelp, danych dotyczących ruchu lotniczego w Polsce w trzech kwartałach 2019 roku. Wraz ze wzrostem liczby obsługiwanych podróżnych rośnie też liczba zakłóconych rejsów lotniczych. Na najbardziej obleganym polskim lotnisku – warszawskim porcie im. Fryderyka Chopina punktualność spadła do 70% (w porównaniu do 75% w 2017). W całym kraju 1 lot na 4 jest zakłócony.
2019-10-17
Kwestia pomocy publicznej dla regionalnych portów lotniczych jest wielokrotnie powracającym tematem szczególnie od czasu wprowadzenia w 2014 roku reformy systemu wsparcia w szeroko pojętym sektorze lotniczym. Jak było wielokrotnie przywoływane, jednym z głównym celów zmian była rezygnacja z przyznawania pomocy na pokrycie bieżących kosztów działalności nierentownych obiektów – tzw. pomocy operacyjnej. W ciągu dziesięcioletniego okresu przejściowego (do 2024 roku) tego typu wsparcie ma być dopuszczane jednak, na co do zasady, ostrzejszych zasadach. Pomoc operacyjna uznawana jest za jeden z najbardziej zaburzających rynek rodzajów pomocy, gdyż sprowadza się do umożliwienia przetrwania nierentownemu przedsiębiorstwu, dlatego co do zasady jej udzielanie jest zakazane. Pomoc operacyjną dla portów lotniczych należy zatem traktować w kategorii wyjątku. W ciągu ostatnich miesięcy Komisja Europejska (KE, Komisja) wydała serię decyzji zezwalająca na udzielenie pomocy operacyjnej niemieckim portom lotniczym - Erfurt-Weimar, Rostock i Dortmund (sprawy odpowiednio SA.54496, SA.53717 i SA.46373). Stanowią one studium przypadku jak te zasady funkcjonują w praktyce.
2019-10-17
Kwestia pomocy publicznej dla regionalnych portów lotniczych jest wielokrotnie powracającym tematem szczególnie od czasu wprowadzenia w 2014 roku reformy systemu wsparcia w szeroko pojętym sektorze lotniczym. Jak było wielokrotnie przywoływane, jednym z głównym celów zmian była rezygnacja z przyznawania pomocy na pokrycie bieżących kosztów działalności nierentownych obiektów – tzw. pomocy operacyjnej. W ciągu dziesięcioletniego okresu przejściowego (do 2024 roku) tego typu wsparcie ma być dopuszczane jednak, na co do zasady, ostrzejszych zasadach. Pomoc operacyjna uznawana jest za jeden z najbardziej zaburzających rynek rodzajów pomocy, gdyż sprowadza się do umożliwienia przetrwania nierentownemu przedsiębiorstwu, dlatego co do zasady jej udzielanie jest zakazane. Pomoc operacyjną dla portów lotniczych należy zatem traktować w kategorii wyjątku. W ciągu ostatnich miesięcy Komisja Europejska (KE, Komisja) wydała serię decyzji zezwalająca na udzielenie pomocy operacyjnej niemieckim portom lotniczym - Erfurt-Weimar, Rostock i Dortmund (sprawy odpowiednio SA.54496, SA.53717 i SA.46373). Stanowią one studium przypadku jak te zasady funkcjonują w praktyce.
2019-09-24
Nowe linie kolejowe mają powstać w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK. W Białymstoku i Olsztynie odbyły się Regionalne Konsultacje Strategiczne z przedstawicielami władz wojewódzkich i lokalnych samorządów.
2019-09-24
Nowe linie kolejowe mają powstać w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK. W Białymstoku i Olsztynie odbyły się Regionalne Konsultacje Strategiczne z przedstawicielami władz wojewódzkich i lokalnych samorządów.
2019-09-18
Kwestia związków między regionalnymi portami lotniczymi a przewoźnikami, zwłaszcza tymi niskokosztowymi wielokrotnie pojawia się w kontekście zaangażowania zasobów publicznych w finansowanie infrastruktury lotniczej. Zasadniczy i często opisywany problem dotyczy sytuacji, gdzie port utrzymywany z pieniędzy podatników zmuszony jest podejmować kroki dla przyciągnięcia ruchu lotniczego oferując liniom lotniczym preferencyjne warunki cenowe w zamian z rozpoczęcie operacji. Komisja Europejska (KE, Komisja) od wejścia w życie w 2014 reformy zasad pomocy publicznej dla portów i linii zwalcza dysfunkcyjne związki przy pomocy prawa pomocy publicznej. Argumentuje, że szczególnie preferencyjne warunki przyznawane przedsiębiorstwom prowadzących operacje w danym obiekcie konstytuuje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych, jest bowiem możliwa tylko dzięki subsydiowaniu portu, zaburzając tym samym konkurencję i handel między państwami członkowskimi.
2019-09-18
Kwestia związków między regionalnymi portami lotniczymi a przewoźnikami, zwłaszcza tymi niskokosztowymi wielokrotnie pojawia się w kontekście zaangażowania zasobów publicznych w finansowanie infrastruktury lotniczej. Zasadniczy i często opisywany problem dotyczy sytuacji, gdzie port utrzymywany z pieniędzy podatników zmuszony jest podejmować kroki dla przyciągnięcia ruchu lotniczego oferując liniom lotniczym preferencyjne warunki cenowe w zamian z rozpoczęcie operacji. Komisja Europejska (KE, Komisja) od wejścia w życie w 2014 reformy zasad pomocy publicznej dla portów i linii zwalcza dysfunkcyjne związki przy pomocy prawa pomocy publicznej. Argumentuje, że szczególnie preferencyjne warunki przyznawane przedsiębiorstwom prowadzących operacje w danym obiekcie konstytuuje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych, jest bowiem możliwa tylko dzięki subsydiowaniu portu, zaburzając tym samym konkurencję i handel między państwami członkowskimi.
2019-09-13
Terminal w kształcie trójkąta, z bursztynowym dachem, zintegrowane z koleją lotnisko-miasto – m.in. takie koncepcje zaproponowali architekci inwestorowi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Posłużą jako inspiracja podczas przygotowywania master planu lotniska, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.
2019-09-13
Terminal w kształcie trójkąta, z bursztynowym dachem, zintegrowane z koleją lotnisko-miasto – m.in. takie koncepcje zaproponowali architekci inwestorowi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Posłużą jako inspiracja podczas przygotowywania master planu lotniska, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.
2019-09-09
Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Jan Zamoyski (1542–1605) – polski polityk, mąż stanu, kanclerz wielki koronny i hetman wielki koronny.