INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

tag: UE

 

Przesłanki dopuszczalności pomocy operacyjnej dla portów lotniczych w świetle najnowszych decyzji Komisji Europejskiej – Cz. I

2019-10-17

Kwestia pomocy publicznej dla regionalnych portów lotniczych jest wielokrotnie powracającym tematem szczególnie od czasu wprowadzenia w 2014 roku reformy systemu wsparcia w szeroko pojętym sektorze lotniczym. Jak było wielokrotnie przywoływane, jednym z głównym celów zmian była rezygnacja z przyznawania pomocy na pokrycie bieżących kosztów działalności nierentownych obiektów – tzw. pomocy operacyjnej. W ciągu dziesięcioletniego okresu przejściowego (do 2024 roku) tego typu wsparcie ma być dopuszczane jednak, na co do zasady, ostrzejszych zasadach. Pomoc operacyjna uznawana jest za jeden z najbardziej zaburzających rynek rodzajów pomocy, gdyż sprowadza się do umożliwienia przetrwania nierentownemu przedsiębiorstwu, dlatego co do zasady jej udzielanie jest zakazane. Pomoc operacyjną dla portów lotniczych należy zatem traktować w kategorii wyjątku. W ciągu ostatnich miesięcy Komisja Europejska (KE, Komisja) wydała serię decyzji zezwalająca na udzielenie pomocy operacyjnej niemieckim portom lotniczym - Erfurt-Weimar, Rostock i Dortmund (sprawy odpowiednio SA.54496, SA.53717 i SA.46373). Stanowią one studium przypadku jak te zasady funkcjonują w praktyce.

czytaj więcej

Przesłanki dopuszczalności pomocy operacyjnej dla portów lotniczych w świetle najnowszych decyzji Komisji Europejskiej – Cz. I

2019-10-17

Kwestia pomocy publicznej dla regionalnych portów lotniczych jest wielokrotnie powracającym tematem szczególnie od czasu wprowadzenia w 2014 roku reformy systemu wsparcia w szeroko pojętym sektorze lotniczym. Jak było wielokrotnie przywoływane, jednym z głównym celów zmian była rezygnacja z przyznawania pomocy na pokrycie bieżących kosztów działalności nierentownych obiektów – tzw. pomocy operacyjnej. W ciągu dziesięcioletniego okresu przejściowego (do 2024 roku) tego typu wsparcie ma być dopuszczane jednak, na co do zasady, ostrzejszych zasadach. Pomoc operacyjna uznawana jest za jeden z najbardziej zaburzających rynek rodzajów pomocy, gdyż sprowadza się do umożliwienia przetrwania nierentownemu przedsiębiorstwu, dlatego co do zasady jej udzielanie jest zakazane. Pomoc operacyjną dla portów lotniczych należy zatem traktować w kategorii wyjątku. W ciągu ostatnich miesięcy Komisja Europejska (KE, Komisja) wydała serię decyzji zezwalająca na udzielenie pomocy operacyjnej niemieckim portom lotniczym - Erfurt-Weimar, Rostock i Dortmund (sprawy odpowiednio SA.54496, SA.53717 i SA.46373). Stanowią one studium przypadku jak te zasady funkcjonują w praktyce.

czytaj więcej

Kryterium poprawy efektywności w ocenie koncentracji i współpracy linii lotniczych w prawie konkurencji UE

2018-07-05

Patrząc z perspektywy prawa konkurencji – czyli ogólnie mówiąc prawa, które reguluje relacje między profesjonalnymi uczestnikami rynku – współpraca między przewoźnikami będącymi dotychczas konkurentami albo łączenie się takich linii lotniczych jest potencjalnie ryzykowne. Zmniejsza bowiem konkurencję na rynku, która uważana jest za optymalne narzędzie budowania dobrobytu konsumentów. W tym kontekście ocena współpracy i koncentracji dokonywana przez Komisję Europejską i krajowe organy ochrony konkurencji jest aktem balansowania między z jednej strony negatywnymi skutkami jakie niesie ze sobą zmniejszenie liczby aktywnych konkurentów a możliwymi korzyściami, które taka kooperacja lub koncentracja może przynieść z drugiej.

