tag: Przepisy
2018-01-23
Władze włoskie wprowadziły system dający priorytetowy dostęp do portu Malpensa w oparciu o wolumen obsługiwanego ruchu pasażerskiego. Wydawać by się mogło, że klucz był prosty i niedyskryminacyjny, bo oparty o obiektywne i łatwo mierzalne kryterium. Tymczasem okazało się, że tylko Alitalia wypełniała tę przesłankę, była to więc jedyna linia, która mogła skorzystać z preferencyjnych warunków – mówi dr hab. Jakub Kociubiński z Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl
2017-11-29
BREXIT jest pierwszym przypadkiem podjęcia decyzji o wystąpieniu z Unii Europejskiej, dlatego cały proces, poza dużą drażliwością polityczną, pełen jest prawnych niewiadomych dotyczących sposobu przeprowadzenia wyjścia (do niedawna były wątpliwości, czy z UE można w ogóle wystąpić). Dominująca, przynajmniej w odbiorze publicznym, narracja zagadnień związanych z Unią skupia się na samej idei integracji europejskiej, noszeniu granic, swobodach przemieszczania się, podejmowania pracy i nauki jakie oferuje członkostwo.
2017-10-12
Pod koniec lipca 2017 roku Komisja Europejska wydała decyzję uznającą środki przekazane operatorowi portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem za pomoc publiczną niezgodną z Rynkiem Wewnętrznym, czyli innymi słowy niedopuszczalną, i nakazującą odzyskanie przekazanych środków (sprawa SA.38105). Sprawa zasługuje na uwagę, bo choć adresatem środka był port lotniczy (BAC), to rzeczywistym beneficjentem była linia lotnicza SN Brussels Airlines (i w trochę mniejszym stopniu Jetfly i Thomas Cook).
2017-10-12
Pod koniec lipca 2017 roku Komisja Europejska wydała decyzję uznającą środki przekazane operatorowi portu lotniczego Brussel-Nationaal Zaventem za pomoc publiczną niezgodną z Rynkiem Wewnętrznym, czyli innymi słowy niedopuszczalną, i nakazującą odzyskanie przekazanych środków (sprawa SA.38105). Sprawa zasługuje na uwagę, bo choć adresatem środka był port lotniczy (BAC), to rzeczywistym beneficjentem była linia lotnicza SN Brussels Airlines (i w trochę mniejszym stopniu Jetfly i Thomas Cook).
2017-09-26
Sukces polskiego rynku lotniczego to zasługa zrealizowanej wspólnie z UE koncepcji budowy zdecentralizowanego rynku lotniczego w Polsce. Dzięki funduszom z Unii Europejskiej udało nam się w sposób przemyślany (z kilkoma wyjątkami) rozbudować infrastrukturę regionalną - mówi Jacek P. Krawczyk, sprawozdawca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w dziedzinie lotnictwa w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl
2017-08-31
W dyskusjach na temat konkurencji na globalnym rynku transportu lotniczego sytuacja przewoźników z regionu Zatoki Perskiej często przytaczana jest jako przykład wsparcia państwowego dającego im przewagę konkurencyjną. Jednym z elementów, na które wskazuje się w tym kontekście jest korzyść odnoszona w wyniku ulepszania i rozbudowy macierzystych portów lotniczych finansowanych z publicznych pieniędzy. Problem nie jest z resztą ograniczony do przewoźników z tego regionu, gdyż analogiczne zarzuty formułuje się obecnie w stosunku do Turkish Airlines w związku z prowadzoną na dużą skalę rozbudową portu Atatürka ale po raz pierwszy sprawę postawiono w ten sposób w związku z rozbudową małego i nikomu nieznanemu wówczas portu w Charleroi mającego służyć Ryanairowi.
2017-07-21
Zmiana zasad przewozu bagażu podręcznego przez Wizz Air. easyJet otrzymał austriackie AOC.
2017-07-20
Czwartym, ostatnim elementem wskazywanym w tytułowym Komunikacie Komisji Otwarta i skomunikowana Europa jest poprawa efektywności zarządzania przestrzenią powietrzną. Przywoływany dokument wskazuje, że obecnie obowiązujący system jest podatny na zakłócenia, które oczywiście powodują duże straty finansowe, dlatego potrzeba sprawniejszego reagowania na takie zburzenia i minimalizowanie ich negatywnych skutków.
2017-06-30
Z LOT-em na pierwszym planie i BA na drugim.
2017-06-22
Kilka dni temu (8 czerwca 2017 roku) Komisja Europejska (KE, Komisja) opublikowała komunikat Aviation: Open and Connected Europe (COM(2017)286 final), gdzie zapowiedziała szereg inicjatyw wpisujących się w priorytety ogłoszonej w grudniu 2015 roku strategii w dziedzinie lotnictwa (COM(2015)0598 final).
2017-06-14
Plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, dużego przesiadkowego portu lotniczego położonego między Warszawą a Łodzią mającego docelowo zastąpić port lotniczy im. Chopina (CPK, nazywanego często w uproszczeniu lotniskiem centralnym dla Polski) jest obecnie szeroko dyskutowany w mediach. Pojawiają się liczne opinie przemawiające za i przeciw proponowanemu przedsięwzięciu skupiające się przede wszystkim na ekonomicznych warunkach funkcjonowania nowotworzonego obiektu jak i dalszym losie pozostałych portów lotniczych, zwłaszcza najbliższych portów w Łodzi, Modlinie i Radomiu, a także na przyszłości portu im. Chopina w Warszawie.
2017-04-14
EASA na poważnie wzięła się za drony. Prace trwają już od kilku lat, ale powoli widać tego efekty a do końca 2018 roku mają wejść w życie pierwsze wspólnotowe przepisy regulujące latanie bezzałogowcami. Coś na kształt PART-ów w lotnictwie cywilnym. Będzie sporo zmian w stosunku do tego, jak przepisy wyglądają dzisiaj, więc warto zapoznać się z głównymi założeniami. Ciekawie przedstawił to Piotr Kasprzyk na ostatniej Konferencji o Bezzałogowych Statkach Powietrznych.
2017-04-14
EASA na poważnie wzięła się za drony. Prace trwają już od kilku lat, ale powoli widać tego efekty a do końca 2018 roku mają wejść w życie pierwsze wspólnotowe przepisy regulujące latanie bezzałogowcami. Coś na kształt PART-ów w lotnictwie cywilnym. Będzie sporo zmian w stosunku do tego, jak przepisy wyglądają dzisiaj, więc warto zapoznać się z głównymi założeniami. Ciekawie przedstawił to Piotr Kasprzyk na ostatniej Konferencji o Bezzałogowych Statkach Powietrznych.
2017-04-14
Część I. Brak równowagi
Rynek pasażerski od lat się rozrasta. Podróż samolotem przestaje nam się kojarzyć tylko z ekskluzywnymi wakacjami czy rejsami biznesowymi, które są dostępne dla nielicznych. Praca zagranicą i atrakcyjne ceny przelotów to główne impulsy do rozwoju konsumenckiego rynku przelotów pasażerskich. Nikogo nie powinno więc dziwić, że spory pasażerów z liniami lotniczymi to już w zasadzie chleb powszedni. I to chleb, który wielu może wyżywić.