czytaj więcej

Kryterium poprawy efektywności w ocenie koncentracji i współpracy linii lotniczych w prawie konkurencji UE

2018-07-05

Patrząc z perspektywy prawa konkurencji – czyli ogólnie mówiąc prawa, które reguluje relacje między profesjonalnymi uczestnikami rynku – współpraca między przewoźnikami będącymi dotychczas konkurentami albo łączenie się takich linii lotniczych jest potencjalnie ryzykowne. Zmniejsza bowiem konkurencję na rynku, która uważana jest za optymalne narzędzie budowania dobrobytu konsumentów. W tym kontekście ocena współpracy i koncentracji dokonywana przez Komisję Europejską i krajowe organy ochrony konkurencji jest aktem balansowania między z jednej strony negatywnymi skutkami jakie niesie ze sobą zmniejszenie liczby aktywnych konkurentów a możliwymi korzyściami, które taka kooperacja lub koncentracja może przynieść z drugiej.

czytaj więcej

Trybunał kruszy ostatnie bastiony linii lotniczych

2018-04-30

Jeśli jutrzejszy protest załogi dojdzie do skutku, to zgodnie z ostatnim wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej LOT będzie musiał wypłacić odszkodowania pasażerom z odwołanych i opóźnionych rejsów. A legalność strajku nie będzie istotna.

czytaj więcej

Trybunał kruszy ostatnie bastiony linii lotniczych

2018-04-30

Jeśli jutrzejszy protest załogi dojdzie do skutku, to zgodnie z ostatnim wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej LOT będzie musiał wypłacić odszkodowania pasażerom z odwołanych i opóźnionych rejsów. A legalność strajku nie będzie istotna.

czytaj więcej

Wsparcie publiczne dla portu lotniczego Ancona Marche – pierwsza w UE pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna dla portu lotniczego

2018-03-28

Mówiąc o zaangażowaniu państwa w szeroko pojęty sektor transportu lotniczego najczęściej wymienia się pojawiające się co jakiś czas próby ratowania przewoźników, którzy znaleźli się w kłopotach finansowych i udzielaną stale pomoc na operacje regionalnych, nierentownych portów lotniczych. Tak długo jak obowiązuje jeszcze okres przejściowy zezwalający na udzielenie bieżącego wsparcie portom, problem czysto biznesowego „bankructwa” nie pojawił się w odniesieniu do tych obiektów. Dlatego sprawa portu lotniczego Marche Ancona we Włoszech jest nietypowa, bo jako jedyny w całej Unii Europejskiej niedawno stał się beneficjentem pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej.

czytaj więcej

Wsparcie publiczne dla portu lotniczego Ancona Marche – pierwsza w UE pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna dla portu lotniczego

2018-03-28

Mówiąc o zaangażowaniu państwa w szeroko pojęty sektor transportu lotniczego najczęściej wymienia się pojawiające się co jakiś czas próby ratowania przewoźników, którzy znaleźli się w kłopotach finansowych i udzielaną stale pomoc na operacje regionalnych, nierentownych portów lotniczych. Tak długo jak obowiązuje jeszcze okres przejściowy zezwalający na udzielenie bieżącego wsparcie portom, problem czysto biznesowego „bankructwa” nie pojawił się w odniesieniu do tych obiektów. Dlatego sprawa portu lotniczego Marche Ancona we Włoszech jest nietypowa, bo jako jedyny w całej Unii Europejskiej niedawno stał się beneficjentem pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej.

czytaj więcej

Komentarz tygodnia 14-20.07.2017

2017-07-21

Zmiana zasad przewozu bagażu podręcznego przez Wizz Air. easyJet otrzymał austriackie AOC.

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji „Otwarta i skomunikowana Europa” - Analiza Część II: Klauzula kontroli i własności. Czy ograniczenie możliwości inwestycji zagranicznych w europejskie linie lotnicze ma jeszcze sens?

2017-06-28

W ostatnim felietonie krótko przedstawiłem problemy związane z regulacją obowiązku użyteczności publicznej zapowiedzianą w najnowszym komunikacie Komisji Europejskiej (KE) Otwarta i skomunikowana Europa (COM(2017)286 final). Wspominany dokument zawiera również zapowiedź nowych inicjatywach w innych obszarach między innymi w zakresie wyjaśnienia kwestii związanych z interpretacją zasad ograniczających zakres inwestycji przedsiębiorstw z krajów z poza Unii Europejskiej w europejskie linie lotnicze. Jest to tak zwana klauzula kontroli i własności. Trzeba jednak zauważyć, że komunikat nie proponuje żadnego konkretnego rozwiązania w tej kwestii - zaostrzenia lub poluźnienia restrykcji - a jedynie dosyć enigmatycznie stanowi, że należy sprawić, żeby mechanizm był „efektywny i dostosowany do szybko zmieniającego się rynku transportu lotniczego”.

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji „Otwarta i skomunikowana Europa” - Analiza Część II: Klauzula kontroli i własności. Czy ograniczenie możliwości inwestycji zagranicznych w europejskie linie lotnicze ma jeszcze sens?

2017-06-28

W ostatnim felietonie krótko przedstawiłem problemy związane z regulacją obowiązku użyteczności publicznej zapowiedzianą w najnowszym komunikacie Komisji Europejskiej (KE) Otwarta i skomunikowana Europa (COM(2017)286 final). Wspominany dokument zawiera również zapowiedź nowych inicjatywach w innych obszarach między innymi w zakresie wyjaśnienia kwestii związanych z interpretacją zasad ograniczających zakres inwestycji przedsiębiorstw z krajów z poza Unii Europejskiej w europejskie linie lotnicze. Jest to tak zwana klauzula kontroli i własności. Trzeba jednak zauważyć, że komunikat nie proponuje żadnego konkretnego rozwiązania w tej kwestii - zaostrzenia lub poluźnienia restrykcji - a jedynie dosyć enigmatycznie stanowi, że należy sprawić, żeby mechanizm był „efektywny i dostosowany do szybko zmieniającego się rynku transportu lotniczego”.

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji - Otwarta i skomunikowana Europa - Analiza Część I: Checklista pożądanych zmian w zakresie obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation)

2017-06-22

Kilka dni temu (8 czerwca 2017 roku) Komisja Europejska (KE, Komisja) opublikowała komunikat Aviation: Open and Connected Europe (COM(2017)286 final), gdzie zapowiedziała szereg inicjatyw wpisujących się w priorytety ogłoszonej w grudniu 2015 roku strategii w dziedzinie lotnictwa (COM(2015)0598 final).

czytaj więcej

Nowy Komunikat Komisji - Otwarta i skomunikowana Europa - Analiza Część I: Checklista pożądanych zmian w zakresie obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation)

2017-06-22

Kilka dni temu (8 czerwca 2017 roku) Komisja Europejska (KE, Komisja) opublikowała komunikat Aviation: Open and Connected Europe (COM(2017)286 final), gdzie zapowiedziała szereg inicjatyw wpisujących się w priorytety ogłoszonej w grudniu 2015 roku strategii w dziedzinie lotnictwa (COM(2015)0598 final).

czytaj więcej

Komentarz tygodnia 02-08.06.2017. Wybory w Wielkiej Brytanii, BREXIT i co dalej?

2017-06-09

Wybory w Wielkiej Brytanii to dobra okazja, aby spojrzeć na zmiany, jakie BREXIT może spowodować na europejskim rynku lotniczym. Rynek brytyjski jest największy w Europie i zdecydowanie największy, jeżeli chodzi o podróże z/do Polski. Według danych ULC w roku 2016 rejsami rozkładowymi przewieziono pomiędzy RP i UK ponad 7 mln pasażerów, co stanowiło ponad 26% całego rynku podróży międzynarodowych.

czytaj więcej

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony